Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tabloidrubriker

Skrivet av G
Gårdagens skräpblaskrubrik:
Småbarnsmammor säljer sex för att ha råd med julklappar.

Visst är det tragiskt - men jag skulle istället gärna vilja se rubriken:
Män utnyttjar fattiga småbarnsmammor sexuellt

...fast den lär jag få vänta på.
Svar på tråden: Tabloidrubriker

Varför detta

Skrivet av  Ej omyndig och ej feminist
mjäkighetsperspektiv på kvinnor? De är myndiga, vuxna, förmodligen inte förståndshandikappade och kan ta det beslutet själva. Jag frånsäger mig den kvinnosynen du lägger på oss kvinnor. Är vi ständiga barn? Ska män se på oss på det sättet tycker du?

Nej tack, framställ oss som starka och förmögna att tänka själva!
 

Inte riktigt min avsikt

Skrivet av  G
att omyndigförklara kvinnor. Jag tror på mig själv och mina medkvinnor men - jag är också medveten om att i vissa lägen spelar det ingen som helst roll vad jag gör - jag blir ändå nedvärderad, nedprioriterad, misstrodd och underavlönad på grund av mitt kön.
Oavsett att jag har högre IQ och längre erfarenhet än männen runt om mig. Och vi har idag en avsevärd levnadsstandard för kvinnor och män, mycket på grund av olika löner för våra respektive traditionella yrken.

Lägg sedan till marknadskrafter, media och övrig påverkan om hur vi ska göra på julen, vi ska konsumera. Tillväxt är ett mantra hos politikerna, barnen tjatar och affärerna lockar med den eviga lyckan tack vare köpen. Klart som f-n att vi går på det - annars skulle inte reklammarknaden finnas.

Dessa två faktorer (och en massa annat) gör att jag faktiskt tror att det inte är en bunt "lyckliga horor" som säljer sig till jul. Jag tror fö inte på den myten alls.

För att komma dit jag ville - den nya kundkretsen - männen som köper - är inte det hela grundproblemet? Varför finns marknaden alls? För att män vill köpa sex. Och det tycker jag är bedrövligt.
 

Varför inte feminist?

Skrivet av  G
Vill du inte ha lika villkor för båda kön?
 

Jo

Skrivet av  Ej omyndig och ej feminist
Det är just därför jag INTE är feminist. Feminismen arbetar helt uppenbart FÖR kvinnan, men MOT mannen och tror sedan att det per automatik blir jämställt och bra?. Detta bara för att kvinnan anses "vara i underläge" och passiv och ett viljelöst offer!

Denna syn ser man uttryck för hela tiden. Jag anser mig fullt kapabel att välja själv och bara för att det finns män som vill köpa sex måste jag inte sälja min kropp. Det är väl deras ensak om de vill eller inte, köparna OCH säljarna. Personliga val så länge det inte handlar om att lura till sig sex av förståndshandikappade eller psykiskt sjuka individer, män som kvinnor. DET är fult!
 

Vilken simplistisk syn

Skrivet av  Helena
Skulle tro att det är en hel del elände i de här kvinnornas liv som sammantaget leder fram till att prostitution inför julhandeln verkar som en rimlig lösning... Då ska man inte snacka svepande om personliga val tycker jag, lika lite som när det gäller andra sociala problem och mänsklig misär. En sådan människosyn riskerar att leda till elitism och förakt för svaghet.
 

Ja

Skrivet av  Ej omyndig och ej feminist
men det har INTE med könsförtryck och kvinnors passivitet att göra. Jag har varit verkligt fattig och nere på botten men jag VALDE att inte prostituera mig. Varken som student eller som ensamstående mamma i låglöneyrke (ja, jag har tillhört precis de grupper som omnämns i artikeln).

Menar du alltså att ALLA kvinnor som är fattiga "blir utnyttjade av män därför att männen gör dem prostituerade" eller hur menar du egentligen? Låter som ett otroligt vinklat sätt att resonera.
 

Jag menar...

Skrivet av  Helena
... precis vad jag skriver, att det i de här kvinnornas liv antagligen har hänt saker som gör att de inte på samma sätt som du och jag SJÄLVKLART väljer bort prostitution. Jag tror nämligen (vilket stöds av undersökningar) att de allra allra som "väljer" att prostituera sig har blivit utnyttjade själva, skadade i själen och helt enkelt har något fundamentalt fel på kompassen. Därför är det för enkelt att prata på om personliga val. Och nej, därav följer inte att alla som haft en svår barndom och blivit utnyttjade själva prostituerar sig. Skilj på induktion och deduktion.
 

oe kanske?! imt

Skrivet av  Snillet spekulerar
n
 

Snillet

Skrivet av  Ej omyndig och ej feminist
NICKSPEKULERAR ska det vara. Håll dig till ämnet tack.
 

Speckulerar som sagt.

Skrivet av  Snillet spekulerar
Jag vet nog själv vad jag skriver, sörrö!
 

Hur många prostituerade har du träffat?

Skrivet av  Elanor
De prostituerade som jag träffat genom mitt yrke har samtliga haft en miserabel uppväxt, debuterat i missbruk i de tidiga tonåren och aldrig satt en fot på arbetsmarknaden. Det betyder inte att alla är sådana. Men tillräckligt många för att man ska inse att prostitution i stor utsträckning handlar om makt och maktlöshet.
 

Så då är

Skrivet av  Ej omyndig och ej feminist
alla sådana som de du har träffat? Även de i artikeln? Prostitution kan ALDRIG vara fritt val?

Och hur förhåller det sig med de män som prostituerar sig? Lika synd om dem?
 

men snälla

Skrivet av  ior
läs elanors inlägg en åtminstone en gång innan du väljer att svara
 

Jag läser...

Skrivet av  Ej omyndig och ej feminist
"Det betyder inte att alla är sådana. Men tillräckligt många för att man ska inse att prostitution i stor utsträckning handlar om makt och maktlöshet."

Då frågar jag igen: Gäller samma förhållande för män som prostituerar sig? Utnyttjas de av kvinnorna de säljer till (alternativt bögarna)? Är det maktlöshet det handlar om för dessa män? Är det lika synd om manliga prostituerade? Kan manlig prostitution vara frivilligt vald?
 

Dessa frågor har du ställt...

Skrivet av  ES
... femtioelva gånger förut och fått svar på lika många gånger.
Men visst - ja, ja, ja, ja och sannolikt lika lite som kvinnlig.

Varför inte komma med några nya frågor någon gång? Eller är det så att bara för att svaret aldrig passar in i din bild av "alla feminister hatar alla män och ser alla kvinnor som hjälplösa våp" som gör att svaren inte fastnar..?
 

Eh?

Skrivet av  Ej omyndig och ej feminist
Lördagskväll? Snurrigt ändå?

Jasså, du också förnekar att feminister ser kvinnor som värnlösa offer som utnyttjas av männen? Jamen då kan de ju ta ansvar för att inte "låta sig utnyttjas" av män när de druckit för mycket alkohol eller avstå från att "utnyttjas av män" genom prostitution när de har för lite pengar till julklappsshopping.

För övrigt vill jag ha svar på min fråga. Av ior.
 

Snurrig?

Skrivet av  ES
Lördagskväll? Jag inte vet jag vad du pysslar med då, men själv har jag inte för vana att supa till.

Och snurrig för att jag säger att du frågat och fått svar femtioelva gånger förut? Det är ju bara ett konstaterande. Men om du helt missat det kan man ju verkligen börja fundera på vem som är snurrig. *s*
 

såhär

Skrivet av  ior
elanor skriver att SAMTLIGA hon träffat....men att det inte betyder att ALLA...ok? Sedan skriver hon "i stor utsträckning".

Om män som prostituerar sig tycker jag iallafall att det är synd om dem om de har liknande bakgrundshistoria som de kvinnor Elanor beskriver, och om detta lett till deras prostition. jag ser inte taskig uppväxt som ett särskilt fritt val. men jag tror att taskig uppväxt kan slå olika för män och kvinnor - kvinnor hamnar tex i prostitution, män i kriminalitet.

och jag ser inget hinder för att kvinnor kan utnyttja män, eller att prostition kan vara ett fritt val. jag tycker inte att man ska offerbelägga kvinnor helt och hållet - det tjänar vi inte på.

och tänk, jag kallar mig feminist ändå!

du har inte svarat på elanors fråga.
 

Spelar det roll?

Skrivet av  Ej omyndig och ej feminist
Om JAG träffat några prostituerade? Jag har läst att man inte ska se till egna erfarenheter utan lyfta blicken i ett bredare perspektiv. Men eftersom hon frågar så, ja, jag vet en. Och hon valde det själv. Gick bakom ryggen på sin kille dessutom. Så visst måste det finnas de som inte "utnyttjas".

Eleanor drog en slutsats efter de prostituerade HON träffat (som jag citerade ovan). Nu drog jag också en slutsats. Vems slutsats ska vi lita på? Den vi VILL tro på eller den mest sannolika?

"Om män som prostituerar sig tycker jag iallafall att det är synd om dem om de har liknande bakgrundshistoria som de kvinnor Elanor beskriver, och om detta lett till deras prostition."

Naturligtvis. Jag har inte sagt annat. Vad jag säger är att det FINNS de som gör det bara för att tjäna pengar och inte blir utnyttjade. Fria val alltså, som jag tycker att de i artikeln gjorde. Varför då ändra rubriken så att det passar politiken bättre? Sedan finns det de som BLIR utnyttjade, men då brukar det handla om lågbegåvade och människor med psykiska problem, eller de som fastnat i drogmissbruk. Det fria valet har ändå funnits där från början, även om alla inte har förmåga eller tillräckligt goda omständigheter att utnyttja denna fria vilja. Men till att dra alla över en enda kam och skuldbelägga MÄN som utnyttjare och kvinnor som offer är det långt. Jag vände mig mot den närmast självklara omformulering som G ville göra av rubriken i blaskan ("Tabloidrubriker") eftersom jag anser att det inte är så självklart att kvinnor ALLTID blir utnyttjade av män. I detta fallet ser jag det mer som att de utnyttjar männen för att få shoppingpengar till jul. Men det beror ju på vilken kvinnosyn man dras med...

Om du kallar dig feminist, har du funderat på varför? Du har inte samma självklara offersyn på kvinnor utan anser att kvinnor aktivt KAN ta vara på sig själva och inte "bli utnyttjade"? Och att även män kan utnyttjas av kvinnor?

Jag tror själv att människor oavsett kön kan bli utnyttjade av människor oavsett kön och att det mer har med mentala funktioner och omständigheter i livet att göra än med vilket kön man tillhör.
 

för min del

Skrivet av  ior
det irrelevant huruvida du träffat några prostituerade eller ej, men eftersom du tycker att folk ignonerar dina frågor så tänkte jag upplysa dig om att du gjorde det själv.

men om nu elanotr har erfarenheter av att jobba med prostiterade så tycker jag dessa förtjänas att uppmärksammas ocj inte bara bemötas med motfrågor som hon redan svarat på. hon tycker uppenbarligen att hon har goda skäl att dra sin slutsats, av vad hon sett i sitt arbete, har du en annan uppfattning kan du ju argumentera för den. hon skriver ju inte att alla kvinnor utnyttjas.

varför är jag feminist? svaret är enkelt - för att feminsim inte med nödvändighet måste innebära en totalt enkelspårig syn på män och kvinnor. vad mig själv beträffar tycker jag det är minst lika viktigt att se till "klass" och "etnicitet". dessa faktorer tenderar att igoneras av vissa feminster och det gör mig sorgsen. Men, det ena utesluter inte det andra. Mina främsta intressefrågor inom feminsim handlar om exempelvis genus och uppfostran, vilket jag tycker är viktiga rågor som blivande lärare.

Ang rubrikerna trodde jag vi hade lämnat ämnet, men jag kan faktiskt hålla med dig, gillar inte förslaget ovan. Däremot tycker jag rubriken är symptomatisk (?) för den stora fokuseringen på kvinnors sexualitet. Rubriken hade ju lika gärna kunnat handla om att pappor eller makar köper sex i ökad utsräckning till jul, men det kanske säljer mer med småbarnsmammor....vem vet.
 

Eller...

Skrivet av  Missy
"Män köper sex medan sambon handlar julklappar". Hade funkat med artikeln som handlade lika mycket om de "nya" sexköpare som dyuker upp kring jul.
 

Jamen

Skrivet av  Ej omyndig och ej feminist
VARFÖR ALLTID ett skuldperspektiv på MÄN? Patetiskt rent ut sagt. Kvinnorna var väl ensamstående förresten? Studenter och ensamma småbarnsmammor vill jag minnas att det stod. Bygger hela feminismen på detta fejkade synsätt?
 

antagligen

Skrivet av  tjolahopp
är det så.
kvinna= oskyldig, snäll,hjälpsam, ständigt utnytjad mot sin vilja osv. titta bara på barnflickan i knutby det är väl ungefär så kvinnor är i största allmänhet verkar det som

 

Har du läst artiklarna?

Skrivet av  Missy
Artiklarna i tidningen handlade om
A (Kopierat ifrån aftonbladet)En annan prostituerad kvinna från Mellansverige som jobbat heltid i sex år berättar om att det är EN NY GRUPP MÄN som köper sex under jul- och nyårshelgen.
- Det märker vi varje år. Det är män som annars inte köper sex. Medan fruar shoppar julklappar, går männen till hotellen. Det är det vanligaste. Jag vet inte varför de gör det, kanske köper de en extra julklapp till sig själva, säger hon.

B fattiga kvinnor säljer sex till jul. Huruvida de var ensamstående eller inte förtäljer inte historien:
Anders Gripenlöf på Citypolisens prostitutionsgrupp i Stockholm svarar.
Vilka kvinnor är det?
- Kvinnor med låglöneyrken. Det finns till exempel de som jobbar som städare eller de som jobbar inom olika förvaltningar, men även de med vårdyrken och studenter, säger han.
 

Det är

Skrivet av  Ej omyndig och ej feminist
kanske män som känner sig extra ensamma just till jul? Julen är en pina för många utan familj. Vad är det som säger att det är gifta män som handlar sex medan frun handlar julklappar? Och att just dessa män inte är otrogna annars också under året? Nej, den rimligaste förklaringen är att det är ensamma män, kanske med lätt social fobi, som inte hittat en partner pga dålig självkänsla (tycker att de är fula, har för liten snopp osv) och som just denna stora hysteriska släkthelg vill ha lite närhet. Varför alltid ha ett ondskeperspektiv på män? VILL feminister det uppriktigt sagt? Ibland verkar det faktiskt så: Män utmålas som onda, slipade och utnyttjande medan kvinnor utmålas som lite dumma, enfaldiga, viljelösa och mjäkigt passiva.

Och om man ska gissa om kvinnorna är ensamstående eller ej så är det väl troligast att de är det. Vem vill gå bakom ryggen på sin man och (tjäna pengar på att) ligga med andra karlar? Och för det andra har familjen en högre inkomst om det finns två vuxna, så kvinnorna i låglöneyrkena som var fattiga VAR nog faktiskt det också, dvs ensamstående.

 

Ja du

Skrivet av  Missy
Den prostituerade kvinnan som intervjuades i aftonbladet var nog feminist och blåljög för att passa teorierna *s*. Läste i BRÅs tidskrift om de legala prostituerade i tyskland, deras kunder var till större delen gifta män, så helt otroligt låter det inte.

Varför skulle inte prostituerade ha män? Nu låter det som om du tycker att prostitution och otrohet skulle vara samma sak. Vadå, gå bakom ryggen? I de dokumentärer om prostituerade som gått på t.v. har den prostituerade i alla fall jag har sett en partner. Har du nån statestik som visar att dessa kvinnor skulle vara i minoritet?
 

Två frågor

Skrivet av  Pimpim
Det är inte alltid bara män som skuldbeläggs. När det gäller våldtäkt brukar kvinnan ses som boven. Hon hade kort kjol, hon pratade och verkade intresserad, hon sa inte nej, hon stretade inte emot...

Förresten förstår jag inte ditt resonemang. Hur hänger ensamstående och studenter ihop med fejkade synsätt?

Om du inte tror på feminism. Vad tror du på om du inte tror på mäns och kvinnors lika rättigheter?
 

Svar

Skrivet av  Ej omyndig och ej feminist
"Det är inte alltid bara män som skuldbeläggs. När det gäller våldtäkt brukar kvinnan ses som boven. Hon hade kort kjol, hon pratade och verkade intresserad, hon sa inte nej, hon stretade inte emot..."

Du menar alltså att feminister skuldbelägger även kvinnor? Som i exemplet du gav? Jag avsåg att feminister BARA skuldbelägger män medan kvinnor görs omyndiga och dumma.

"Förresten förstår jag inte ditt resonemang. Hur hänger ensamstående och studenter ihop med fejkade synsätt?"

Förstår du inte? Läs en gång till. Fejkat synsätt är att vrida på en händelse så att mannen görs till skurk och kvinnan till oskyldigt offer. Läs G´s originalinlägg högst uppe. Fejkad tolkning till förmån för feministiska slutsatser om kvinnor och män.

"Om du inte tror på feminism. Vad tror du på om du inte tror på mäns och kvinnors lika rättigheter?"

Jag tror på mäns och kvinnors lika rättigheter och just därför är jag INTE feminist. Feminister tycks ju ha en ganska unken och möglig syn på båden män och kvinnor. Jag köper varken att män är utnyttjare eller att kvinnor är passiva offer. Nämligen. Varför tror feminister alltid att alla som är emot feminism är emot jämställdhet? Lustigt.
 

Debattnivå tack!

Skrivet av  G
så du tar i, och vad tror du att mitt syfte är?

Du skriver:
Fejkat synsätt är att vrida på en händelse så att mannen görs till skurk och kvinnan till oskyldigt offer. Läs G´s originalinlägg högst uppe. Fejkad tolkning till förmån för feministiska slutsatser om kvinnor och män.

Jag menar:
Du bestämmer vad fejkat synsätt är, du säger att jag fejkar tolkning och får det i andra trådar till att alla feminister är mot män. Det snurrar i skallen på mig nästan.

För det första så jobbar jag inte aktivt på att "fejka nåt" - vi tycker olika om en sak (mäns och misärers inblandning till att prostitution existerar) och jag upplever det som ohyfsat att inte ens försöka förstå vad jag menar och vill uppnå.

För det andra så uttryckte jag en tanke - en fundering - om varför det alltid är kvinnan som nämns i samband med prostitution. Varför inte kunden (som är olaglig och som är upphovet till marknaden)?

Du gör mig ledsen i din aggressivitet och i dina märkliga tolkningar om vad jag tydligen har för baktankar om kvinnorevolution och manshat.

Säg istället att du tror att kvinnor som prostituerar sig gör det av fri vilja och av eget val och det är dumt att bry sig om rubriken. Så kan jag få svara på varför jag inte tror på den lyckliga horan. Debatt - inte illvrål och obefogade misstankar om hemliga agendor.
 

Jo

Skrivet av  Ej omyndig och ej feminist
du vill ju ändra en rubrik så att det passar din inställning bättre. Feministiska teorier med andra ord. Det kanske inte alls förhåller sig så med de kvinnor som skildras i artikeln. Men du verkar ta det för givet.
 

I det här fallet...

Skrivet av  Helena
... vore det kanske på sin plats med ett riktigt ordentligt skuldperspektiv på män - eftersom det faktiskt är olagligt att köpa sex. Däremot inte att sälja. Men som Johan Berggren skrev i ett lysande kåseri i DN för ett par år sedan: Torsken flyter, horan sjunker. I alla fall i allmänhetens ögon, sett genom skvallerpressen.

En riktig kraftig julspark riktar jag mot alla som bagatelliserar problemet och urskuldar torskar.
 

Urskuldar torskar?

Skrivet av  Ej omyndig och ej feminist
Det är väl lika fult i så fall att sälja sex när man vet att det är olagligt för köparen. Utnyttjar inte kvinnorna männen för att tjäna pengar på dem tycker du? HUR kan det vara olagligt åt bara ena hållet förresten?
Det måste vara synen på kvinnor som generellt förståndhandikappade som drivit fram detta.

Jag anser att kvinnor INTE är dumma, passiva, mähäiga och viljelösa utan har ett val i denna situation. Själv har jag t.ex. valt att INTE sälja sex till män (jag ser det som att utnyttja deras sexbehov för pengar och inte att bli passivt utnyttjad) utan jag överlåter till andra myndiga individer att göra andra val eller samma som jag om de så önskar. Kvinnorna i artikeln var definitivt varken omyndiga, förståndhandikappade eller viljelösa.

En julspark tillbaka i ändan på alla som omyndigförklarar kvinnan så att vi kvinnor måste gå runt med den förnedrande stämpeln på oss sedan.
 

Jag slösar ingen möda på dig

Skrivet av  Helena
Jag har sagt det jag vill och sen kan du sitta där och vantolka verkligheten och lag och spotta och fräsa över Alla Feminister bäst du vill.

God jul.
 

Vantolka?

Skrivet av  Ej omyndig och ej feminist
Så du menar att vi kvinnor INTE är i underläge och utnyttjas sexuellt av män när vi intagit alkohol eller när vi prostituerar oss? Du menar alltså att vi är kapabla att ta ansvar för våra egna liv och göra medvetna och aktiva val utifrån vårt eget intellekt? Menar du att vi är myndiga och vuxna? FAST vi är kvinnor? Okej, så uppfattade jag inte det utan snarare tvärt om: Kvinnor är omyndiga dumma våp i händerna på de smarta utnyttjande männen.

För övrigt finns det män som prostituerar sig. Och kvinnor som köper sex. Men det visste du kanske? Kvinnor som köper sex, utnyttjar de männen förresten? Och män som säljer denna sex. Blir det utnyttjade? Nej, inte om man har ditt feministiska perspektiv. Eller?

 

"Småbarnsmammor sätter lyx före integritet"

Skrivet av  Man
- så skulle det kunna stå. Jag tycker man får betona frivilligheten i att prostituera sig. Vi lever i ett samhälle som är ganska befriat från extrem misär och social desperation.
 

Men jag tycker att det är

Skrivet av  Elisha
att dra alla över en kam och nedvärdera kvinnor. Hur många normala mammor skulle göra detta? I min värld finns det inte. Jag måste säga att jag hellre är en mamma som ger billiga julklappar än ger klappar som betalats med sådana pengar. Blir faktiskt arg när jag tänker på det. Sätter man barnen först så gör man aldrig, aldrig så.
 

Tämligen hjärtlöst, Elisha

Skrivet av  Helena
Jag tror de här kvinnorna redan tvivlar på sig själva och sin förmåga att hantera tillvaron utan att vi som är i en helt annan sits ska sitta och peka ut dem som dåliga mammor till på köpet. Usch.
 

Men ibland måste man

Skrivet av  Elisha
dra en gräns även om det är svårt, för jag tror att följderna blir bra mycket värre än vad pengarna är värda. Det här handlade inte om missbruk som skulle finansieras, utan extra pengar till jul och när man formulerar det i tidningen som att det är något normalt att göra bland mammor, då reagerar i alla fall jag, för det är det inte. Man har ett ansvar som förälder och man utsätter sig för alldeles för stora risker när man säljer sig. Tänk om barnen får reda på sanningen också, risken finns och vem tar då på sig skulden för vad mamma har gjort tror du? För vem var det som fick julklapparna?

 

Men nu nedvärderar ju du

Skrivet av  Allis +9
istället, det är väl inte så konsekvent? Jag skulle aldrig drista mig till att skriva "hur många normala mammor skulle göra detta" för varken du eller jag vet under vilka villkor kvinnorna gör det och hur deras själar ser ut.

Och vet du, det finns många saker man kan göra i tron att det är för barnets bästa men som egentligen är helt galet - om man är tillräckligt pressad, stressad, fattig, utsatt, har ett skitliv osv.
 

Ja, ingen gör alltid rätt

Skrivet av  Elisha
som förälder, det är jag den första att skriva under på. Men det skulle ta emot att handla saker till mina barn för pengar tjänade på det viset och det står jag för. Då får det bli en fattig jul, men med värdighet. För man säljer inte bara sin kropp utan även sig själv som person och hur ska man kunna "köpa" tillbaka det?
 

Förresten, varför kom

Skrivet av  Elisha
svaren bara här och inte till Man? Apropå feminism alltså.
 

Men varför skulle det vara så?

Skrivet av  Allis +9
Jag reagerade på ditt inlägg, inte på Mans (mer än det superroliga längt upp då men det är ju en helt annan tråd). Jag ser inte likheten i era inlägg i denna tråd, gör du?
 

Vet inte om likhet är

Skrivet av  Elisha
rätt ord, men han var ju ännu tydligare tycker jag då han skriver att de sätter lyx framför integritet.

 

Glömde en sak:

Skrivet av  Elisha
På något vis gör man en koppling mellan dåligt ställt och dålig självkänsla, vilket jag tror att man har om man säljer sig. Om ens värde är högre så har inte kropp och själ ett pris förän det har gått väldigt långt. Som de skrev så säljer sig vissa för att unna sig det lilla extra och det handlar alltså inte om mat för dagen.

Man ska passa sig för att ge intryck av att kvinnor med låg inkomst inte har integritet, för det är det som det handlar om för min del. Jag vet hur det är att inte ha pengar, men prostitution finns inte i min värld ändå.
 

Jag satte i halsen över hans inlägg...

Skrivet av  Helena
... så enkelt var det. Jag kunde inte formulera ett svar som inte hade kastat ut mig från Aff, därför avstod jag.
 

Ja i sådana lägen

Skrivet av  Elisha
kan det ju vara lika bra att avstå.

Vet förresten inte hur du tolkade mitt inlägg. Tror att du la in mer i det än det var. Känns så bara.
 

Hur man tolkar ...

Skrivet av  Helena
... beror väl på ens perspektiv. Jag är rätt benägen att tro att de här omtalade småbarnsmammorna, vilka det nu är, inte riktigt har samma möjlighet, egenmakt och kraft som du och jag att välja vilken sorts mammor de vill vara. Helt enkelt. Och jag tycker deras upplevda predikament är tillräckligt sorgligt utan att jag eller någon annan behöver spekulera över om de är omtänksamma mot sina barn på rätt sätt.

Men det är min åsikt och den reflektion jag gör när jag läser och tolkar ditt inlägg.
 

Artiklar från Familjeliv