Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur görs bedömningen?

Skrivet av NettanN
Nån som vet hur f-kassan gör sin bedömning? Har det med timmar för merarbete att göra? Jag skrev i min ansökan att merarbetet pågår i ca 50 timmar per vecka, men likväl anser f-kassan att vi bara bör beviljas 1/2 vb. Jag har överklagat till länsrätten och fick igår en skrivelse därifrån där f-kassan säger att de fortfarande anser att 1/2 vb är rimligt. Ni som har mer än 1/2 vb, vilken typ av merarbete har ni?
Svar på tråden: Hur görs bedömningen?

Vad gör ni?

Skrivet av  anne.h m fyra perfekta barn
dvs vilket merarbete är det ni utför?
Har du spaltat upp ALLT ni gör? Ju mer noggrann man är desto lättare har de att se vad man gör.

Jag tränar med min son samt all extra tillsyn osv gör att jag har helt VB.
 

Tycker jag varit noggrann...

Skrivet av  NettanN
Min flicka är snart 10 år, har en cp-skada, så vi tränar motoriken. Hon har en språkstörning, så vi tränar språket. Hon har ett autismliknande tillstånd och ADHD så vi tränar socialt beteende och gör en massa listor och scheman för att göra vardagen mer strukturerad för henne. Hon har nästan dagligen raseriutbrott som kan ta 1-2 timmar att häva, hon har inlärningssvårigheter (lindrig utvecklingsstörning) och vi får kämpa mycket med skolarbetet. Dessutom har hon förmågan att ALLTID (i stort sett) peta på, slå, knuffa och reta lillasyster. Så ständig tillsyn måste jag ha syskonen emellan, för rätt som det är så smäller det till och hon är mycket hårdhänt. Jag har varit mycket noggrann med min beskrivning av merarbetet och detta sa även handläggaren på f-kassan till mig. Så jag kan inte förstå f-kassans syn på det hela.
 

Jag är HELT övertygad

Skrivet av  marib
om att de kastar pil.
Något annat kan inte förklara skillnaden i bedömningar från fk till fk.
VB är ju statligt så det borde vara likartade bedömninga oavsett
 

Det är helt godtyckligt...

Skrivet av  Bengt
Jag är helt övertygad om att det är helt godtyckligt vilken nivå på vårdbidrag man får. Från början fick vi ett 1/4 vårdbidrag trots att vi med facit i hand borde ha haft helt vårdbidrag från början.
Första tre åren accepterade vi detta, men sedan började vi överklaga och fick till sist rätt i kammarrätt så att vi fick helt vårdbidrag med tillkommande merkostnader.
När vi träffade andrda föräldrar inom RBU så förstod vi att FK varierade oerhört mellan olika städer. Det var MYCKET stor skillnad mellan bedömningar i Norrköping och i Linköping.
Vi hade också lämnat VÄLDIGT detaljerade uppgifter om merarbete, men dem struntade FK i. Man sa bara "Kassans bedöming är att det motsvarar 1/2 vårdbidrag" utan att motivera vad man godkände och inte godkände.
Efter en massa jobb där jag bland annat besökte FK och begärde att få ut de instruktioner de använde för bedömning av vårdbidrag så hittade vi en del referensdomar och med ledning av dem kunde vi överklaga.
 

Vilken -pingstad ger minst?

Skrivet av  Helena
Är det Nkpg eller Lpkg som är generösast? Och hur lång tid har det tagit att få besked?
 

Det är flera år sedan...

Skrivet av  Bengt
och kan mycket väl ha ändrat sig sedan dess. Men då var det (enligt min uppfattning) betydligt lättare för de föräldrar som bodde i Norrköping att få "rätt nivå" på vårdbidraget än för oss som bodde i Linköping.
Hur lång handläggningstid det är på FK har jag ingen aning om. Våra ärenden har tagit allt mellan tre månader och ett år.
 

ständig tillsyn

Skrivet av  Mia
är de väldigt restriktiva med att godkänna.
Mia
 

Varför är dom det?

Skrivet av  Ullet
Om ett barn när det är hemma behöver ständig tillsyn pga handikapp varför skulle det vara svårt att godkänna, jag förstår inte?
 

Ingen aning

Skrivet av  
extra arbete borde väl vara extra arbete kan jag tycka. Vet flera som haft problem med det, inklusive vi själva.

Vi anser att vi har 30 timmars tillsyn+en del annat. Fick förslag på 1/4 VB. Fick efter samtal med FK upp det till 1/2 VB. Orkade inte överklaga av lite olika skäl. Fick ingen vettig förklaring till varför inte allt blev godkänt.
 

Vi har fullkomlig tillsyn när

Skrivet av  Ullet
Plorp är hemma och det har dom inte ifrågasatt utan tänker förmodligen ge oss helt vb som det låter på handläggaren. Därför blir jag lite brydd när jag läser sånt, men kanske vi lägger in olika saker i fullkomlig tillsyn?
 

om jag det viste

Skrivet av  lene
vad jag vet är att det är fullständigt olika mellan olika fk bedömning
Och det märkligaste är att inte socialstyrelsen som de går under har uppmärksamt detta *
Samma regler o info har de men helt olika tolkning av tex merarbete.
En av mina argument är att samma stöd som barnet har på dagis skola mm ass o lss finns på resten av dyngets timmar, Samt att vi alltid precis som du har bakjour om något händer i skolan som är relaterat till handikappet ingen anna än vi har det totala ansvaret år ut år in ,,
Vi har visseligen haft tur att råka tillhöra en bra fk som har sett till våra rättiheter och haft helt vb i massor av år Mtt barn har samma grund läggande fysika o psykiska till stånd som din , och mina våra merarbeten verkar vara liknade
 

Var bor ni?

Skrivet av  NettanN
Tala om var vi bor och vi flyttar dit på stubinen:oD Ja, det verkar som vi har mycket olika erfarenheter om bedömningen av vb, och man tycker ju att det borde vara lika överallt, vi bor ju trots allt i samma land. Men förhoppningsvis kommer länsrätten (ev så småningom kammarrätten) inse att vår fk inte bedömer på samma vis som andras. Vi får hålla tummarna:o) Säkert är det även så att de hoppas på att föräldrarna till de funktionshindrade barnen inte orkar överklaga, på så vi tjänar de en hacka (nu var jag elak:->
 

Riksförsäkringsverket är tillsynsmyndigheten

Skrivet av  Bengt
så har i alla fall jag förstått det.
Det borde finnas rikstäckande regler, men det gör det tydligen inte.
 

jaa duu....

Skrivet av  sebbes mamma
ja hur görs bedömningen?? tror oxå lite på det där med pilkastning, eller lottdragning eller nått sånt...

som jag förstått det finns inga regler för hur mycket man ska ha i merarbet för olika delar av VB, det är upp till handläggaren, våran första handläggare tex tyckte vi skulle ha 3/4 Vb och rätt att ta ut tillfällig FP, sen blev hon sjukskriven innan allt va klart o nya handläggaren som inte ens pratat me oss i tel vill ge oss 1/2 VB och ingen rätt till tillfällig FP.... verkar va helt upp till hur handläggaren tänker o tycker, helt sjukt enligt mig...

vi har dock överklagat........
 

kanske ett tips...

Skrivet av  Ulrica
hej!

Jag tillhör de få lyckligt lottade som aldrig haft problem med att få vad jag anser rimlig nivå på vb. Vi hade fullt vb fån sonens 1årsdag och 1 år framåt. Nu har vi 1/4 vb. Min son har lungskada, astma och är motoriskt sen pga. hjärnblödning.

Mitt tips till dig är att i din ansökan skriva ner en "normaldag". Spalta gärna upp med klockslag och hur länge du gör varje sak. Då kanske det blir mer förståligt för fk hur pass mycket arbete du faktiskt lägger ner!
 

Artiklar från Familjeliv