Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Anina och steffen....

Skrivet av marita och prins Teodor
Vb söker man om man har mer arbete i hemmet. Jag känner igen ditt barn i min Richar d som har damp. Han går oxå på insidan av fötterna. Richard har oxå svårt med sprket och går till en logoped.
Har ni övningat som ni ska träna Steffen med.
Sliter han evtra mycjet på kläderna. Tar mat stunderna längre tid? Om din läkare som ni hade säger att det inte är något varför ska ni då få avlastning?
Hur ofta går han till talpedagogen? Får ni övningar med er hem det tar oxå tid att öva.
Har han ett språk så ni kan föstå han direkt.
När Ricjard var 5 år så hade vi jätte svårt att förstå honom det tog ju längre tid att förstå honom och det är oxå tid.
Skriv lite mer och berätta.
Svar på tråden: Anina och steffen....

Jag skriver lite senare.

Skrivet av  Anina & Steffen
Har inte riktigit den tiden just nu.
Det får bli ikväll när barnen har gått och lagt sig.
 

Så här är det med Steffen

Skrivet av  Anina & Steffen
Vi får inte några övningar av talpedagogen eftersom hon kommer till Steffen på dagis två gånger varje vecka och 20 min varje gång.
Han sliter inte extra på kläderna, men maten tar längre tid. Han har matvägrat med varm mat sen han var lite mer än ett år. Vissa saker äter han men andra inte. Det är lättare att säga vad han äter än vad han inte äter. Han har svårt att sitta still vid bordet här hemma. Ska gärna springa på toaletten och göra andra saker. Att få honom till bordet kan vara en kamp. När han väl sitter vid matbordet så får man kämpa med att han inte ska sitta i knät när vi ska äta. Han sitter väldigt ofta i knät på någon av oss. Han kan vara väldigt klängig och vill inte gärna själv ibland. Så var han även när han var riktigt liten. Det var lögn och få honom att gå själv. Vi sålde hans vagn bara för att han skulle gå själv.
Steffen har dunkat huvudet sen han var 10 månader gammal. Det gör han inte så ofta nu mera. Men han hade gjort det idag. Lyckligtvis så kom inte glasögonen ivägen.
Han har som sagt glasögon som han håller på att ta sönder varje dag då han blir arg och frustrerad. Jag hoppas det blir bättre när han har vant sig lite mer. Han har bara haft dom i en vecka. Men dom behöver redan rättas till.

Avlastning är något som vi har sökt själva via socialbyrån när vi kände att vi klara inte av situationen. Vi har bara mina föräldrar och dom lovar mycket men håller lite. Så det går inte att förvänta sig att dom ska ta honom ibland.
Steffens språk är rätt bra mot vad det var förr. Nu så missar han på vissa ljud men jag förstår honom. Andra i hans omgivning kan ha svårt att förstå, även hans pappa. Oftast så vänder han på ordningföljden på orden i en mening. Inte är ett ord som kan förekomma flera gånger i en mening och han inte gillar något. Det kan bli "Den kan inte vara inte där."

Hm det är så mycket mer som vi ser som dagis inte ser då han är van vid dagis. Nya situationer kan vara skrämande men ibland är han helt likgiltig.
När han var ca 1 år så struntade han helt och hållet i vem det var som höll honom. En vilt främmande kunde ta upp honom och han brydde sig inte.
Nu när han träffar nya människor så ska han sitta i knät på dom.

Ja jag vet inte vad jag ska skriva mer.
Du får fråga mig.
 

Glömde skriva

Skrivet av  Anina & Steffen
att han har varit hos ortopedteknikern för sina fötter och fått ortopediska inlägg i skorna och även ortopediska skor. Detta gjorde att han kunde börja springa ordentligt.

På 5 års kontrollen så kunde han inte stå eller hoppa på ett ben. Inte rita som han skulle. Klara där emot att sätta till tillräckligt med detaljer på en teckningen. Men inte att hålla sig innanför stäcken som dom ska dra. Han linjer ser ut som en vågmaskin har varit framme. Han kan inte håll pennan i ett starkt grepp. Att vända pannkaka med händerna klara han inte heller ordentligt. Färger och att räkna klara han däremot.
 

Artiklar från Familjeliv