Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag blir tokig!

Skrivet av Charlotte
Den nuvarande handläggaren har tydligen bestämt sig för att ge oss avslag oavsett vad jag säger. Har nu lusläst min ansökan och jämfört med det hon skrivit och det visar sig att hon ingenstans har skrivit om barnens pollenallergi! Det är ju den som framförallt gör att jag/vi städar varje dag. Normal städning är ju inte våttorkning av golv varje dag samt dammsugning.

Hur stor tror ni chansen är att nämnden ändrar sig om jag går dit? Vi har haft vårdbidrag i 10 år nu och det har aldrig tidigare varit några problem.
4 av mina barn har astma o allergi så tillsammans har de tidigare fått 1/4 vb.

Nu har jag tagit kontakt med vår barnläkare igen och bett honom skriva ett förtydligande. Blir knäpp på FK, har man inte redan problem så det räcker? Ska man desutom inte bli betrodd?
åhhhhhhhh......
Svar på tråden: Jag blir tokig!

Kommentar

Skrivet av  Helena
Jag har också svårt att förstå varför ni skulle få vb faktiskt. I vissa hem är våttorkning av golv det normala, i vissa hem finns det personer med pollenallergi där besvären inte påverkas till det bättre av städning. Dessutom kan allergiska besvär påverkas negativt av dammsugning, så det är kanske inte ens att rekommendera, likaså våttorkning med parfymerat rengöringsmedel. Dessutom borde dina större barn kunna sköta städningen delvis. Du får nog förklara din situation bättre för oss om vi ska kunna förstå din situation och hjälpa dig. Likaså behöver nog handläggaren mer fakta.
 

Vi har testat

Skrivet av  Charlotte
att låta bli att städa så mycket och barnen blir sämre. Jag har alltid själv tyckt att "lite skit i hörnen" kan ge bättre immunförsvar. Men som sagt de tester vi gjort visar bara negativt. Vi använder grönsåpa, i små mängder!

Jovisst kan barnen hjälpa till med städning och det gär de också, men inte hur mycket som helst och inte när de är dåliga och har mediciner flera ggr/dygn.
 

Om du har sökt

Skrivet av  Hönan Agda
vb för golvstädning under vintermånaderna så förstår jag FK:s reaktion!
 

Nej

Skrivet av  Charlotte
inte för vintermånaderna, det finns inte så mycket pollen då!
Vad vi mer har i extraarbete är medicinering, smörjning av mycket svåra eksem, upplysning till bla. skola o kompisar, läkarbesök, akutbesök, nattliga rundor för akuta medicinbehov, tröst, extra matlagning (som jag vet sen tidigare att FK inte anser är extra arbete) mm.
Sammanslaget för alla barn har vi extra arbete på ca 8-10 timmar /vecka (det är 7 timmars extra arbete som gäller här för att få VB).

Vet inte om regelrna ändrats men jag tycker det är konstigt ändå.
 

FK har godkänt

Skrivet av  Hönan Agda
mitt barns allergi som en extra belastning utöver mitt andra barns handikapp! Visst är det merarbete med svårt allergiska barn.
 

Fast

Skrivet av  Maria
Du kan nog inte räkna med fyra barn när du skriver ansökan. 19-åringen är vuxen och får isådanafall söka handikappersättning.
Kanske är det så att vårdbidraget nu försvinner eftersom vårdbehovet minskat nu när ditt ena barn blivit vuxet.
Dessutom tycker jag att några saker som du tog upp verkar ligga i gränslandet. T.ex 2 tvättmaskiner/dag. En är kanske "normalt" så då kanske du kan räkna med den andra men absolut inte båda två. För tvätta barnens kläder hade du ju gjort iallafall.

Lycka till iallafall :)
 

Artiklar från Familjeliv