Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

någon som kan hjälpa till med detta?

Skrivet av Cecilia med små troll
Vi har vårdbidrag 1/4 med 18%merkostnadsdel för vår flicka som var 1,5 år då vi ansökte. Hon har:
*Svår astma med mycket medicineringar.
*Tillväxthämning som kräver mycket tid och omsorg angående kosten.
*Hörselnedsättning och talförsening
*Angående merkostnader så handlar det främst om att hon går på en resursförskola för barn med allergi och/eller astma och den ligger långt ifrån oss så vi har lång körning att skjutsa och hämta henne.

Nu ska vi förnya vårdbidragansökan och det kommer alltså att bli då hon är 2,5 år. Kan ni hjälpa mig med vad jag kan ta upp.

1. Vi fick inte godkänt för nattvak förra gången eftersom hon var så liten. Hon ska inhaleras varje natt och vid infektion ( ofta) måste vi vuxna sova i skift eftersom hon behöver ständig passning.

2. Läkarna har funnit att hon har en brist i sitt immunförsvar som gör att hon saknar immunförsvar mot vissa infektioner och därför får dessa gång på gång. Hon är nu sjuk i snitt 7 dagar av 10. mycket VAB alltså.

3. Hon har hittills gått på resursförskolan tre dagar/ vecka men personalen anser att hon pga sin bullerkänslighet och svåra astma skulle behöva gå kortare dagar ( jag jobbar 65%) så jag har lagt om schemat till fyra kortare dagar i veckan och då blir det ännu mer körning att lämna och hämta. Specialpedagogen från Stödenheten och personalen på förskolan anser att hon absolut inte skulle klara "vanlig" barnomsorg som vi i så fall skulle få närmare oss.

4. Hon har nu fått stora problem med atopiska eksem och ska smörjas och behandlas minst 3 ggr per dag. Dettta tar ungefär en halvtimme/gång med fem olika salvor.

5. För att minska eksemen äter hon nu mjölkfri kost. vet ej vad detta kostar extra men dyrare blir det. Dessutom kräver det ännu mer noggrannhet med tanke på hennes tillväxthämning.

Kan jag ta upp allt detta vid förnyat vårdbidrag? Finns det någon chans att de kan öka VB eller förlänger de det bara? vad behöver jag för intyg denna gång?
Svar på tråden: någon som kan hjälpa till med detta?

Svar

Skrivet av  Karin
Jag kan vara på din fråga nr 5 och det är att det knappt ger några pengar alls. Vill du veta exakta beloppet kan du titta på matvarukorgen som finns på Konsumentverkets hemsida och vad olika allergier ger för merkostnader i olika åldrar.
Du söker på nytt så du måste ta upp allt nytt. Om det andra gäller fortfarande så kanske du kan hänvisa till din tidigare ansökan och koncentrera dig på det nya i denna.
 

jag menade inte att

Skrivet av  Cecilia med små troll
det är en ny ansökan utan en förlängning av nuvarande vårdbidrag. Det beviljades då flickan var 1,5 år för ett år så nu när hon blir 2,5 år ska det förlängas alltså. Jag uttryckte mig nog oklart med det.
 

Jag förstår

Skrivet av  Karin
Men jag menade (kanske oklar) att i de delar som tillkommit måste ni anse det som en ny ansökan och skriva om det eftersom det annars inte kommer fram. I den gamla delen kan ni ju betrakta det som en förlängningen och hävisa till tidigare ansökan i mycket för att lägga krutet på rätt del.
 

Då förstår jag!

Skrivet av  Cecilia med små troll
Jag kan alltså hänvisa till min förra ansökan angående de saker som fortfarande är på samma sätt och sedan lägga till det som tillkommit.
Jag förstod nästan att det inte blir några större extra kostnader angående mjölkfri kost. Är det ändå idé att nämna det eftersom det medför en del extra arbete främst i kombination med hennes andra matproblem?

Det här med nattvak som vi vuxna tycker är bland det jobbigaste med hennes problem, borde inte det räknas med denna gången? Eller räknas det som normalt att vi måste turas om att sova på nätterna flera dagar i veckan? Det nämndes inte förra gången pga att hon då var så liten, men nu blir hon ju 2,5 år.
 

Svar

Skrivet av  Karin
Jag skulle ta upp det med natvak för det är ju som du skriver mkt ovanligt att man måste göra det med äldre friska barn så det är ju helt klart ett merarbete. Du kan ju ta upp det med mjölkfri kost men de brukar vara snåla med mertid för matlagning och jag måste själv säga att bara mjölk inte är så mkt extra jobb men jag skulle ta med det eftersom ni har så mkt annat och kanske kan det lilla medföra en annan nivå om ni ligger vid någon gräns?
 

jag tror

Skrivet av  cajza
så här.
Vi har precis fått beviljat helt vårdbidrag för vår dotter. Det vi gjorde förutom den vanliga ansökan var att vi bifogade två läkarintyg från de läkare som är mest inblandade i vår dotter. Dessutom skrev vi ett extra brev precis hur vår vardag ser ut när det är som mest normalt och hur det ofta kan bli när det är infektioner. Detta brev var säkert på tre hela sidor och det stod klart och tydligt i både det preliminära beskedet och i det slutgiltiga att föräldrarnas extra tid och ansvar skulle beaktas.

Så om du beskriver precis hur mycket allting tar i tid och dessutom hur mycket du fixar extra när det gäller den mjölkfria kosten, så underlättar det nog din ansökan. Vi hade nu turen att få beviljat vårdbidrag i fyra år på en gång, mycket tack vare våra läkarintyg.
 

Vi skickade också in intyg

Skrivet av  Cecilia med små troll
från de läkare som behandlar dottern mest. Ska ringa och be om nya igen från dem. Två av läkarna skrev att hennes problem skulle kvarstå minst ett år framöver. Den ena förklarade för mig att man gör så när barnet har de problem som min dotter har eftersom mycket kan förändras på ett år både till det bättre och det sämre.
Hennes öronläkare skrev dock ett mer allmänt intyg utan tidsangivelse. Där står att dottern har försämrad hörsel och försenad talutveckling, bullerkänslighet och går på kontroller pga detta. Detta är ju inget som försvinner, måste vi ha ett nytt intyg därifrån också då?
 

alla

Skrivet av  cajza
intyg är väl bra att förnya.
Vår ena läkare skrev i sitt intyg att flickan bör få vårdnadsbidrag tills det hon fyller 19, kan ju vara en orsak till att vi fick det beviljat för fyra år på en gång.
 

Ta upp allt

Skrivet av  my
Det är klart att du ska ta upp allt,för det är precis det de vill att man ska göra.Man går ju sen igenom allt man skrivit med en handläggare och då säger ju också handläggaren vad som är relevant i vårdbidragsansökan.Behöver ju alltid läkarintyg och det personliga brevet.Oftast får man samma vårdbidrag och två år till.Annars kan de sänka men det beror helt på vad som har ändrats med barnets ålder och behov.En del behov ökar ju med barnets ålder.
Det hela brevet som har betydelse.Skriv från hjärtat och förklara hur det är.
 

Mjölkfri kost och mertid

Skrivet av  Linda med sin lilla Fanny
När jag ansökte om vårdbidrag åt min dotter som har mjölk- och äggallergi (och eksem) så tog jag med den extra tid det tar att handla då man måste kontrollera livsmedlena hela tiden (lusläsa innehållsförteckningar och ev. ringa leverantören om det är oklart). Det sa de ingenting emot på min försäkringskassa iallafall.
Jag uppskattade just denna tid till 1 timme i veckan..
 

Oj!

Skrivet av  Cecilia med små troll
Vad bra att du fick igenom det! Trodde inte att det gick att få ihop mertid för sådan allergi.
Jag har förutom dottern ett barn till med födoämnesallergi men aldrig tänkt på att ta upp det som mertid. Ärligt talat tar det inte så mycket tid för oss. Det är ju mest i början som man lusläser allt, sedan vet man ju vilka produkter som är OK. Så för vår del tar det inte 1 timme i veckan för just detta.

Det som är vårt problem är främst att lillan förutom mjölkallergin har tillväxthämning och behöver få i sig sina kalorier varje dag och då blir det lite extra svårt att fixa med maten.
 

Artiklar från Familjeliv