Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

vad skulle ett eventuellt feministiskt parti

Skrivet av mysan med Flisan
ta upp på sin dagordning? Jag satt också och såg på nyhetsmorgon och det slog mig att det diskuteras huruvida det ska finnas ett parti men ingen verkar prata om dess eventuella dagordning. Vad tycker ni här inne ska finnas med på ett prgramblad eller en dagordning hos ett feminitiskt parti?

Svar på tråden: vad skulle ett eventuellt feministiskt parti

Personligen skulle jag

Skrivet av  Elisha
aldrig rösta på ett parti utan partiprogram som täckte alla områden. Annars kan man ju rösta in vad som helst i riksdagen och till och med regeringen.

Inte är det omöjligt att samla människor med olika ideologier för att driva ett parti, det finns många lokala partier som är bra exempel på det och även småpartier för den delen, men på riksnivå är det knepigare, samt att många av de kvinnor som kan tänkas ingå i ett feministparti är starka och med väldigt fasta principer om hur politiken ska se ut, så jag är mycket tveksam till att det kommer bli bra.

 

Omöjligt projekt

Skrivet av  Annika60
Feminism är tvärpolitisk plus att det är skillnad på hur en särarts- och en likhetsfeminist vill bekämpa ojämställdheten.

Jag själv skulle aldrig i livet rösta på ett parti med särartsfeminism på agendan och särartsfeminister lär inte rösta på ett feministparti med likhetsfeminismprofil...
 

Artiklar från Familjeliv