Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kan man få VB för att minska arb. tiden?

Skrivet av Andrés mamma
Jag har en son med grav språkstörning men bra språkförståelse men han ska även utredas för AD/HD
Han har även förkylnings astma och är "öronbarn"

Just nu har jag inte ens ansökt om VB men funderar att ta tag i det bara man kan få lite backup ifrån läkarna också. Språksvårigheterna har jag diagnos på men öron och astman har jag alltid varit på akuten med + att han har opererat in rör 2 ggr.

Saken är den att hans humör och hysteriska utbrott och otolighet gör att jag efter en arbetsdag är helt slut,finner inget roligt med någonting.
Jag börjar kl 5:50 och kommer hem strax före 3 men resten av dagen är oftast bråk.
Jag har t.o.m blivit avskräckt för att skaffa fler barn.
Min sambo kommer hem vid 17.30 varje dag så man har ju inte mkt avlastning.

Kan man få VB för att som jag skulle vilja antningen börja en timme senare eller ev. vara ledig en dag mitt i veckan så att jag orkar vara en gladare mamma och ge André den tid han behöver.
Just nu tappar jag bara humöret och det gör inte saken bättre. Jag har ingen som brukar passa André mer än att min syster har passat honom någon gång om vi är bortbjudna men sist grät han i över en timme. Så vi har ingen avlastning någon gång nästan.
Svar på tråden: Kan man få VB för att minska arb. tiden?

mycket tveksamt

Skrivet av  bullen71
tyvär så tror jag inte att det är grund för att få vb. Jag tror också att det är svårt att få godkänt att få vb för att han är öronbarn,,,,,,,,,om det gick skulle ju jättemånga föräldrar kunna ha vb.
Men någon kanske kan svara mer säkert än jag kan,,,men som sagt,,jag tror det är svårt.
Åsa.
 

nej inte bara öronbarn

Skrivet av  andrés mamma
han har diagnos på grav språkstörning och ska utredas för AD/HD öron och astman tog jag mest med för att det även är andra läkarbesök än psykolog och logoped.
 

Tänk efter.

Skrivet av  Hanela
Du skall ta med allt som är merarbete i gämförelse med ett friskt barn i samma ålder, det är inte säkert att bara öronproblemet i sig ger rätt till vb men tillsammans med andra problem kan det ge ett rätt till vb. Att skriva att man inte kan jobba heltid är vanskligt det kan på verka din rätt till sjukpenning och tillfällig föräldrapening i samma grad som det är godkännt i vb. Vb är mycket låkt i gämförelse med vad man förlorar i inkomst, du får inte räkna förlorad inkomst utan bara tiden du inte kan jobba.
Däremot kan du använda vb för att gå ner i tid. Du har rätt att jobba deltid (75%) tills ditt barn gått ut ettan. Har du dessutom barnledighet kvar kan du ta ut detta utan att det skall påverka vb. Vb baseras på den tid du har medarbete för din son och inte hur du skaffar dig tiden.
Du kan anonymt rinnga till försäkringskassan och ställa dina frågor. Frågar dom om namn så var envis och säg bara att du har allmänna frågor om vb, det har funkat för mig och man kan ställa de frågor man vill utan att känna att de kanske används mot en senare.
Lycka till.
 

Ja det var ungefär så jag menade

Skrivet av  andrés mamma
att gå ner i tid men får jag inte skriva det i pappren till F-kassan?
Största anledningen till att jag tänkt söka är ev. AD/HD och så har jag ju diagnos på grav språkstörning psykolog,logoped + astma läkare och öronmottagningen tar ganska mkt tid och det måste man väl kunna skriva?

Kan jag förlora på att uppge att jag skulle vilja gå ner i arbets tid? eller är det bara om jag "sägger upp" mig på heltid för att gå ner i arbetstid?
jag hade nog mer tänkt så som du menar att man tar föräldra ledigt men jag har bara garantidagar kvar och det täcker inte mkt :-(