Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kan ni hjälpa mig med detta?

Skrivet av Mamma Mia
Vi fick beslut från nämnden om att de beviljat oss 1/4 vårdbidrag. En av nämnden (FK:s föredragagande) anmälde avvikande mening och ville avslå ansökan. Eftersom majoriteten av nämnden ville godkänna blev det så. MEN sen står detatt beslutet inte verskställs förrän det vunnit laga kraft. Vad menas med detta? Får vi inte pengarna eller får vi det? OCh i så fall när?

Jag har sökt min handläggare men inte fått tag på henne.

Nån som kan hjälpa mig att reda ut det här?
Svar på tråden: Kan ni hjälpa mig med detta?

Verkar konstigt!

Skrivet av  Anna
Som jag har uppfattat det blir försäkringskassans (nämndens) beslut alltid giltiga direkt när de är fattade. Detsamma gäller domar avseende vårdbidrag i högre instanser. Då kan fk dock ansöka om inhibition (uppskjutande av verkställandet) samtidigt som de överklagar beslutet. Detta skall de göra skyndsamt, dvs de kan inte vänta till slutet av överklagandetiden/besvärstiden. Är du säker på att det är ett beslut du fått och har du fått med någon anvisning om hur du överklagar? Det ska du ha fåttt om det är ett giltigt beslut. För mig låter det som om någon på fk har fått för sig att beslutet inte ska verkställas innan överklagandetiden (två månader) har löpt ut.