Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

HJÄLP !! VB hotar min sjukersättning !!!

Skrivet av Annika
Hej !

Sitter här ngt skakad efter möte idag med min handläggare på F-kassan.
Jag har ett halvt vb för min son sedan knappt två år och har varit sjukskriven på heltid till och från de senaste 3 åren. Nu måste jag söka tidsbegränsad sjukersättning (förr hette det förtidspension och kunde inte tidsbegränsas).
I beslutet om vårdbidrag står bl a att jag inte kan jobba heltid pga min sons vårdbehov men jag har aldrig jobbat deltid däremot varit sjukskriven.
Nu säger FK att jag troligtvis inte blir beviljad hel sjukersättning pga vårdbidraget eftersom man enligt dem inte kan få bidrag för samma sak två ggr.
I mitt fall kommer det att innebära en förlust jämfört om jag inte haft ngt vårdbidrag utan istället full sjukersättning. Överallt läser man om att vårdbidrag ska täcka det merarbete man har med sitt barn men här hävdar fk att delvis också ska täcka det ev inkomstbortfall man har.
Vårdbidraget är på ca 4.000:- i månaden och om de minskar min sjukersättning innebär det en förlust på drygt 6.000:- (pga extra pension som jag får från en privatförsäkring men som grundas på graden av ersättning från fk).
Krångligt ? Dumt ? Helt idiotiskt enligt min mening.
Vad ska jag göra ?
Nån som varit med om detta ?
Kan man avsäga sig vårdbidraget ?
För att förtydliga så hävdar de alltså att "även om jag var frisk så skulle jag inte kunna jobba heltid pga min sons vårdbehov och då är jag alltså inte berättigad till full sjukersättning"
Varför känns detta som ett moment 22?


Svar på tråden: HJÄLP !! VB hotar min sjukersättning !!!

Går det då

Skrivet av  anne.h m fyra perfekta barn
att skriva över VB på fadern?
 

Vad du kan göra

Skrivet av  marib
är att överklaga beslutet och förklara punkt för punkt i vb _hur_ du löser det.
Jag är i nästan samma sits men har inte kommit så långt som du ännu och problemet är ju att man löser det på sitt eget speciella sätt, för det _måste_ ju göras.
Spelar ingen roll hur _jag_ mår, det måste göras ändå.
Jag har bekymmer med ryggen och börjar bli riktigt bra på att fylla tvättmaskinen med fötterna tex. Nattliga kräkningar har vi löst så vi köpte en våningssäng, blir den ena nerspydd så byter h*n helt enkelt säng under natten och sambon fixar byte dan därpå.
Däremmellan används vb till att betala andra som gör en del etc etc
 

Artiklar från Familjeliv