Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Amning=viktnedgång

Skrivet av Ylva v23
Kom att tänka på detta när jag läste enkäten nedan. Stämmer det för er? Tycker man hör det så ofta, men en ostatistisk koll på enkätsvaren nedan verkar det som om många av er har kvar en del extrakilon.

Det har varit mitt "hopp" att ammningen skall göra susen efteråt...;)

Hade ni några extrakilon innan grav och hur länge ammade ni?

Svar på tråden: Amning=viktnedgång

Ammade i sju månader

Skrivet av  Mia v 26
var normalviktig innan och fortfarande normal efter, fast tre kilo tyngre. *ler*
 

Jag

Skrivet av  Dino
ammade bara 2 månader. Pga diverse problem.Och då gick jag knappt ner nåt alls. Då åt jag som vanligt, bantade inte. Men åt inte mycket godis och så heller. Efter jag slutat amma gick jag på allvar in för att gå ner i vikt, och då lyckades jag gå ner alla 25 kg som jag lagt på mig, det tog 10 månader. Jag gick ju förstås ner några kilon direkt i samband med förlossningen också!
 

Jag

Skrivet av  Mammahill v25
ammade helt i 2½ månad och bara natt & morgon en ½ månad till. Önskar att jag kunnat amma längre, e ju så mysigt, men jag hade inte tillräckligt med mjölk så han blev inte mätt. På de 3 månaderna gick jag ner 10 kg, fast då åt jag jätte nyttigt också, men bantade absolut inte. Efter ammningen gick det jätte segt och det tog väl nästan 9 månader att gå ner de 14 kg som jag gick ner därefter.
 

Visst tar amningen av reserverna,

Skrivet av  Qristelle Bf 14/3
men det är ju viktigt att inte äta en massa godsaker oxå, och det är SVÅRT - eftersom man e sugen på det och ofta träffar tjejer å fikar etc.., kanske blir man oxå mer pysslig hemma med bak etc. , vilket ju inte direkt hjälper till..

Jag åt som jag ville under amningen och gick väl ner 10 kg på ett drygt halvår - men sen - efter amningen, det är ju då man kan börja pressa kroppen lite utan att vara orolig för att mjölken sinar..
 

Ska ju tillägga att jag gick upp

Skrivet av  Qristelle Bf 14/3
totalt 22!! kilo med Charlie, alltså hade jag dryga 10 kilo kvar efter amningsperioden.

**lätt förvirrad**
 

Gick upp 15

Skrivet av  *M* v24
med vår pojk, ammade i 8 mån., gick ner 15 kg på 10 dgr, och därefter ytterligare 10 kg mha nyttigare mat tillsammans med amningen. Så jag rasade och det var jätteskönt..:) Jag hade 3-4 "extrakg" före grav.
Jag hoppas på samma takt nu denna ggn för det här kommer att sluta på många fler kilon...*suck*

Klapp klapp
 

minskade i vikt

Skrivet av  blåklocka v25
Jag ammade helt och hållet i 4-5 månader, och ganska mycket några månader till. Jag slutade helt att amma efter ett år.
Innan jag blev gravid den gången vägde jag normalt, eller kanske i minsta laget. Under graviditeten gick jag upp 13kg och efter avslutad amning vägde jag 4kg mindre än jag startat med.

Jag ska också tillägga att jag, ett tag därefter (typ ett halv år), fick diagnosen celiaki. Och att det kan ha bidragit till att jag gick ned i vikt. När jag blev gravid den här gången hade jag ungefär samma startvikt som förra gången.
 

Här ammas det ibland fortfarande *ler*

Skrivet av  Cecilia i v.23
Min älskade tuttfia är född 0102 och jag helammade henne i sexmånader, sedan kompletterades det med lite annan mat. Vid ettårsålder så ammade jag bara hemma, en till två gånger om dagen.
När hon var lite över året och fram till nu så har det varit lite till och från. När hon är sjuk så blir det oftare och när allt är som det ska så kan det inte bli något alls vissa dagar.

Jag hade inga "extra" kilon innan, gick upp 20 kilo under och blev av med allt efter gravdidteten.
Men jag tror att om ammningen skall bränna fläsk *huva vad det där lät* så är det ammningen som är vid åttamånaders ålder ungefär som gör det. Innan så är ju kroppen så fiffigt funtad att den inte bränner fett, för att man ska ha lite extra under just ammningen.
När Tyra var elva månader så vägde jag mindre än innnan jag blev gravid, fastän jag åt som jag brukar.

Men som allting annat så är det nog induviduellt.
Jag älskar att amma och tycker att det är dömysigt. Så jag har bara gjort det därför och min lilla sessa är gaaalen i tutte *ler*

Hej hopp så länge
 

Jag ammade i 16 mån...

Skrivet av  Anna m Elias maj-01 + bf 19/3
... och jag behövde ta Viktväktarna till hjälp för att få bort mina extrakilon. Jag väntade länge på den där amnings-viktminskningen men den dök aldrig upp... Fast det beror ju såklart på vad man stoppar i sig och om man rör på sig ;-)Dessutom är det väldigt individuellt från person till person.

Kram
 

För mej...

Skrivet av  Bettina (Cure) v 24
...så var jag normalviktig alla gångerna jag blev gravid. Gick upp 23 kg med dottern men jösses vad fort de försvann efteråt! Visst ammade jag men bara helt fram tills 2 månader och delvis tills hon var 6månader. Något enstaka kilo blev väl kvar men det var helt ok. Gick upp mindre andra gången, 14 kg och ammade delvis i 6 månader med. Gick ner de 14 + några till bara sådär faktiskt men om det berodde på amning eller långpromenader, eller en kombination:), vet jag inte....Och då bör tilläggas att jag äääälskar att fika.:)
Så jag hoppas förståss att det ska bli likadant nu.
Jag hoppas mest att amningen ska funka bra denna gång...
*kram*
 

Tackar

Skrivet av  Ylva v23
För era svar!! Skönt att det finns erfarna kvinnor härinne :)

Hade ju typ 5-8 kg extra redan innan ("sambofetman";) )
och jag vet att jag annars har ganska svårt för att gå ner i vikt trots träning så jag hoppas en del med ammningen. Men det kanske är bättre att tänka på vad man stoppar i sig redan nu. Har ju redan gått upp 9 kg, trots att många säger att har du lite att ta av så går du inte upp så mycket...

Stämmer med andra ord inte på mig.

Kul att läsa era svar, tack.
 

ett tips bara

Skrivet av  Mia v 26
banta inte medan du ammar. Då släpper din kropp ut gifter (dioxiner?) som går ut i bröstmjölken. Ät så balanserat som möjligt och rör på dig, men jobba inte för viktnedgången. Bättre att ta det efteråt.

Kram
 

Jag ammade

Skrivet av  Veronica v.26 & Arvid -01
i 6 månader och tappade alla kilo + några till sedan innan. Var normaltviktig innan graviditeten och gick upp totalt 15 kg.
 

Nja

Skrivet av  Anna M & knyttet bf 14/3
vet inte om amningen verkligen gjorde att kilona rasade. Däremot alla promenader i ur och skur!
 

Jag hade

Skrivet av  Monica v 23, med Jonathan-00
3 extrakilon innan jag blev gravid. Under amningen gick jag ner alla kilon som jag dragit på mig under grav + 4 kilo extra! Jag vägde alltså mindre i slutet av amningen än vad jag gjorde innan jag blev gravid... Däremot när jag slutade amma... Raskt upp igen, och där har jag förblivit!
(Jag ammade i 8 mån ungefär.)
Vi får väl se vad som händer nästa varv.:)