Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ny här...

Skrivet av Hanna
Hej.
Jag har läst lite här och tänkte presentera mig.
Mamma till 2 pojkar, väntar barn nr3 i slutet av mars.

Vi har vårdbidrag för vår äldste kille Sebastian född 011025 pga att han har svår uppfödningsproblematik, astma, mjölkallergi och är väldigt infektionskänslig. Vi har under hans levnadsår flyttat från en kommun till en annan i samma län och vilken skillnad. Fick bytt vårdbidrag från 1/4 med 16% merkostnad till 3/4 med 36% merkostnad.

Vill ni veta mer är det bara att fråga...
Svar på tråden: Ny här...

Hej & Välkommen!

Skrivet av  no1wildcat
Oj,det var inte dåligt,vilken ökning=0)Att det är så olika i samma län!Är det en mindre kommun ni flyttat till?
Har 1,25 VB för min dotter och son som har Lätt UVL/ADHD och AS/ADHD och vi funderar på att flytta till grannkommunen men har inte vågat ta steget fullt ut än,just pga VB.Inte för att man ska räkna allt i pengar men det gör ju en hel del då man har ganska stora omkostnader pga barnen.Ha det gott!
 

Mycket...

Skrivet av  Hanna
mindre kommun. Sedan har vi bytt och fått en underbar läkare också. Men här har de en betydligt snabbare handläggningstid och man kan få preliminärt besked med omedelbar verkan medans man väntar. Det räddade oss.
Lycka till med en ev flytt.
 

Hej!

Skrivet av  no1wildcat
Va´bra=0)Då törs man kanske flytta iaf då *S*.Ha det gott i värmen!
 

Nyfiken

Skrivet av  Monika m Tilde
Var det samma saker du tog upp i båda vb ansökningarna? Undrar över hur det kan skilja så... Vad hade du som merkostnad? Håller precis på och ska lägga in lite mer om det går och vet inte om jag tänkt på allt...
 

Ansökningarna...

Skrivet av  Hanna
var rätt lika. Däremot så förtydliga de vår läkare att Sebstian faktiskt har svåra problem med att klara av barnomsorgen som andra 3åringar. Han orkar inte gå mer än 16 timmar i veckan. Sedan är han nästan alltid sjuk, så han har varit helt sjukskriven sedan januari och använder fsk som en del i hans behandling för uppfödningsproblemen.
Dett gör att en av oss måste vara hemma med honom hela tiden.

Vår merkostnadsdel består av, specialkost, blöjor, salvor, extra värme inne, resor, mediciner, vitaminer (som inte går under högkostnadskyddet).

Eftersom Sebastian nästan bara äter specialmat så blir det en rätt stor merkostnadsdel.

Hoppas det var lite hjälp...
 

en fråga bara

Skrivet av  bullen71
Hur har ni fått igenom blöjor som merkostnad på en 3-åring. Det är väl rätt så vanligt med 3-åringar som fortfarande har blöja?
Hälsningar Åsa.
 

Jo...

Skrivet av  Hanna bf 26/3
Om man använder betydligt fler blöjor än vad som är normalt så kan man få igenom det. Sebastian har periodvis väldiga diarrér och då går det åt upp till 10 bajs-blöjor på en dag. Han har nästan alltid haft kraftiga diarrér, vilket gör att det är svårt att potträna honom också,tyvärr. Lillebror använder betydligt färre blöjor vilket gör att vi märker skillnaden rätt så kraftigt.

Så i vårt fall hör det inte ihop med ålder utan med ett klart ökat behov. Annars så är det nog omöjligt att få igenom.
 

ok då förstår jag

Skrivet av  bullen71
hoppas att detta med diaréerna rättar till sig så småningom.
Hälsningar Åsa.
 

Artiklar från Familjeliv