Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur mycket skatt på vårdbidraget?

Skrivet av anonym för tillfället
Som det är nu delar vi vb och betalar således lika mycket i skatt, trots att jag egentligen inte behöver skatta för det, har ingen annan inkomst. Om jag övertar hela vb själv, borde jag ju inte heller skatta för det, men om jag börjar jobba, vad händer då? Skattar man mer för man har hela vb själv, det vill säga är det bruttosumman som avgör hur mycket skatt man betalar? Eller om jag börjar jobba, är det förmånligare att vi fortsätter dela på det?
Svar på tråden: Hur mycket skatt på vårdbidraget?

Det hänger på bruttot

Skrivet av  marib
oavsett var inkomsten kommer ifrån så betalar du skatt på alla inkomster över ca 16000/år.
Mest lönsamt hänger ihop med resten av inkomsterna, om nån av er kommer över brytgränsen för statlig skattså är det ju bästa att den som bara betalar kommunalskatt tar majoriteten av vb.
 

Tack för snabbt svar, men.......

Skrivet av   anonym för tillfället
.......fler frågor :-)
Min man kommer inte över brytgränsen för statlig inkomstskatt, vb eller ej. Om jag börjar jobba kommer inte heller jag över brytgränsen. Vi kommer då tjäna lika mycket i lön. Vem ska då ha vb? Tjänar vi på att dela det fortsättningsvis också?
Känns hemskt att behöva tänka så här, om skatt menar jag!

En sak till. Om du (eller någon annan) vet. Har hört att vb är pensionsgrundanade. Jag som då varit hemma med barnet på heltid länge, först med föräldrapenning, sedan enbart med vb, betyder det att jag ligger efter pensionsmässigt? Kanske borde jag ha hela vb då?

Märks att jag kan lite om detta va? Har fått hjälp av habiliteringen förut med ansökan och så där, men nu börjar jag försöka lära mig själv helt och hållet. Tycker det är på sin plats att man kan lite om det ;-)
 

Ur pensions synpunkt

Skrivet av  marib
så har du halkat efter ja så där kan det vara vettigt att du får hela vb.
Ur skatte synpunkt så är det i vissa skikt (minns inte summorna) så att man har maximalt schablonavdrag och om nån av er eller båda, hamnar därikring så bet ni minst skatt överhuvudtaget.
 

Gör skatteberäkning

Skrivet av  Helena B A
på Skatteverkets hemsida www.skatteverket.se och jämför de olika alternativen: hela vb på dig eller hälften var.
 

Artiklar från Familjeliv