Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag har en...egentligen två

Skrivet av lotta
söner som har nedsatt hörsel varav en utav dom har ett handikapp med sängvätning....kan man få vårdbidrag för detta?!sängvätningen innebär ju en hel del extra tvätt och pyssel med medeciner och kontroller ........hörsel är kontroller ca 2 ggr om året..........bara en tanke ifrån mig om det är värdet att söka vårdbidrag som jag har hört från vissa andra?!
Svar på tråden: Jag har en...egentligen två

svårt att få för sängvätning

Skrivet av  bullen71
Jag har sökt för sängvätning och fick först nej för att vi inte nådde upp till den lägsta nivån som man måste ha (hade ett sängvätarbarn då),,,,sedan sökta jag igen när vi hade 2 sängvätare med diagnos, men då hamnade jag hos någon korkad människa som verkade tro att vi lindande in barnen i dessa engångsdrag som vi fick gratis, och accepterade inget merarbete, och bara medicinkostnaden räckte ju inte till för att få vb. Så vi fick nej båda gångerna.
Men om du inte har sökt för sönernas hörselnedsättningar så ska du genast göra det för där vet jag folk som har fått igenom det. Och då när du söker så ska du ta med detta om sängvätningen också,,,,du kan ju ha tur och få en bra handläggare.
Lycka till.
Åsa.
 

Ok.....

Skrivet av  lotta
Då verkar ju inte det så lättt........men alltså sonen på 12 har en hörselnedsättning men är inte hjälpt av några hjälpmedel likadant är det med son nr två........son nr ett har sängvätning.......vet då att sådana barn som har hörapparat kan få vårdbidrag pga mycket tid går åt till läxläsning,hörcentralen,ja det mesta runt omkring.......jag känner så här inför mina barn.....att till den store sonen får jag lägga ner mycket tid till läxor och det är hörselkontroller och det är ett antal mil att köra..........han är ju även sängvätare och mycket tvätt genom årens lopp.......och även nu men mycket mindre och framförallt alla medeciner.....det är inte riktigt klokt egentligen....som jag säger till sonen skulle de kosta tiotusen skulle jag tom ta lån för att du skulle få tabl.för att du är hjälpt utav dom men jag tänker på alla andra som absolut inte har råd med dessa tabl. och låter barnen vara utan.......vi har inte själv så himla gott ställt .....och då är tusen kronor väldigt mycket pengar en mån........Jag känner att detta tar mycket tid och kraft så ett litet vårdbidrag vore välkommet men hur mycket får man ca!?Tack för alla svar på förhand!
 

medicinkostnader + annat

Skrivet av  bullen71
Det kostar ju inga 1000 kr/månad att få medicin om man inte vill betala det så. Det går ju att få barnens mediciner på konto och då betalar man ju en mycket mindre summa/månad. Men man kanske måsta vara helt skuldfri för att kunna få detta,,,,,om man är registrerad hos kronofogden så kanske man nekas, jag vet faktiskt inte.
Jag läser ju till audionom och blir lite nyfiken när du nämner din sons hörselnedsättning. Varför är han inte hjälpt av hörapparat? Vad har han för nedsättning? Svara om du tycker att det är ok att prata om det.
Kram Åsa.
 

Nej jag menar

Skrivet av  lotta
inte att man betalar 1000 per mån men ändå...han äter även ditropan så under ett år blir det självklart en del.......men det är klart man är ju ganska snart upp i högkostnadsskyddet...ja ja det var en tanke bara.Vet att man kan betala en viss summa i mån men på vårt apotek är de inte så glada för sånt helt otroligt vilken service va!?Hade jag stått på mig om det så hade det säkert gått men jag orkar inte lägga energi på sådant.
Ang sonens hörsel så uppdagades detta när han var sisådär en sex år....var hos öronläkare och de har kollat honom ca en gång per år....var hos en audionom 1 gång och en gång kom han till skolan...På hörselcentralen sa de så här i våras uppstår det ingen försämring om ni som föräldrar tycker det så släpper vi detta nu ni behöver inte komma åter...Kan inte precis säga vilken sorts hörselnedsättning det är men han hör sämre på ett öra.....Men har nu kommit i kontakt med en annan audionom på ett annat sjukhus som skall ta tag i detta för jag känner mig inte nöjd som det är nu.Får väl skriva senare och berätta hur det har gått..........
 

ja gör det

Skrivet av  bullen71
Berätta gärna hur det går för sonen, som audionomstudent tycker jag att det är väldigt spännande att få höra andras erfarenheter om detta + att jag har en 13-åring med en hörselnedsättning som upptäcktes för ett år sedan (höger öra). Jag har ju själv mätt henne regelbundet + att hon går hos en öronläkare och nu för några veckor sedan när jag mätte henne så hade höselnedsättningen förändrats lite. Men vi ska till läkare 22 så får vi se hur det ser ut då. Jag mäter ju bara henne för att det är kul att kolla henne själv, men när vi är hos en läkare så är det ju en färdig audionom som mäter henne, jag skulle aldrig ta hand om mitt eget barn på det "riktiga" sättet.
Du vet att det finns en sida här på AFF för barn med hörselskador också?
Hälsningar Åsa.
 

Orkar de inte fylla i blanketten,

Skrivet av  Maria L, apoteksanställd och serviceinriktad!
eller vad är problemet? (apotekspersonalen alltså) Jag skäms över mina kollegor. Säg bara att du vill ha konto, det är inget de behöver eller FÅR ha åsikter om. Du kan ju fixa en blankett som du har med dig ifylld.
 

Artiklar från Familjeliv