Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur gör man för att förnya vårdbidrag?

Skrivet av Cecilia med små troll
Vi har fått vårdbidrag beviljat för ett år. Handläggningstiden har varit så lång att det snart är slut på året och nu undrar jag hur man gör för att få fortsatt vårdbidrag. Hör de av sig från försäkringskassan när det är dags? Behöver vi nya intyg från alla läkare som är inblandade? Ja, allt ni kan berätta om för mig.
Svar på tråden: Hur gör man för att förnya vårdbidrag?

Svar

Skrivet av  Karin
Vi hade också e jättelång handl. tid första gången så jag hade samma funderingar som du. Ca 4-6 månader innan belutet gick ut fick jag brev från FK om att förnya. Om ditt gamla läkarintyg inte uttalar sig om behovet längre fram än vad nuvarande beslut gäller krävs ett nytt intyg dvs om det står att vårdbehovet beräknas till 1år och det året har paserat vill de veta hur läget är nu.
 

OK

Skrivet av  Cecilia med små troll
Det ena läkarintyget är ganska allmänt och där står ingen tidsbegränsning vad jag kan se. De andra två är skrivna så att det står att behovet kvarstår minst ett år framåt så där måste jag väl fixa nya. Måste jag på intervju och allt igen eller räcker det att skicka in de nya intygen och ringa dit? Tar det lång tid denna gång också eller kan man få det så att det bara rullar vidare på det man har innan?
 

Svar ang handläggningen

Skrivet av  Karin
Det är säkert upp till varje FK, jag har t ex aldrig varit på mitt för intervju. Det gick betydligt fortare för oss andra gången, tror det var någon månad bara och det blev nog inte något uppehåll i utbetalningarna.
 

Artiklar från Familjeliv