Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Att våga ta ansvar...

Skrivet av Tigermamman
Så mycket svårare än så här behöver det ju faktiskt inte vara:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,575242,00.html
Svar på tråden: Att våga ta ansvar...

håller med *imt*

Skrivet av  ...
.
 

Det behöver inte

Skrivet av  Håhå jaja
men det ÄR! Det var bland det mest naiva och dumma jag läst på länge. Tror han att det biter på snedvridna män som misshandlar? Säg då också till Ted Bundy m.fl. att det är fult att mörda och "fy fy så gör man inte"...

Och varför ska INTE kvinnor samtidigt "uppmanas" att inte misshandla sina män och barn? Det är inte sååå ovanligt som vissa grupperingar vill göra gällande. Han vill tydligen göra sig PK och populär: Om det sedan ligger dårskap eller klokskap bakom uttalandena kvittar väl för stunden.
 

Klart det är vettigt

Skrivet av  Omnia
Själv funderar jag lite över: Har han inte gjort det här tidigare?

Tycker han att det är vanligt med "misshandels skämt"?
Brukar han ofta misstänka sina grannar för misshandel?
Har han tidigare lärt sin dotter att det är ok att någon slår henne eller att det är ok att sonen slår?

Har han inte det är det ju ganska lätt för honom att följa listan, precis som det är för de män jag känner.

Visst visar såna här listor (Pite-männens är väl ganska lik) att man med enkla medel kan ta ansvar, men jag känner inte direkt att det handlar om roten till problemet. Inte för att jag håller med Mendel-Enk i allt men nog har han rätt i att det stora problemet är ju mansrollen?

Så var är förslagen om hur vi ska få män som grupp mer mjuka och verbala?
 

Jorå

Skrivet av  Rudolfina
Det är bra i akuta fall. Men det handlar inte bara om att ta avstånd från misshandel, som om det inte hade något med kön och makt att göra. Att (erkänna förekomsten av och) markera tydligt avstånd från könsmaktordningen är en mer långsiktig strategi, och det kan man förstås göra på en mängd sätt som man, genom sitt sätt att leva och - inte minst - genom sitt förhållande till feminismen. Inte förrän man gör det som man, anser jag att man kan påstås ta sitt ansvar.