Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Många kallar sig feminister

Skrivet av OMega
och tror att de då stödjer "jämställdheten". Men har de funderat lite djupare på vad feminism är? Har NI?

http://www.sourze.se/default.asp?ItemID=10419400
Svar på tråden: Många kallar sig feminister

Inte så enkelt!

Skrivet av  Anna
Det finns ju många feminismer. Allt ifrån radikala likhetsfeminister till den andra på särartsidan. Att det skullle vara så enkelt att döma alla som artikelförfattaren gör gällande är för mig svårt att se. Och visst finns en tendens att kvinnonormen kommit att likna mansnormen alltså vit och medelklass i väst. Detta är ju en kritik som många t.ex. svarta kvinnor tagit upp. När jag läst genusvetenskap tycker jag också att det är något som diskuteras och även problematiseras.
Vad gäller biologisk forskning är jag betydligt mindre insatt, men vet i alla fall att inte den heller är entydlig. Det finns forskare som säger sig kunna förklara biologiskt alla klönsskillnader och andra som menar att det är mycket svårt. Det finns tom. biologer som menar att det (pga. hormoner) finns fler än två kön.
Att feminism skulle vara ett hot mot samhället är nosnens enligt mig. Om alla feminister var radikala likhetsfeminister kanske, men nu befinner vi oss på olika delar av den feminiska skalan och även den traditionella politiska höger-vänster skalan.
Anna
 

Alla menar inte samma sak med feminism

Skrivet av  Silla
Jag läste hela artikeln som du hänvisar till, och den var hyffsat intressant, om än något svårbegriplig för mig som inte är så van vid vokabulären. Jag håller med till viss del, men jag tycker att artikelförfattaren överdriver hotet från feministerna:

1. Många som påstår sig vara feminister menar nog bara att de hoppas på lika lön för lika arbete och så, och det är ju knappast särskilt samhällsfarligt.

2. Det finns inget motsägelsefullt i att tycka att Freud med flera har rätt i vissa saker, utan att för den skull känna till eller hålla med om allt annat de skrivit.

För egen del har jag försökt komma på vad feminism är, men jag känner att jag misslyckats. Efter att ha läst en 5-poängskurs som gavs av genusforskningsinstitutionen blev jag ännu mer förvirrad, så jag har inget givet svar faktiskt.
 

Artiklar från Familjeliv