Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bengt!

Skrivet av marib
vet att du tidigare gav mig råd om vad jag skulle leta efter innan jag skickade in överklagan men jag hittar inte inlägget.
VAR hittar jag domar att referera till och VAD kan jag kräva att fk tillhandahåller?
Tackar i förväg för hjälpen
Svar på tråden: Bengt!

Inte Bengt men..

Skrivet av  no1wildcat
..hittade detta när jag sökte på domar(fanns nåt mer):Överklaga och kämpa vidare... (2004-07-25 16:29:36) + -

Min erfarenhet är att varken försäkringskassan eller länsrätten har koll på nivåer. Vi har själva fått ta fram referensdomar ur försäkringskassans eget material för att peka på att de har satt nivån för lågt. Ofta har vi fått begära prövningstillstånd i kammarrätten då inte heller länsrätten har haft koll utan bara gått på vad försäkringskassan har sagt.
Det är väldigt stor variation över landet och mellan olika diagnoser. Det är precis som Karin skrev ovanför att DS är det enda som FK vet hur det ska behandlas då det finns praxis där.
Tyvärr räcker det inte heller med att hänvisa till vad andra har fått, utan det enda du kan göra är att hitta vad Riksförsäkringsverket skriver som praxis samt domar i kammarrätt och regeringsrätt som är jämförbara med ditt fall.


Bengt

Svara


 

Tackar

Skrivet av  marib
det verkar vara en hel del att leta i... ska försöka
:-)
 

Svar

Skrivet av  Karin
Problemet med att hitta domar är att de i domstol ofta är registrerade på domsnummer och namn dvs domstolen kan inte hjälpa dig med att ta fram det som rör ditt barns sjukdom. Vad du kan göra är att kontakta handikappförbundets jurister samt den medlemsförening som finns för den sjukdom det gäller. Jag tror säkert att de har rött bra koll på hur praxis ser ut. Kanske kan du efterlysa i meldlemstidning att få svar från föräldrar som också sökt. Eftersom det är kammarrätt och regeringsrättsdomar som du vill ha (länsrättsdomar är inget värda) så kan du prova och gå in på deras hemsidor. En del av dem publicerar domar. Det finns bvara en regeringsrätt men det finns flera kammarrätter.
 

Letar vidare

Skrivet av  marib
tackar.
 

Tillbaka från semester...

Skrivet av  Bengt
Jag har varit bortrest på semester en vecka och inte läst förrän nu.
Om du går till www.rfv.se så finns deras publikationer i pdf-format för nedladdning.
http://www.rfv.se/publikationer/pdf/vgl0220.pdf har RFVs vägledning för vårdbidrag. Där kan du hitta en del information om vad som kan godkännas.
När det gällde vårdbidrag kombinerat med assistans hittade jag mer tidigare, även med rättsfall, men den länken hittar jag inte nu tyvärr.
Kolla också med FUB eller RBU eller någon annan organisation som du är medlem i. De är med i HSO som har en rättsdatabas där man kan söka. Det kostar dock MYCKET för en privatperson så du behöver få hjälp att komma in av dem då de ofta har ett abbonnemang på denna tjänst.
 

Ah! Där var du :-)

Skrivet av  marib
ska omedelbarat spara länkar.
Tack så mycket, hoppas du haft en trevlig semester
 

Liiiten tilläggsfråga

Skrivet av  marib
VAR hittar man domarna de hänvisar till?
 

Du får beställa kopior..

Skrivet av  Bengt
från resp domstol. Vi har fått från kammarrätten i Göteborg och i Jönköping. Har du målnummer och domstol så skickar domstolen kopior.
 

Ang. rättsdatabas

Skrivet av  Karin
Vi har det på jobbet och tyvärr publiceras mkt sällan domar från förvaltningsdomstolar så jag tror inte att det är så mycket att hoppas på där.
 

Tråkigt...

Skrivet av  Bengt
Jag vet inte om det är samma rättsdatabas vi talar om, men jag har inte använt den än, bara blivit lovad tillträde om jag behöver det. Men den skulle innehålla just detta och det var HSO som hade byggt upp den...
 

Artiklar från Familjeliv