Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vilka kriterier? *långt*

Skrivet av sl
Jag har försökt surfa på fks sida om vårdbidrag men blir inte mycket klokare på det. Kanske kan ni här hjälpa mig?

Jag har ingen som helst aning om ifall vi ens har möjlighet att söka vårdbidrag, eftersom jag inte vet riktigt på vilka grunder besluten fattas.

Min historia här då:

Jag har två döttrar.
Lilla flickan, 7år, har sk medelsvår astma, allergisk mot kvalster*2, gräspollen, timotej, katt och hund. Hon genomgår just nu allergenvaccination mot katt och ska till hösten, efter pollensäsongen är över, starta upp vaccination även mot pollen. På vår mottagning tar man 1 spruta i veckan i 15 veckor, därefter varannan vecka, sen var fjärde och till slut var 8:e vecka. Mottagningen ligger ca 2.5 mil bort, vilket ger resa på 5 mil varje tillfälle.

Nu har hon dessutom fått någon slags överkänslighet/allergi mot födoämnen. Läkaren är återigen inkopplad för att försöka lista ut vad hon reagerar mot. Hennes symptom i det fallet är _mycket_ kraftiga diarrér, så illa att hon inte hinner till toa = en hel del tvätt.
Frekvensen just nu är ungefär en gång i veckan och enligt ssk på barnmott så beror det inte på korsreaktion på hennes övriga allergier utan snarare på att hon också har utvecklat överkänslighet/allergi mot något, sannolikt ett par olika födoämnen.
Medicinerar dagligen med pulmicort, ventoline, clarityn vid behov. Hon måste ha kvalsterskydd i sängen och vi behöver ha "mer städat" hemma än andra.

Hon har också ett synfel som vi det senaste året har kontrollerat ungefär varannan månad (hennes glasögon är +6,5 resp +6,0). Utöver det har hon en sk trombocytfunktionsdefekt som gör att hon blöder lätt och ofta blöder näsblod, kräver medicinering när hon blöder.

Detta gör att jag idag måste vara borta från jobbet ½ dag per vecka för vaccinationen och att jag har fått åka hem varje gång hon har reagerat allergiskt mot maten i skolan. Synfelet kontrolleras på sjukhus och kräver resa på totalt 6 mil varje gång.

Stora flickan, 9 år har även hon asmta och allergi. Dock inte lika besvärlig som lillasyster, men medicinerar i princip dagligen med pulmicort, ventoline vid behov.
Hon är ett "öronbarn" och har sedan hon var 4 rör i öronen. Går på kontroll 2 ggr per år, resa 6 mil. Även hon har trombocytfunktionsdefekt som gör att hon blöder lätt och ofta blöder näsblod.

Med denna information, uppfyller vi kriterierna för vårdbidrag? Och vilka är dessa i såfall?

Vore mycket tacksam för svar! =)
Svar på tråden: Vilka kriterier? *långt*

Svar

Skrivet av  Karin
Kolla på fk:s hemsida och på RFV:s handledning för vårdbidrag så ser du vilka gränser det finns för mertid och merkostander. Sedan tycker jag att du ska bli medlem i Astma- och Allergiföreningen samt Celiakiförbundet. Via dessa kan du få info som är riktad till just dessa besvär och inte vb i allmänhet. Särskilt celiakiförbundet har en bra info som man även kan köpa som ickemedlem.
De är tyvärr rätt snåla med vb för oss med allergibarn och om du inte har tillräckliga merkostnader så måste du ha 10 timmars merarbete i veckan.
Jag skulle ringa till fk och prata med en handläggare så kan du få hjälp.. Det viktigaste är läkarintyget och vad som står på det. Det enda du har att förlora på att ansöka är ju din tid.
 

7 timmar/ vecka

Skrivet av  marib
är nuvarande rekommendationer :-)
 

Under förutsättning

Skrivet av  Karin
att det föreligger merkostnader ...
 

Artiklar från Familjeliv