Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur få mer insyn i skolan när barnen blir äldre?

Skrivet av Elisha
När barnen är yngre så kan man ju hälsa på om man vill, men när de går på högstadiet så är det ingen som gör det längre. Inte för att inte skolan vill, utan för att intresset verkar försvinna från föräldrarna samt att många barn inte vill att de kommer.

När mitt äldsta barn gick i sexan eller sjuan så hälsade jag på och det var helt okej och sedan när det var föräldramöte så tog jag upp det och rekommenderade de andra att göra likadant. Hur många kom tror ni? Ingen!

Jag skulle vilja att skolorna bjöd in föräldrarna vissa dagar, så behöver ingen elev känna att bara hans eller hennes föräldrar kommer, åtmintone inte på eget initiativ och jag har någon gång framfört det. Ska nog driva det hårdare. :)



Svar på tråden: Hur få mer insyn i skolan när barnen blir äldre?

Öppen skola

Skrivet av  bonzai
har vi en gång per termin. Då kan föräldrar komma och titta samt de som funderar på att byta till vår skola. När barnen är små pågår det från ca 14-16 och nu när de är större är det från 15-18. Jag tycker det är jättebra, vi får en chans att se vad de gör, prata med lärare och varandra osv. Kanske en ide för er skola?
 

Problemet

Skrivet av  Anna
blir ju att sådana tillfällen knappast speglar hur det är till vardags i skolan. Det blir snarare en festlig grej då man har möjlighet att se olkaler ohc träffa lärare.
Anna
 

visserligen sant..

Skrivet av  bonzai
satt nyligen på föräldrasamtal som spårade ut. Efteråt fick jag höra att jag ifrågasätter för mycket och borde lita på läraren mera?! Det verkar som föräldrar ger upp efter ett tag, jag var rätt ensam om att kräva insyn och info om skolan.. Det är tråkigt att folk resonerar så för barnen behöver fortfarande sina föräldrar långt upp i tonåren som stöd och hjälp, bla för att föra deras talan när det kommer till jobbiga situationer där de själva kanske inte vågar säga ifrån. Hoppas du kan prata med någon annan förälder i klassen, kanske skulle ni gå tillsammans? Då blir det inte lika obekvämt och annorlunda!
 

Jodå i vår skola...

Skrivet av  Fru Marmelad
...får man så gärna komma och hälsa på i skolan, och en hel del föräldrar gör det också! Jag har varit med lite i samband med föräldrasamtalen (en gång per termin) brukar jag stanna ett par timmar och kolla läget lite.

Tror det hänger rätt mycket på skolans inställning. I dotterns skola så uppmanar man aktivt föräldrarna till delaktighet, det är lite det hela skolans idé bygger på (friskola) så då är det ju klart att det blir så. Eleverna tycker inte heller att det är nåt konstigt att det är föräldrar där.

Så driv på tycker jag! Det är nog enda sättet!
 

I min skola

Skrivet av  Tigermamman
så försöker vi göra föräldrarna delaktiga ända upp i nian.
Det är i för sig inte så svårt eftersom vi är en föräldrastyrd skola :-)
Många gånger har det hänt att föräldrar håller föredrag (där deras yrke kan användas i undervisningen), och vi serverar frukost där även föräldrar är välkomna att äta.

Men visst är det svårare att få dit de stora barnens föräldrar. Det kan beror på att ungarna tycker att det är skämmigt eller att föräldrarna tror att barnen inte behöver dem i skolan längre.
 

Jag tror iofs...

Skrivet av  Fru Marmelad
...att barnen inte behöver föräldrarna i skolan längre, på samma sätt! När barnet är litet för föräldern barnets talan gentemot läraren, men ju äldre barnet blir så klarar h*n ju av det själv! En helt naturlig process - barnet växer och är på riktigt god väg att bli vuxet när det är dags att gå ut nian.

Så jag tror att det är viktigt att släppa lite i den åldern också, vara lite lyhörd och inte lägga näsan i blöt överallt *S*. Vilket ibland är ganska svårt har jag (personligen *S*) märkt.