Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Om att ta ut tillfällig föräldrapenning

Skrivet av Miape
mitt äldsta barn har funktionshinder som gör att vi har sk kontaktdagar att ta till besök på dagis samt tillfällig föräldrapenning när man går till dr och liknande. Får jag fortsätta ta detta fast jag är hemma med vår ganska nyfödda minsta. Kommer ju att ta föräldrapenning på henne, så småningom...Eller räknas det som jag är ändå hemma osv?
Svar på tråden: Om att ta ut tillfällig föräldrapenning

jag tror att

Skrivet av  bullen71
du kan byta ut mamma/pappa-pengen mot tillfällig föräldrapenning om du ska till doktorn med det äldre barnet, men du kan inte få båda ersättningarna för samma tid.
Tror jag iallafall.
Hälsningar Åsa.
 

Men om det går...

Skrivet av  Maria med E&A
...att göra så (byta fp mot VAB) så tror jag att någon annan (mannen) måste ta fp för minstingen.
Annars så kan ju mannen ta VAB för den stora vid läkarbesök.

Till oss har de sagt att jag enbart kan byta fp mot VAB om barnet är inlagt på sjukhus. Därför får mannen ta VAB när vi ska på läkarbesök.
 

jag vet att regeln

Skrivet av  bullen71
säger att barnet måste ligga på sjukhus, men det trodde jag bara gällde det lilla barnet,,,,,alltså det barnet man har föräldrapenning för. Om man däremot går till doktorn med ett syskon så måste man väl kunna vabba?
Men som sagt,,,jag är osäker.
Åsa.
 

Anledningen till...

Skrivet av  Maria med E&A
...att jag är tveksam är att jag tar ut fp för Albins syster och får ändå inte ta VAB för läkarbesök för Albin. De är ju i.o.f tvillingar så jag vet inte om det är skillnad.
 

jo då tror jag

Skrivet av  bullen71
att det är skillnad,,,när man är hemma med tvillingar. För då har du ju inte olika peng för de olika barnen, utan man får väl fler föräldradagar bara,,,(inte dubbel peng/dag). Så om du då vabbar för ett barn och får fp för det andra så lyfter du ju 2 ersättningar och det får man ju inte. Och om du skulle vabba istället för fp när ett av barnen är till doktorn, så är det ju fortfarande så små att de måste ligga på sjukhus för att du ska få vabba. Hängde du med i mina svängar nu *ler*?
Jag tror det är skillnad när man går till doktorn med ett äldre syskon, men är som sagt inte helt säker.
Åsa.
 

Njae...

Skrivet av  Maria med E&A
...inte riktigt. Vabba får jag utan att de ligger på sjukhus (de är äldre än 8 månader) men jag får bara byta ut fp mot vab om de ligger på sjukhus.
Mannen får ta vab när Albin ska till läkaren.

Det kanske är så att man får ta vab om man har ett äldre syskon men då tror jag fortfarande att någon annan måste ta fp för bebisen. För nån måste ju ta hand om den oxå. Är oxå osäker på reglerna men man måste ju avstå från arbete för att kunna ta VAB och jag vet inte om fp räknas som att avstå från arbete. Hmmm inser själv hur krångligt det låter ;)

Ibland är fk:s regler en hel vetenskap ;)
 

javisst är reglerna krångliga

Skrivet av  bullen71
Och ibland tror jag inte ens att de på fk fattar allt, eftersom det ibland tolkas olika av olika personer där.
Åsa.
 

Artiklar från Familjeliv