Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Skjuts till specialförskola?

Skrivet av Helen
När vårt barn börjar på förskola nästa månad innebär det att vi får extra resor med bil 20 mil i veckan. Kostnaden blir betydande förstås. Är det något som FK kan godkänna som merkostnad?

Vi har fått preliminärt beslut om VB, men där kommenteras inte dessa resor, men en del andra saker som vi inte tagit upp kommenteras, så vi vet inte om man läst ansökan så noga. Tror ni att de extra resorna bara är bortglömda? Handläggaren är på semester, så vi kan inte få kontakt med henne innan papprena ska vara inne.
Svar på tråden: Skjuts till specialförskola?

Skicka in ett tillägg

Skrivet av  Monka
där ni betonar dessa merkostnader! Då hinner ni prata med handläggaren innan det tas upp igen, för det _måste_ vara en merkostnad, kan inte tänka mig annat.
 

ska ni verkligen skjutsa

Skrivet av  bullen71
barnet eller kan hon/han få skjuts på annat sätt. Kommunalt eller med taxi kanske?
Om det är ni föräldrar som ska skjytsa och det inte kan ordnas på annat sätt så måste det ju räknas som en merkostnad.
Hälsningar Åsa.
 

Jag vet att jag hittade en dom

Skrivet av  marib
i ett snarlikt ärende när jag letade omkring. Återkommer om jag hittar den igen annars finns den nån stans under RFS verkets hänvisningar till rättsfall
 

Här i Stockholm...

Skrivet av  Aase
...är det så (åtminstone vad det gäller skolbarn) att de har rätt till skolskjuts. Om föräldrarna istället för att anlita skolskjutsen kör barnet själva, till och från skolan har de rätt till ersättning för det. Det gör att skjutsningen aldrig kan räknas som en merkostnad i vårdbidraget.
 

Verkar krångligt!

Skrivet av  Helen
I vårt fall är det till en förskola inom vår kommun. Vi har inte blivit erbjudna skjuts genom taxi och tycker inte att det verkar vara en bra idé heller. Undrar hur det skulle skötas om vi inte hade haft bil...? Men det vore onekligen intressant att veta hur det ligger till, men jag kan inte hitta det marib skriver om. Ersättningen per mil är väl 11 kronor annars?
 

Nej...

Skrivet av  Aase
...det är inte lämpligt i alla fall att ha taxi. Inte här heller :-)

Men man kanske skulle kunna se skolskjutsen som en form av barnomsorgspeng (svårt att hitta en bra liknelse). Som förälder till barn som är placerad i specialskola (p.g.a handikapp) har du allti _rätten_ till skolskjuts och därmed även de pengar som den kostar. Om du då iställe väljer att köra barnet själv så har du rätt till ekonomisk ersättning från kommunen.

Hur det är med dagisbarn vet jag inte eftersom sonen gick på ett dagis som vi hade spottavstånd till.
 

Vi fick det!

Skrivet av  Cecilia med små troll
Vi skjutsar vår flicka till en resursförskola och det mycket längre än till närmaste barnomsorg där hon annars hade kunnat gå. Detta godkändes som merkostnad av FK eftersom det kunde intygas att vi inte kunde utnyttja annan barnomsorg.
 

Okej!

Skrivet av  Helen
Då kan det nog vara lönt att krångla lite för oss. Vi kanske inte får ersätttning för merkostnader ändå, har bara 3000 kronor godkända per år tror jag, men med kompletteringarna så borde det bli klart över 7000... En stor del av VB kommer ändå slukas upp av de kostnader vi har, inte minst då utebliven arbetsinkomst från vanliga jobb. Fantastiskt ändå att vb finns, och fk som räddat vår ekonomi. Jag gillar inte att vara "mycket vill ha mer", men hur ska man tänka?
 

Håller med dig

Skrivet av  Cecilia med små troll
om att det är jättebra med vårdbidrag. Vi har samma problem som ni med att halva min lön går åt till resor, vab-dagar och barnomsorgskostnader. Suck, känns inte som mycket idé att jobba egentligen men annars hade vi inte ens haft de pengarna så.
Vi sökte ersättning från Stödenheten för att skjutsa vår dotter först men fick avslag där pga att hon inte kunde åka taxi själv ( bara två år gammal) och var för ung för att skolskjutslagen ska gälla. Senare fick vi veta att vi borde ha fått ersättning ändå eftersom kommunen inte erbjudit oss någon annan likvärdig barnomsorg närmare oss men då hade vi redan fått det godtjänt genom FK så då brydde vi oss inte om det.
I vilket fall som helst bör ni kunna få ersättning från något håll pga detta.
 

Våran son

Skrivet av  Anna, mamma till två..
får skolskjuts och har fått det i över två år nu..

Fk ffrågade då vi gjorde ansökan ifall vi skulle köra han själva men utan vare sig bil eller körkort blir det svårt..*S* Å kommunen erbjuder barn som går en viss avstånd från dagis/eller på spec dagisar/avdelningar/skolor skjuts så det är skönt..

men om eran ordinarie handläggare är borta så hör av dig till fk och prata med en annan handläggare.. =)
 

ang skolskjuts

Skrivet av  Tjohej
man får skolskjuts om man behöver det MEN som i vårat fall...vi behöver fritids också efter skolan och då får vi hämta eftersom skolskjutsen gäller bara just efter att skolan slutat.
 

Artiklar från Familjeliv