Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Annika60 Hjälp mej (igen *ler*)

Skrivet av L!!
Hur är det med Sjukpenning och vb. Min läkare (som är tveksam till att sjukskriva mej och nu vill ha fk med i bedömningen) hade pratat med fk och dom undrade om jag inte hade vb, och i så fall hur mycket. (Jag känner inte att jag har lust att dela med mej av den infon egentligen till läkaren....men men) Nå hon skulle ta upp mitt fall med fk och skrev i sina anteckningar "vårdbidrag & sjukpenning".
Visst måste jag kunna vara sjukskriven trots att jag har vb för mina barn?
Svar på tråden: Annika60 Hjälp mej (igen *ler*)

Inte säker faktiskt

Skrivet av  Annika60
Jag vet ärligt talat inte hur det här med vb och sjukpenning bedöms. Man får ju sjukpenning för att arbetsförmågan är nedsatt och det skulle väl då gå att hävda att man då inte kan ta hand om ett barn som kräver merarbete....

Det går ju inte att direkt sänka vb utifrån att man är sjukskriven, så fk:s tanke är väl då att hävda att du borde orka jobba om du orkar ta hand om ditt barn...
 

Självklart VB o Sjukpenning

Skrivet av  Malin
Jag har varit sjukskriven under två år (pga utmattning/sonens funktionshinder)och samtidigt erhållit 3/4 vårdbidrag. Din läkare har ingenting med vårdbidraget att göra! Jag förstår inte varför det har kommit upp till diskussion er emellan över huvudtaget??
 

Ja och nej.

Skrivet av  H
Det hela beror på FKs tolkning av din arbetsförmåga.

Ibland går det bra att vara sjuk och ha VB. Ibland drar FK in sjukpenningen med hänvisning till VB.

Tolkningen handlar om vad din arbetsoförmåga beror på.
Beror den på att du har ett vårdkrävande barn så kan FK dra in sjukpenningen. Beror arbetsoförmågan på att du är sjuk så får du sjukpenning.

Ett VB på 3/4 indikerar att du jobbar 30 timmar i veckan på ett "annat" jobb. Så då kan FK få för sig att det är det din arbetsoförmåga beror på.

Med andra ord är det inget trassel att få sjukpenning för influensa etc. Men det har hänt att FK dragit in ersättning om diagniosen är trötthet.

Nåväl, om det är trassel med FK ska man försöka påvisa att man i normal fallet faktiskt klarar av sitt ordinarie arbete och man kan gärna argumentera att det inte är man själv som står för allt merarbete utan att maken tar större delen av det.

M.v.h.
/H
 

Tack för

Skrivet av  L!!
era svar.. Jag tror att det kan lösa sig.

Eventuellt att fk går med på att hitta en rehabilitering åt mej så länge jag visar att jag faktiskt vill tillbaka till studier eller jobb också.