Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Idag fick vi hem ena läkarintyget.

Skrivet av Maria med E&A
Det känns lite jobbigt att läsa igenom utlåtandet eftersom läkaren skriver ju om allt som Albin inte kan...jag vet ju varför men ändå.

Albin har ju reflux och kaskadkräs flera ggr per dag. Vi har funderat på att ta upp lite sånt (tvätt,kläder m.m) i merkostnad men på läkarintyget har inte läkaren skrivit något om merkostnader. Kan man ta upp det ändå?

Hon skrev även att "sannolikt kommer åldersadekvat ätande inte uppnås under de närmaste två åren". Hur ofta brukar man få söka om vb?

Svar på tråden: Idag fick vi hem ena läkarintyget.

vi fick

Skrivet av  bullen71
vb beviljat för 2 år och det tror jag är rätt så vanligt. Naturligtvis ska ni ta upp tvätt som merkostnader.
Hälsningar Åsa.
 

Givetvis

Skrivet av  Jennie & Alva
ska du ta upp tvätt samt extra uppsättning av t ex sängkläder. FK har ju riktvärden för vad en maskin kostar i drift med tvättmedel. Att sedan läkaren inte tagit med detta i intyget som merkostnad har inte med saken att göra. Huvudsaken är att läkaren bestyrker att Albin p g a sin reflux har kaskadkräkningar.

Ni kommer ju få mertid för maten (sondning?) samt hjälp att lära sig äta oralt.

I fall där man vet att problemen kommer att kvarstå oförändrade tror jag att man kan bevilja vb för en längre period men i ert fall, så ska väl förhoppningsvis refluxen bli bättre och Albin troligtvis kommer att bli självförsörjande.

Lycka till!
 

Tack för era svar!

Skrivet av  Maria med E&A
Vad bra att vi kan ta upp extra tvätt som merkostnad trots att det inte står.

Vi sondmatar inte Albin utan han äter allt på flaska. Men det tar otroligt lååååång tid!

Vi kommer även få ett utlåtande från Albins neurolog och det är en del mertid med hans sjukgymnastik. Han är 13 mån (korr) och kan knappt sitta och har precis börjat hasa fram lite på golvet...så tyvärr tar det nog väldigt lång tid innan Albin kommer ikapp. (Om han gör det).
 

Artiklar från Familjeliv