Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Könsmakt?

Skrivet av Domino
Läser i Corren idag:

http://www.corren.se/archive/2004/12/19/1soskfz1b83gm0o.xml?category1=&

Om våldtäkt är ett uttryck för kvinnoförakt och rådande könsmaktsobalans. Vad är då detta? Något helt annat? Vad säger att det förra inte är ett uttryck för samma sak som detta?
Svar på tråden: Könsmakt?

Tja

Skrivet av  Anna
Enligt mitt synsett behöver inte det ena utesluta det andra. Inte ens i detta fall (som man iofs fick vet väldigt lite om). Inget är helt lätt att förklara så t.ex. psykologiska förklaringar kan väl hänga ihop med könsmakt. Jag tror också att män som avvikter t.ex. är mer feminina än vad som är accepterat blir utsatta och det är ju ett vis att förakta det kvinnliga fast det finns hos en man (och blir då antagligen än nu "farligare"). Kanske var det så i detta fall, vem vet det är ju lite svårt att veta så mycket med de få fakta som fanns.
Anna
 

Ja

Skrivet av  Speed
SÅ måste det ha varit. Den våldtagna mannen var feminin. Då kan vi ju förklara våldtäkten med det vanliga Kvinnoförakt och skev Könsmaktsfördelning. Så stämmer teorin än en gång. Genialt.
 

Vem vet!

Skrivet av  Anna
Det jag skrev var en tanke och visst kan det vara så, men som jag också skrev fick man inte veta värst vidare mycket eftersom artikeln var så kort. Domino ville väl ha ett svar och jag kom med ett förslag. TRist att man då ska behöva bli bemött med trista ironier.
 

Att sex används som

Skrivet av  Tigermamman
ett maktmedel för att dominera och förnedra någon är väl ingen nyhet.
Aldrig hört talas om våldtäkter på fängelser, eller?

Och som någon skrev, vi vet inga detaljer i det här fallet. Inte om det finns en bakgrund.
Jag har dock svårt att tro att det skulle ha någonting med "lust" att göra, snarare då med makt och dominans.
Och könsmakt kan faktiskt användas mot personer av det egna könet.
 

ja, könsmakt

Skrivet av  rhino
definitivt. När en man förnedrar en annan man genom att kalla honom för kärring, hora, bög är det ett tydligt uttryck för vad de anser vara bra och vad som står lägre. En våldtäkt av en man kan därför vara den ultimata könsmaktsförnedringen. Titta på Abu Ghai, när de ville förnedra männen där satte de trosor på huvudet på dem, allt gick nästan ut på att provocera dem genom att kalla dem kvinnor eller bögar.
 

Varför

Skrivet av  Domino
använder inte alla män könsmakt då? Och hur förklarar du situationen när kvinnor våldtar?
 

vadå?

Skrivet av  rhino
Det är väl för väl att inte alla män våldtar. Hemsk kommentar av dig tycker jag. Det handlar ju om människor som vill förnedra och detta är ett sätt som uppfattas väldigt kraftfullt. Och kvinnor kan också delta i det hela, det var ju även en kvinna i Abu Gay. Även en kvinna kan förnedra en man genom att säga t ex säga att han inte är en riktig karl. Om det inte fanns en könsmaktstruktur skulle ju en sådan kommentar bara leda till ett "jaså, ja då är jag väl kvinna då".
 

Fast

Skrivet av  Domino
"Om det inte fanns en könsmaktstruktur skulle ju en sådan kommentar bara leda till ett "jaså, ja då är jag väl kvinna då"."

Om någon säger till dig att du inte är en "riktig kvinna", vad säger du då? Om det finns en könsmaktsstruktur skulle du väl bli smickrad och säga "oh, tycker du att jag är man, tack så mycket". Så är det nu inte. Kvinnor brukar bli ganska förolämpade de också. Det hänger väl ihop med att man har en könsidentitet och vill bli uppfattad så som man känner sig och ÄR. Eller hur?
 

eh?

Skrivet av  rhino
Det du beskriver är ju just det som kallas en struktur, där könsidentiteten är viktig. Och för tydligheten - mina exempel gäller båda könen. Även kvinnor kan bli förolämpade av att bli tagna för fel kön, däremot finns inga skällsord som går ut på att man kallar en kvinna för gubbjävel (motsvarande kärring för en man), det är lite dubbelt för kvinnor, flickor kan kallas pojkflickor på ett uppskattande sätt, men kvinnor kan beskrivas som manhaftiga på ett negativt vis. Kvinnor måste ju också förhålla sig till hora-madonna-syndromet, som i sig definitivt hör till könsmaktstrukturen. Några positivt beskrivna flickpojkar har jag aldrig träffat på. Personligen - ja, jag är påverkad av strukturen - men jag skulle inte bli det minsta sur att bli kallad man. Min son blir ständigt tagen för flicka, det tar han med ro, han ser inte att det skulle vara något fel i det. Ingen har nämligen lärt honom att kön är så viktigt. tids nog upptäcker han också strukturen, men jag är glad så länge han slipper.
 

ja, könsmakt

Skrivet av  rhino
definitivt. När en man förnedrar en annan man genom att kalla honom för kärring, hora, bög är det ett tydligt uttryck för vad de anser vara bra och vad som står lägre. En våldtäkt av en man kan därför vara den ultimata könsmaktsförnedringen. Titta på Abu Ghai, när de ville förnedra männen där satte de trosor på huvudet på dem, allt gick nästan ut på att provocera dem genom att kalla dem kvinnor eller bögar.
 

Artiklar från Familjeliv