Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur begär man prövningstillstånd?

Skrivet av S-mamma
I kammarrätten? Är det svårt att "komma dit"?
Har någon några erf från att ha överklagat dit, själv har jag hört att i många fall som länsrätten bedömt i linje med fk så har k-rätten ändrat beslutet, stämmer det tro?
Svar på tråden: Hur begär man prövningstillstånd?

Svar

Skrivet av  Karin
Du överklagar helt enkelt enligt vad som står i den dom som du har fått från länsrätten. I den handikappgrupp som min son tillhör har förbundet gjort en genomgång av domar och ytterst få som överklagar får en ändring av länsrättens beslut.
 

Vi har fått prövningstillstånd...

Skrivet av  Anna
i KR alla gånger vi överklagat dit (fler än fem gånger tror jag, men minns inte riktigt). KR har också ändrat LR dom flera gånger i positiv riktning för oss. När FK överklagade vår positiva LR-dom så vidhöll dock KR LR:s beslut tack och lov.... Ge dig inte, tyvärr är FK:s beslut många gånger dåligt underbyggda och dessutom fruktansvärt dåligt motiverade. Hoppas att ledningen på FK ser över kompetensbristen hos sina anställda i alla fall på den ort vi hör till. Tyvärr är ju variationerna dessutom stora över landet...
 

Trodde det var

Skrivet av  NettanN
hopplöst att få prövningstillstånd hos KR! Får jag fråga dig hur du har lagt upp ett överklagande, jämför du med liknande domar, eller... Jag har överklagat till KR och fick ej prövningstillstånd. Nu ska jag inom kort överklaga till LR och hoppas på att de är mer mänskliga än FK!
 

Inte hopplöst...

Skrivet av  Bengt
men det räcker inte med att skriva att man är missnöjd med domen. De gånger vi har fått prövningstillstånd så har skrivelsen pekat på att domen avviker från praxis med hänvisning till rättsfall.
Ska väl lägga till att det har enligt min uppfattning varit felaktiga beslut från FK beroende på okunskap hos dem. Det har funnits material hos RFV som har stött vår sak och gått emot försäkringskassan. När vi fick upp nivån på vårdbidrag till helt med tillkommande merkostnader så hänvisade försäkringskassan till liknande fall och skrev att vi inte skulle ha fullt vårdbidrag. Det var bara det att de fallen de hänvisade till hade fått just heltvårdbidrag.
Så leta rätt på domar, be att få se försäkringskassans instruktioner för hur beslut kring vårdbidrag ska fattas (det har du rätt till enligt offentlighetsprincipen. Försök få detta redan till LR så kanske du slipper begära prövningstillstånd.
 

Artiklar från Familjeliv