Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hjälp om merkostnader.......

Skrivet av Jen
jag sitter och fyller i ansökan om vårdbidrag. Min flicka är nio år och har uppmärksamhetsstörning och koncentrationssvårigheter. Hon har tätt återkommande vredesutbrott och kastar/slår sönder saker. Vi väntar på ADHD utredning. Hon behöver förberedas på dagens alla vanliga händelser, behöver mycket stöd/tillsyn och uppmuntran. Jag tycker att det är svårt att beräkna merkostnader. Skall precis allt vara med där...att jag måste tvätta och städa extra och kläd- och skoslitage är ju lätta att beräkna. Däremot tycker jag det är svårt att uppskatta kostnader för allt hon har sönder, skall man uppskatta? Dessutom måste jag köpa avslappningsband, böcker för att stimulera läsförmågan och pedagogiska data spel/program för att hon behöver träna upp sin verbala förmåga. Skall dessa saker också vara med?
Är det så att precis allt som innefattar merkostnader kan tas med? Tack på förhand.
Svar på tråden: Hjälp om merkostnader.......

ja

Skrivet av  bullen71
ju mer du kan specificera desto lättare är det att du får igenom det. Se bara till att ha ett bra läkarintyg som styrker det du skriver. Och skicka in själva ansökan snarast, även om inte utredningen är klar, och även om du inte är färdig med själva ansökan. Skriv då vad hon utreds för och skriv en kort beskrivning och be om att få komplettera med mer uppgifter snart,,,,,,,,,,,ansökan gäller från den dagen de stämplar den på FK och sedan få ni retroaktivt från det datumet OM ni får igenom vb.
Lycka till.
Åsa.
 

Hej!

Skrivet av  no1wildcat
Som bullen 71 skrev,se till att läkaren skriver ner på intyget och bekräftar det NI skrivit i VB-ansökan!Vi lämnade en kopia till läkarna så fick de se vad vi skrivit.
Allt som är merkostnader ska tas med..som vi fick rusta sonens och dotterns rum 3ggr på ett år pga trasiga väggar/tapeter/dörrar,soffor som gått sönder,slitage på allt möjligt mm mm mm.
Lycka till!
 

HUR fick ni fk att gå med på det?

Skrivet av  marib
vi är inne på tredje handläggaren som inte tar någon som helst hänsyn till husets förstörda inredning. Dörrar, väggar, tapeter you name it...
Räknade ut att det hittills i år kostat närmare 20 000, fk säger 0
 

Det brukar

Skrivet av  Erika
gå att få ett skäligt belopp godkänt för merkostnader för förstörd inredning m.m. Förutsatt att det är beroende på funktionshindret naturligtvis. Att läkaren anger förstörd inredning i läkarintyget underlättar förstås.
 

Aha! Där är felet

Skrivet av  marib
får be hans läkare skriva mera detaljerat. Man lär sig :-)
 

Hej marib!

Skrivet av  no1wildcat
Jaa,vi berättade att 3 soffor gått på nästan lika kort tid,väggarna/dörrarna var det hål i,att tapeterna satt uppe en dag så låg alla våder på golvet=(..listan kan göras lång som du säkert vet=)+ att även läkarna intygade att "ökat slitage" på inventarier och inredning fanns med i bilden.Lämna med kopia på VB ansökan till läkaren när du ska ha intygen!Det underlättar för dem när de ska skriva dem.
 

Ja, jag måste nog göra det

Skrivet av  marib
fast jag skrev en förkortning :-) väl medveten om att sonens läkare har häcken full.
OCh så kommer jag med ännu mera.
Tur hon är en mycket förstående person.
Tar tacksamt emot alla råd :-)
 

Artiklar från Familjeliv