Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hjälp han snackar inte...

Skrivet av Lite orolig mamma
Hej alla!

Min lilla kille på 15 mån har inte börjat prata ännu. Möjligtvis säger han titta och där ibland. Mamma eller pappa har han aldrig sagt. Lite trist faktiskt. Finns det någon annan i samma situation??



Svar på tråden: Hjälp han snackar inte...

vår dotter

Skrivet av  Annas mamma
säger varken mamma eller pappa eller några riktiga ord, men jag är inte så orolig än, hennes kompis som är 5 veckor äldre säger inte heller någonting. Men vår dotter förstår ganska mycket, har de senaste veckorna lärt sig många nya ord, så jag antar att talet kommer snart också.
Varför blev du så orolig? Läste du något eller sa de något på BVC? Eller var det någon kompis/bekant som sa något?
 

Förstår ganska mycket

Skrivet av  Lite orolig mamma
Tycker att han förstår ganska mycket iaf. Alla hans kompisar i samma ålder säger en massa ord, och då undrar man ju (jag iaf :-). Hoppas att han börjar prata snart. Hur gammal är din dotter?
 

Anna är

Skrivet av  Annas mamma
född i mitten av mars
 

inte här heller!

Skrivet av  Anne o Veera
Veera är också snart 15 månader o hon pratar inte. Jag trodde inte de skulle göra det så tidigt!! vid 2 nånting trodde jag....
men jag är inte orolig alls!
 

ta det

Skrivet av  Myzan & Co
lugnt!
båda mina killar pratar inte särskilt mycket.
Felix 15 mån säger typ dä (där), mamma, pappa, vov-vov (hund) och brum-brum (bil).
Vincent 29 mån har flera ord men det är nyligen han börjat "prata" mer, alltså försöker sätta ihop 2-3 ord till en mening liksom.
ingen av dom är onormala så din son är inte heller det *ler*
rätt som det är så pratar dom en massa ska du se och då kommer vi nog tycka att det var ganska "skönt" innan ;)
om du är väldigt orolig så prata med BVC, men jag tror dom kommer säga samma sak!
kramar från oss
 

Det gör inte Evelina heller!!!

Skrivet av  Anna m Vendela & Evelina
och jag tycker definitivt inte att du skall oroa dig, det kommer i sinom tid!
Vendela däremot, ligger, och har alltid legat långt före i sin språkliga utveckling - så olika kan det vara även mellan syskon!!
 

Maja säger inga riktiga ord

Skrivet av  Nilla med David och Maja
heller, mest mamamamamamama hela tiden. Och hon verkar inte förstå så mycket heller! Hon är 14,5 månader
 

Inte Louise heller...

Skrivet av  Lena m Louise 030326
och jag är säker på att hon är normalbegåvad. Hon är 14 mån och har aldrig sagt ett ord. Ljudat massor och det är en himla svada som kommer ibland, men inte ett vettigt ord som sagt. Jag vet iallafall att hon förstår ord så jag är inte orolig. Kanske är det så att hon säger nåt ord som jag inte förstår, vem vet...
 

samma här

Skrivet av  Cajo med Louise
Min Louise pratar inte heller. Hon gör massor med ljud och olika saker har olika ljud. För en tid sedan var det som att hon märkte att man kan använda tungan när man ska göra ljud och inte bara läpparna så nu låter det som hon säger "götti göttti" ibland :-)

Hon förstår däremot massor, så jag är inte orolig och det ska inte du heller vara.
Min tjej gick vid 11 mån och vår granne som är lika gammal har fortfarande inte släppt mammas hand - hon kan däremot sjunga "lilla snigel" så att man hör att det är den hon sjunger.
Slutsats: Allt har sin tid och alla utvecklar sina färdigheter i olika ordning.

Kram
 

fullt normalt ;-)

Skrivet av  Anna m Elias & Selma
Selam säger titta, där, mamma och baba. Inget mer. *s*

Elias sa inte ens det i samma ålder. Han började prata på riktigt när han var över två år så det kan vara väldigt stora skillnader.

Oroa dig inte!!!

Kram
 

Artiklar från Familjeliv