Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Har fått förslag på beslut...

Skrivet av Monika m Tilde
och får 1/4 vb, ingen merkostnad. Har en flicka med mycket smärta och funderar, kan man ta upp behov av Tempurmadrass? Den är ju mer skonsam mot kroppen. Sko-kostnaden ska jag räkna om då jag märker att jag tagit till för lite. Ett par sandaler för sommaren blev två, ett par inneskor räcker inte - hon behöver ett par på dagis och ett par hemma.
Finns det några tips på saker som är lätt att glömma i mer kostnad. JAg har tagit upp telefonkostnad, föreningsavgift, resekostnad, slitage på kläder som får tvättas oftare, matstol med fotstöd (tripp-trapp).

Vi har även gått över från vedeldning till bergvärme, för att få en jämnare värme inomhus - när det blir kallt får hon ondare. Kan man ta upp det??
Tomten som vi får göra om, lägga ny matjord och så om gräsmattan eftersom det är en gammal tomt som är gropig och dan. Kan man ta upp kostnaden för det?
Tacksam för alla tips jag kan få!
Svar på tråden: Har fått förslag på beslut...

en fråga om skorna

Skrivet av  bullen71
Det du har engett som skokostnader,,,är det bara det som är utöver normalt "skobehov". Jag menar ett par inneskor på dagis har väl de flesta barn på de flesta dagis,,,menar du då att hon behöver 2 par. Annars får du inte ta upp det alls. Samma sak med inneskor hemma,,,,,de kan bara tas upp om hon måste ha inneskor hemma för sin sjukdoms skull,,,inte bara om ni som familj använder inneskor hemma (vi gör det inte).
Att ändra värmekällan borde väl gå att ta upp,,,det är ju för att lindra smärtan. Varför menar du att ni måste göra om tomten,,,,,,,,jag förstår inte hur det har med hennes smärta att göra, så jag kan inte svara på vad jag tror om det.
Tänk på att överklaga inom den tid som är giltig, annars tar de beslut med de uppgifter de har.
Lycka till.
Hälsningar Åsa.
 

Här på dagis

Skrivet av  Monika m Tilde
så är Tilde ganska ensam om att ha inneskor. De flesta barn har antihalksockar. Den enda jag sett som haft inneskor hade nån form av tofflor, kostar 129 kr på Din sko. Tildes skor kostar 300 kr från OTA eller 400 kr i vanlig affär. Hon behöver skor för sin sjukdoms skull.
Jag glömde berätta att Tilde har en bindvävs sjukdom som gör lederna instabila och hon vrickar sig lätt och lederna kan gå ur led lätt. Vår tomt var gropig och hon snubblade jämt, överallt!

Ja, jag har lite brådis med att svara på brevet.
 

ok då fattar jag

Skrivet av  bullen71
om du inte får igenom hela skokostnaden så kan du ju iallafall ta upp att ni måste köpa dyrare skor för att ge henne den stadga som hon behöver.
Lycka till.
Hälsningar Åsa.
 

Hej...

Skrivet av  Hanna bf 26/3
Vi har fått beviljat en merkostnad för två graders höjning inne på höst/vinter/vår hos oss. Men då eldar vi med olja. Vad jag förstod så har fk riktlinjer på vad det kostar om man måste ha förhöjd värme inne. Så jag tror att det blir svårt att få ersättning för byte från ved till bergvärme eftersom alla i familen tjänar på det och det är bestående. Däremot så kan ni säkert få merkostnad om ni höjer värmen inne för hennes skull. Men se till att ni får ett läkarintyg på att ni måste ha höjd värme av medicinska skäl.

Lycka till!
 

Ok...

Skrivet av  Monika m Tilde
det kan kanske vara värt ett försök iallafall! Eller kanske att vi tänkt köpa en gasolkamin för att höja temperaturen där Tilde är. Kostar 2000 kr tror jag.
 

Skor.

Skrivet av  mfors
Minstingen har inåtvända tår som kräver specialskor med iläggsskenor. Går åt ett par innesandaler och ett par uteskor per halvår då han växer som en häst. Vi betalar 350:-/par skor i halvåret, dvs 1400:-/år. Detta räknar vår försäkringskassa som merkostnad som skall in i övriga merkostnader i vårdbidrag. Tyvärr hamnade vi typ 300 spänn under nästa gräns, varför förslaget från socialförsäkringsnämnden blev ett något lägre kostnadsersättningstal.
 

Jag...

Skrivet av  Monika m Tilde
ska ställa upp en uträkning igen och se vad jag får ihop. Tilde har i sommar bara avverkat 2 par sandaler tex, måste köpa dem ganska så lagoma, ingen tillväxt mån direkt för att hon ska få bästa möjliga stöd. Och hennes fötter växer med racerfart:)
 

Merkostnad??

Skrivet av  Anna
Det är endast när barnet behöver dyrare eller fler par skor än vad som är normalt som det räknas som merkostnad. Om skorna är dyrare än normalt är det givetvis endast mellanskillnaden till "normalpris" som räknas. Att skor kostar 300 - 400 kr per par anses också helt normalt. I vårt landsting får både barn och vuxna endast köpa tre par specialskor för 300 kr paret per kalenderår. Om barnet behöver fler så får man betala hela kostnaden själv, för sandaler betyder det ca 1500 inkl moms och de vinterskor min dotter använder kostar ca 3000 kr inkl moms. Jag tycker att det är väldigt konstigt att barn och vuxna har samma "skokvot". Om jag köpte vinterskor av så god kvalitet som min dotters så skulle de hålla i många år, men hon behöver nya varje år. Barnfötter växer .., men det verkar de styrande i vårt landsting inte ha förstått!
 

Jaa...

Skrivet av  Monika m Tilde
Jag har ju räknat på att hon behöver fler skor än normalt, men ännu finns ju skor som är "nästan bra nog" att köpa i vanliga handeln. Men det lär det ju inte göra om ett år ens för det är ju bara i de minsta storlekarna som det finns skor med lite "skaft" och samtidigt bra sula. Iläggs sulan kan man ju flytta med. Ska ta en raid till stan och se upp till vilken storlek det finns, annars får jag räkna med de summor som man får betala via OTA. Gissar att det är samma pris här eftersom det rabatterade priset är detsamma.

Helt idiotiskt att det är samma skokvot vuxna och barn! JAg kan tex inte köpa skor med "tillväxt mån" så som man normalt gör till små barn. Då blir skorna instabila och hon trampar snett inne i skon. Så hon behöver betydligt fler par än vad jag behövt köpa till mina övriga barn.
 

Angående skor

Skrivet av  mfors
Vi behöver "designade" skor för att räta ut två par fötter. Och de skorna går INTE att köpa i vanlig handel. Varje sko handsys och anpassas efter foten, och en skena (riktande sula) läggs i skon anpassad efter respektive fot. Sulan som byts ofta, står landstinget för då den hela tiden ska "spänna" foten åt ett par håll.

"Bananfötterna" är så pass att sonen inte kan springa utan skor, för då tar tårna i hälsenorna och han rasar direkt. Och en 3-åring vill gärna springa när det är sommar :-)

Vår FK och socialnämnd har efter läkarintyg från ortoped godkänt merkostnaden för specialskorna (kostar ca 1000 spänn per par, vilket ger ca 4000 spänn, en merutgift på sådär 2400 kronor per halvårsuppsättning. Merutgiften är det som FK godkänt)

Barns fötter växer, självklart, men att betala skor från ortopedverkstad är horribelt dyrt. Plus skenorna.
 

Blev otydligt.

Skrivet av  mfors
Vi får betala en landstingskostnad för att få inläggssulorna producerade trots minderåriga barn då det krävs så täta byten. Kostnaden är 80 kronor per månad genom visst kostnadsskydd för barn.
 

Artiklar från Familjeliv