Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang vårdbidrag

Skrivet av Ellinor med Tilde
Hej! Är det någon här som kan berätta lite om vårdbidrag. Hur stor ersättning är det och under hur lång tid betalas det ut? Har en flicka nu på 16 månader som är mycket muskelsvag och vi vet väl inte riktigt vad det beror på än. Hoppas på att på något sätta kunna ha möjlighet att vara hemma med henne nu ett tag till än att behöva sätta in henne på dagis då hon är väldigt sen i sin utveckling pga detta.
Svar på tråden: Ang vårdbidrag

Hej

Skrivet av  NettanN
Vårdbidrag kan du söka om du har ett (eller flera) barn som kräver mer arbete än ett friskt barn i samma ålder. Du kan få det så länge ditt barn kräver merarbete, tills jag tror det är när barnet är 16 år. Men måste söka om med några års mellanrum. Du kan få 1/4, 1/2, 3/4 och helt vb. Kan inte på rak arm nivåerna men jag har halvt och får ut efter skatt drygt 3000:-. Kontakta försäkringskassan snarast för en ansökningsblankett. Ersättningen får man retroaktivt fr.o.m den månad man lämnat in ansökan. Beslutet brukar dröja, allt uppemot ett år beroende på f-kassa. Lycka till!
 

Tom 19 år är det numera :-)

Skrivet av  marib
Helt vb är strax över 8000 före skatt osv.
 

Tom juni det år barnet blir 19 :-) imt

Skrivet av  Tårtans mamma
.
 

Min Tilde

Skrivet av  Monika m Tilde
är också lite muskelsvag och är överrörlig i sina leder. Alla leder i kroppen är påverkade och hon kröp sent, gick sent och är sen över huvudtaget... dregglar mycket också pga muskelförsvagningen.

Om du vill kan du maila mig, min tjej är 1 år äldre än din men vi kan nog ha ganska mycket gemensamma tankar tror jag!
[email protected]
 

Artiklar från Familjeliv