Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kan man få VB utan merkostnader?

Skrivet av Andrés mamma
Enl. nedan verkar det vara ganska stora summor som krävs för att räkna merkostnader och jag tror inte att jag var uppe i så värst mkt om man ska gå efter det. Jag kan i och försig inte räkna ut exakta kostnader för tex bort kastad mat,leksaker som är anpassade till André och inte heller mina telefon samtal och internet trafik som jag haft för att få info. m.m men kan man få VB trots att man inte har så mkt mer kostnader?
Det som har kostat mkt för min del har varit bensin till sjukhuset och att jag förlorar 20% varje gång jag vabbar,vilket har blivit mkt nu det sista.

Jag vet inte om jag tog med allt man kan ta med i merkostnader och jag vet inte vad man ska ta med för ett barn med grav språkstörning samt ev. AD/HD?????
Svar på tråden: Kan man få VB utan merkostnader?

Jadå

Skrivet av  Tårtans mamma
Enligt min handläggare på FK måste man ha minst 7000 i merkostnader per år för att få det och jag tror inte vi kom så långt. Du måste ha mer än 1300 kr i bil/bensinkostnader osv. VAB kan du ta upp, men då får du inte ut någon VAB-ers när du måste vara hemma för en förkylning eller halsfluss. Jag bestämde mig för att inte ansöka om VAB i VB. Jag tog t ex upp lamineringsmaskin och digitalkamera som merkostnad.
Vi sökte för den extra omsorg som han behöver i vardagen - där han skiljer sig från barn i samma ålder. Allt från påklädning till nattning.
 

ang. VAB

Skrivet av  bullen71
Om du tar upp VAB i ansökan för vb så räknas bara vab-dagarna för den sjukdom du söker vb för,,,,,,,,,,inte vanliga saker som feber och halsfluss.
T.ex. så har ju vi angett att vi ofta åker till bup för dotterns skull (hon har bokstavsdiagnoser) och när vi fick igenom vb så innebär det att vi inte får vabba för de gånger vi söker sjukvård p.g.a. hennes bokstavsdiagnoser, men jag får vabba när hon är sjuk på vanligt sätt, maginfluensa, feber förkylning o.s.v.
Så all rätt till VAB försvinner inte bara för att man har med läkarbesök i vb-ansökan.
Hälsningar Åsa.
 

Det sa

Skrivet av  Tårtans mamma
min handläggare på FK. Är det olika i olika län eller får de tolka regler hur de vill? Snurrigt!
 

konstigt

Skrivet av  bullen71
Jag och flera med mig (på såna här sidor) har tolkat fdet att det bara gäller den specifika sjukdom man har sökt vb för. Och i mitt fall har jag fått dessa uppgifter direkt till mig från en handläggare på FK,,,,för jag ringde och frågade.
Jag tror absolut inte att detta ska kunna tolkas olika på olika FK, men man vet ju aldrig hur enskilda handläggare tolkar det hela.
Ring anonymt och fråga den som svarar (oavsett vem det är) så får du se om du får samma svar av den också.
Hälsningar Åsa.
 

nu har jag frågat

Skrivet av  bullen71
en kvinna som jobar på FK,,,(vi var på samma fest) och jag frågade då vad som gällde ang. att vabba för sjukdomar som inte har med vb att göra och hon sa att det fick man. Det är bara för den sjukdomen som man har tagit med i vb-ansökan som man INTE får vabba,,,,i övrigt får man vabba som alla andra föräldrar.
Hälsningar Åsa.
 

svar ja

Skrivet av  lene
vissa merkonstnader finns nog alltid tex läkarbesök mm
men man kommer inte upp på erbart dessa till nivåer då det ger en efekt ekomomisk sådan på vb
Men helt vb kan man ha ändå via merarbetet inte merkonstnaden som egenligen är en bisak i bedömningen Det är merarbetet i timmar o dyl som räknas , för graden av vb
i en perfekt fk vill säga ,,,
 

Förstår inte hur F-K räknar

Skrivet av  Tengelina
Ja, du kan få VB utan merkostnad... jag/vi har ett halvt VB för våran son som har diagnosen AD/HD Men jag ska i ärlighetens namn säga att jag fattar inte hur dom räknar.. dom går ju efter konsumentverkets "normer" men det är ju uträknat på "friska" barn... Jag fattar inget!! Behöver man VB så finns det ju en anledning eller? Jag tycker att F-K borde inse att våra barn faktiskt kanske kostar mera i form av ONORMALT klädslitage tex!!! Tack för mej.
 

ja men

Skrivet av  bullen71
deras norm gäller ju friska barn,,,,hur mycket mer som just ditt ADHD-barn kostar är ju det som du ska ange i ansökan. Nu fattar inte jag riktigt vad du menar?
Hälsningar Åsa.
 

Artiklar från Familjeliv