Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vårdbidrag, kontaktdagar...?

Skrivet av Helena
Vi har ansökt om vb och kommer troligtvis att få ett helt. Jag har beslutat vara hemma i höst för att det är operationer och massa undersökningar inplanerade. Dottern är 18 månader. För att min sgi inte ska sjunka måste jag ta f-penningsdagar. Tur att vi har dagar kvar. Hur skulle vi annars gjort? Kan jag ta vård av barn vissa dagar, så att jag sparar f-penning? När utnyttjar man kontaktdagar och hur får man det? Kan man vara assistent? Jag hade jobbat i höst om dottern inte hade sitt handikapp. Jag vill egentligen spara på f-penningsdagarna, men jag antar att man inte kan göra på något annat sätt?
Svar på tråden: Vårdbidrag, kontaktdagar...?

Kring operationer

Skrivet av  Monika m Tilde
och tiden efter måste du kunna vabba, för då är hon ju sjuk utöver sitt handikapp liksom...
 

Kan jag vabba?

Skrivet av  Helena
Jag är ju föräldraledig på pappret, även om f-ledigheten beror på att mitt barn är handikappat. Kan man alltså vabba under f-ledigheten?
 

Bör gå tror jag

Skrivet av  Annika60
Om barnet är så sjukt att det vårdas på sjukhus ska man kunna bryta föräldraledigheten och ta ut tillfällig föräldrapenning i stället. Jag är lite osäker på vad som gäller när barnet är så pass gammalt som 18 månader bara...

Vi hade tillfällig föräldrapenning i omgångar under vårt barns första år eftersom hon vårdades på sjukhus i långa perioder.

Det bästa är att kolla med försäkringskassan eller med ditt barns läkare vad som gäller. Jag är rätt säker på att du måste ha läkarintyg för att byta föräldrapenning mot tillfällig föräldrapenning.
 

Om barnet är

Skrivet av  Monika m Tilde
äldre än 10 mån så kan man vabba om barnet är sjukt. Hade en diskussion kring det när mitt barn var lite mindre än så och det har inte ändrats sedan dess.
 

Det låter bra.

Skrivet av  Helena
jag får ta kontakt med fk och höra med dem, men nu har lite mer kött på benen och vet vad jag kan förvänta mig.
 

Kontaktdagar

Skrivet av  Helena B A
är för tillfällen när du inte kan jobba men din dotter inte är sjuk, t ex om du vill besöka dagis/skola eller gå på utbildning mm
 

du kan inte vabba

Skrivet av  bullen71
för sånt som redan är inräknat i vårdbidraget. Om jag t.ex. ska gå till bup-läkaren med mitt barn för medicininställning så kan jag inte vabba,,,,för detta merjobb finns ju med som underlag för vårt vb.
Däremot kan jag ju vabba som vanligt om hon har öroninflammation eller magsjuka och liknande.
Så om operationerna ditt barn ska genomgå beror på handikappet och detta finns med som underlag för vb så kan du inte vabba då. Tyvär.
Hälsningar Åsa.
 

beror på om du tagit med det eller ej

Skrivet av  sebbes mamma
fast om man inte räknat in läkarbesök i VB, vilket vi inte har gjort, så kan man vabba.

vi tog inte upp det som mertid utan vabbar istället....
 

jo det var så jag menade

Skrivet av  bullen71
när jag skrev "om det ligger till grund för vb" *ler*,,,om man inte har tagit upp det kan man ju vabba,,,,men inte annars.
MVH Åsa.
 

Vi får

Skrivet av  Jennie & Alva
tfp (vab) vid sjukhusvistelser (inskriven) för min dotters handikapp även fast vi har det med i vb. Får intyg från läkaren i samband med utskrivning, har skett till och från under två års tid och det har aldrig kommit någon kommentar från FK. De var lite konfunderade då dottern var yngre än 240 dagar när man skulle ta tfp men med bifogat läkarintyg så var det aldrig några problem. Vid sjukhusvistelser är ju enda gången båda föräldrarna kan få tfp (vab).
 

Ringde fk

Skrivet av  Helena
och fick reda på att eftersom jag tar f-penning och min man studerar kan vi inte ta vab någon av oss. Kontaktdagar kanske vi kan få, men inte förrän vb-ansökan är klar. I samband med operation kan jag få vab, men det är max en tiondel av tiden. Man hamnar lite utanför systemet som i vårt fall, men visst är det fantastsikt ändå jämfört med i andra länder. Om jag har a-kassa kanske jag kan få vab, jag får ge mig ut på arbetsmarknaden när allt lugnat ner sig här...
 

Jag fick

Skrivet av  anne.h m fyra perfekta barn
byta ut min FP mot TFP varje gång min son var på sjukhus, vid varje läkarbesök osv.

Om du inte får ta det så be att de sjukskriver dig och maken, då sparar ni FP-dagarna som ju inte är till för att vårda ett sjukt barn, det är TFP till för.
 

Hej Helena

Skrivet av  Anna och Maja
Vår dotter har också varit inne på sjukhus mycket för op. osv och vi ( både pappan och jag ) får ta ut tillfällig f-penning. Be bara om intyg från sköterskan och skicka med och skriv dit att båda föräldrarna krävs i vården av ert barn. Sen kan du ju också alltid ta ut tillfällig f-penning om ni är på hab-center, el. andra besök som rör ert barns handikapp.

Hoppas det löser sig.
MVH
Anna
 

Tack Anne och Anna

Skrivet av  Helena
Vi har redan fått intyg om att vi båda behövs vid läkarbesök, så det verkar inte vara det som det hänger på. Konstigt om man inte kunde ge mig rätt svar när jag ringde till fk och frågade, om det nu är så att man kan ta tillfällig f-p. Vi är båda verkligt trötta och har symptom på utbrändhet, fyskiska besvär, värk tex, men att sjukskriva sig...?
 

har ni

Skrivet av  anne.h m fyra perfekta barn
tagit med tiden för sjukhusbesöken i VB redan? Kanske det är därför ni inte får byta till TFP eller..?
Be att få veta varför och få det skriftligt.

 

Jag vet faktiskt inte

Skrivet av  Helena
Jag skrev ihop ansökan snabbt och tror nog att jag nämnde läkarbesök i den. Trodde inte att det skulle spela någon roll. Vi har kommit fram till att min man struntar i att plugga, jag tar a-kassedagar och han f-penning. Vi måste ändå sätta vår hälsa i första hand...
 

Artiklar från Familjeliv