Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

shit, pommes frites...

Skrivet av Lena m Louise 030326
jag är gravid. Nog för att det var planerat och allt, men ändå... Trodde det skulle ta en evighet, men det hann bara komma 4 mensar mellan. Hur ska det här gå!!! Kul är det ju förstås.

Funderar på vagnar, sängar, små kläder, hur nattar man 2 barn, hur Louise ska känna, förlossningen, 35 skiiiiiit långa veckor, om jag ska bli illamående denna gång eller slippa, om jag hinner börja jobba innan nästa kommer, dagis för Loijis (öppnar i december och då är det inte ens säkert att vi får plats, dessutom måste man jobba eller vara sjukskriven för att skriva in henne på dagis (vill gärna skola in henne i rel god tid innan så att hon inte känner sig helt bortskuffad samtidigt som jag kan behöva de där 3 timmarna per dag för att ta det lite lugnt med det lilla barnet)), mammakläder, missfall, skador på fostret, ultraljud, vilket BB ska man välja (funderar på Södra BB), hur ska jag berätta för mamma (som verkligen är emot att ha tätt mellan barnen), hur jag ska lyckas att inte berätta det för en levande själ... Jag har bestämt att vi ska hålla det hemligt lääääänge denna gång, helst till hösten.

Har glömt bort allt från förra gången, framför allt vad man får äta och inte. Kommer på mig själv med vinglaset halvvägs till munnen och sånt där. Har iallafall börjat äta vitaminer igen.

Någon som har lite mammakläder storlek small/medium som de vill bli av med? Har gett bort alla mina gamla till kompisar och släktingar. Nu kommer jag ju inte få mage än på ett tag (hoppas det dröjer till hösten), men det är lika bra att börja reka redan nu.

Hoppas bara inte jag får missfall. Nu får ni inte överge mig ni erfarna flerbarnsmödrar!!! Jag har reflekterat lite över hur mycket stöd och hjälp jag fått från alla här på fN när jag väntade Louise och efter hon kom. Det har verkligen varit toppen. Nu får vi hoppas att ni kan hjälpa till att tipsa mig som saker att tänka på när det blir 2.

Men än är det lååååång tid kvar, 35 veckor!
Svar på tråden: shit, pommes frites...

Oj, nu blir jag nervös

Skrivet av  Hulma m Totil
Fast först ett stort GRATTIS!

Har precis slutat med pillren, oj, tänk om det går fort? På något sätt tror jag att det ska ta ett bra tag eftersom det gjorde det med Totil, men det kan ju faktiskt gå fortare denna gång - både nervöst och spännande.

Tror säkert allt går bra för dig! Det är ju flera flerbarnsmödrar här som kan svara på frågor - jag tycker det är imponerande vilken kunskap vi har tillsammans!

Kram och lycka tilL!
 

Tack...

Skrivet av  Lena m Louise 030326
Jag förstår att du blir nervös. Lika väl som det kan ta längre tid med 2:an kan det ta kortare tid. Våra bästa vänner höll på över 1,5 år med ettan medans 2:an tog sig direkt. Jag har försökt hålla koll på mina cykler när jag väl fick tillbaka mensen och det tog sig på det första allvarliga försöket för att jag visste när jag skulle ha ägglossning (hade tempat månaden innan och denna månad följde samma mönster). Med ettan hade jag ingen koll alls så där körde vi mer med varannan dag-metoden.
 

Grattis !

Skrivet av  Annica med Hanna, Anton och Ida
Det går bra oroa dig inte.
Och jag håller med om att det är bra om Louise hinner börja på dagis innan bebisen kommer för dom tycker att man är otroligt tråkig när man ammar.
Du kommer att få några månader till mellan dina jämfört med Ida och Anton, och för oss har det fungerar jätte bra trots att lilla odågan Ida inte vill sova på dagen. Anton han precis lugna ner sig från det värsta springa omkring och pilla i alltig stadiet innan Ida kom. Jag tror knepet ligger i att få ordning på sovrutinerna, i början jar det bra om dom sov växelvis, så att man fick amma ifred och kunde ta hand om den äldre när lill skrutten sov. Efter ett halvår så tyckte jag att det var helt suveränt att jag kunde fasa in dem så att de sov samtidigt. Om du har möjlighet att jobba halvtid så kan jag rekomendera det. Mellan Anton och Ida så jobbade jag 50% och var föräldraledig 50% Då har man rätt till dagis plats, men dom behöver inte vara där så mycket, och jag blev inte lika trött som under tidigare graviditeter. Dessutom så behöver man inte ta med den äldre till MVC på koller och sånt, man kan helt enkelt ta det lugnt.
Till sist så kan jag bara berätta att syskonen avgudar varandra, visst händer det att dom bråkar ibland, men nåde den som så mycket som petar på lilla syster Ida.
De andra barnen på dagis får knappt titta på henne så går Anton emellan. När Hanna och Anton leker i under våningen där dom har sina rum så står Ida vid trapp grinden och ropar Nannaaa, Aaaatoooon och är jätte ledsen. Hanna och Anton är hennes stora idoler.
Och ja jag har en del mamma kläder som jag inte planerar att använda mer tre räcker, så vill du kolla om det är nått du vill ha så hör av dig.
Kan förvarna om att det kan vara svårt att hålla hemligt över sommaren eftersom magen växer mycket fortare andra gången, när jag väntade Ida så var det en kollega som såg det redan i vecka sex.
 

tack...

Skrivet av  Lena m Louise 030326
bra med någon som har mycket erfarenhet! Låter mycket bra det där om att de gillar varandra. Min största fasa är att någon av dem ska vara elak mot den andra, dvs nervärdera och förödmjuka och vara rent jävlig. Det är så otroligt sårande när någon som egentligen ska stå en nära beter sig så illa mot en. Min filosofi är att vi i vår familj ska älska varandra och kunna lita på varandra till 100% sinsemellan. Sedan är det klart att det kommer att fajtas och retas och knuffas och konkurreras etc, men i grunden ska familjen vara en plats där man kan vara sig själv och duga precis som man är vare sig man har en bra eller en dålig dag. Och så ska man kramas och pussas mycket! Hoppas YttePytte är en kramis! Louise är relativt kramig, men jag överöser henne med kramar och pussar iallafall. Hon i sin tur kramar och pussar på sina nallar och på pappa.

Jag ska ju vara hemma med Louise till hösten ända fram tills hon får dagisplats och är inskolad (hoppas på en plats i december/januari) sedan är jag ju antingen sjukskriven eller så jobbar jag lite i januari och så kommer ju nästa barn. Min skräck är ju att vi inte får plats för Louise vid årsskiftet. Känner att då får jag försöka antingen hyra in svärmor som avlastning eller så får Louise börja hos dagmamma och gå där under våren. Hon kommer klättra på väggarna om hon ska vara hemma med mig hela dagarna.

Oroar mig lite för just amningen, jag var ju tvungen att sluta amma Louise för att jag först fick såna eksem på brösten och sedan blev huden helt förstörd av all kortisonsalva jag behandlade med. Nu är det 3 månader sedan jag slutade amma och huden är fortfarande rätt öm och jag får sprickor bara man råkar vara lite oaktsam. Men det är ju 9 månader tills det är dags och faktum är att jag ju har en helt annan syn på det här med amning nu jämfört med tidigare. Då var det liksom "default", nu har man ju insett att det inte är så okomplicerat som man skulle kunna tro och har lite mer respekt för att alla faktiskt inte kan få det att fungera. Jag är också mer inställd på att det kanske inte kan fungera så bra och har därför börjat på en B-plan.
 

Mmmm

Skrivet av  Annica med Hanna, Anton och Ida
Det där med amning kan vara lite knepigt, Anton fick jag ge tillägg varje eftermiddag tills han var fyra månader. På BVC sa dom att det var vanligt att det var så med andra barnet eftersom man inte hinner vila och äta ordentligt under dagen. Ida däremot vägrade att ta flaska så det var bara att sitta och amma hela eftermiddagen och kvällen i stället. Det där med nattning hittar man rutiner för efter ett tag och det är en ständigt förändrande rutin. Just nu så nattas Ida under bolibompa och de andre två efter bolibompa, för ett halv år sedan så var det Anton som nattades först och Ida sist.
En annan sak, jag har inte haft någon riktig syskon vagn, Ida har legat i sittvagnen och Anton stått på stå bräda eller om han blivit trött så har han suttit på fot stödet. Vi har en syskon joggingvagn som vi använder på längre promenader, men den går inte in på bussar och knappt på affärer heller.
Så jag skulle råda er att vänta med syskonvagn tills ni ser om det verkligen behövs. En del barn vägrar ju sitta i vagn, och då kan det ju vara onödigt att ha lagt ner så mycket pengar.
 

ja, de hinner ju...

Skrivet av  Lena m Louise 030326
ändra sig en hel del på 9 månader. Louise har aldrig varit förtjust i vagnen egentligen. Tänkte spara pengar och så får vi ta det som det kommer.
 

WOW!!! GRATTIS Lena!

Skrivet av  Anna m Elias & Selma
Åh, vad roligt!!! Oroa dig inte! Det kommer gå finfint! (Förutom det där med att försöka dölja graviditeten, det kommer du nog inte lyckas med. *s*)

När det gäller stöd så finns jag här om du undrar något. Jag skriver under på allt som Annica skrev här ovan, med den skillnaden att jag bara har ett äldre barn. *s*

Elias började på dagis i feb och Selma föddes i mars, det fungerade jättebra. Det där med sömnen som Annica skrev om försökte jag oxå synka. Först att de sov på olika tider, sedan att de sov på samma. Fast Elias slutade sova middag förra sommaren så det gällde inte så länge.

Syskonvagnen är guld värd om man ska ut och åka kommunalt men det är bara de första månaderna den är superviktig, sedan går det lika bra utan om inte den stora ska sova i vagnen.

Lena, tyvärr har jag inga kläder i strl s/m men om du skulle växa ENORMT så finns det kläder i strl L/XL här. *s*

Lämna oss inte här på ankomst mars nu, Lena. Jag vill fortsätta läsa dina underbara inlägg som alltid får mig att små-le! Jag ser fram emot att få följa din graviditet!!!

Kram å lycka till!
 

Tack..

Skrivet av  Lena m Louise 030326
Först: skulle aldrig komma på tanken att lämna gruppen, jag kommer vara den sista. Jag är en riktig nörd kan man tycka, men kontakten med er känns mycket viktig för mig som inte har så mycket kontakt med andra mammor.

Verkar som sagt bra att börja dagis innan YttePytte kommer och sömnstrategierna låter verkligen vettiga. Louise har hittills inte varit så svår att få att sova om hon är trött, vagn, bil eller tvångsläggning med kram och sång brukar funka.

Har redan nu börjat fundera på syskonvagn. Jag är ju rätt liten och svag så jag vill ha en lätt vagn. Vis av erfarenheter med en blytung Brio Nova tänker jag aldrig mer köpa en tung vagn. Ska börja spara till en beggad UJ tror jag. Annars blir det en klassisk Emmaljunga el. Brio. ORA-vagnarna verkar vara i minsta laget, även fast mina barn förmodligen alltid kommer att vara små till växten... Mycket att fundera på men låååång tid innan det är dags.

Hoppas verkligen att jag växer i en bra takt. Var orolig mycket förra graviditeten då jag inte växte så mycket över magen och var relativt smal hela tiden. Väger nu 2-3 kilo mindre än då så det gäller ju att hålla koll så att YttePytten växer som den ska.
 

GRATTIS!

Skrivet av  Jenny m Viggo 030310 (o Moa)
Va skoj! Och lite läskigt också, eller hur ;) Jag har ju tre år mellan mina, så jag har inga erfarenheter av att ha barn tätt, men jag måste hålla med Anna om att det nog kommer att bli svårt att dölja graviditeten, magen har liksom en tendens att svälla ut ohyggligt snabbt andra gången!
Det kommer att gå toppenbra, det är jag övertygad om! Ser fram emot att höra hur det går :)
Kram
 

tack...

Skrivet av  Lena m Louise 030326
låter jobbigt det där med magen. Hoppas kunna skylla på att magen ju är sådär lite putig efter man fått barn och att jag är lite otränad och så... Det ÄR läskigt. Och spännande och roligt också.

Jenny, tack för dina fina kommentarer för miljoner år sedan om hur mysigt du tycker nattningen med Moa är och hur ni låg och läste och myste tills hon somnade. Så gör jag och Louise nu och jag håller med om att det är toppen. Hon ligger på min arm och ibland blir det ett riktigt puss och kramkalas innan hon somnar. Jag sjunger ur en liten vaggvisebok med roliga bilder som hon älskar. Iallafall så är det lite tack vare det du sade som jag försöker ta tillvara på den där underbara halvtimmen med henne på kvällen. Sedan när hon somnat kan jag ligga och titta på henne en lång stund och bara beundra hur vacker och fantastisk hon är utan att hon springer iväg någonstans. MEN, hur gör du nu när du nattar 2? Har de olika sovtider eller nattar du samtidigt eller tar ni alltid ett barn var?
 

Hej och grattis!

Skrivet av  Marie m Wilma 030323 & Emelie 010423
Jag förstår att du är i ett chocktillstånd just nu. Det blir ju lätt så i början, men det är ju (bl a) därför du ska vara gravid i 9 månader. Du hinner förbereda dig.

Jag tyckte den andra graviditeten gick mycket fortare än den första. Man hinner ju inte sitta ner och tänka så mycket när man redan har en liten att ta hand om. Tyvärr blev det ju tyngre av samma anledning. Man kan inte vila så mycket och måste ju lyfta sitt barn en hel del. Jag har 23 månader mellan mina och det blev rätt tungt på slutet rent fysiskt.

Jag fick mage fortare andra gången än första. Magen har ju redan varit uttänjd en gång så den ploppade ut ganska fort, tyckte jag.

Jag har inga mammakläder att ge bort. Mina var i strl L/XL och dem kastade jag efter Wilma för nu blir det inga små bebisar mer här.

Till slut vill jag uppmana dig att ta vara på stunderna och njuta så mycket du kan av denna graviditet. Tänk bara på att du kan se fram emot de första sparkarna (mysigt) och ultraljudet (spännande).
 

Tack...

Skrivet av  Lena m Louise 030326
skönt att du säger att den andra gick lite fortare än den första, känner redan nu att det känns som en evighet bort innan det är februari. Men å andra sidan lär jag ju inte hinna fundera så mycket på att veckorna går heller.

Det kommer att bli 22,5 mån mellan Louise och YttePytte om allt går väl...

Tänker redan nu på hur skönt och lugnt vi har det när vi bara är tre och njuter av att Louise sover relativt bra. Själv har jag ju börjat sova illa direkt, drömmer en massa och är allmänt uppstressad men det hoppas jag lägger sig med tiden. Ska verkligen passa på att njuta. Känner redan en liten boost av ökade östrogen-halter i kroppen. Sambon är en sexbomb och jag är mycket gladare än jag varit på veckor. Förra graviditeten var jag som en sol hela tiden.
 

Grattis!

Skrivet av  ulrika med Hedda o Kludden v 14
Känner så igen dina tankar o funderingar runt det här med två barn. Hedda kommer vara ca 21 mån när Kludden tittar ut om allt går vägen.
De första veckorna gick lite segt men sen har det bara trillat på och det är faktiskt skönt att inte vara så fokuserad på magen även om det givetvis är precis lika spännande som förra gången.

Så jag hoppas du forsätter må lika bra hela graviditeten och givetvis håller jag tumamarna för att allt går bra!
 

tack...

Skrivet av  Lena m Louise 030326
ja nu går tiden i sniiiiigeltakt. Är bara i vecka 5 än så mycket vatten ska rinna under broarna innan allt är klart! Kul att det snart är sommar och full fart så man inte behöver fundera så mycket. Sedan rullar det ju bara på. Tyckte det var jobbigast de första 18-20 veckorna förra gången just för att man går omkring och är gravid utan att det märks. Sedan börjar det ju buffas och sparkas så då är det ju dö-mysigt. Jag kan inte låta bli att tänka på det som en transportsträcka, men samtidigt är det skönt att ha de här 9 månaderna på sig att njuta av att vi är 3 och att tillvaron är rätt behaglig. Ungefär som jag resonerade när jag väntade Louise och njöt i fulla drag av att vara barnlös för att jag visste att snart skulle det ändra sig. Förbereder mig mentalt, ser massor med luckor av vila och egen tid som jag inser kommer att försvinna från februari och som det gäller att ta vara på nu. Och njuta av att kunna ägna all uppmärksamhet på Louise också.

Funderar mycket på hur Louise person kommer att påverkas och förändras av att hon nu blir storasyster. Hoppas att hon inte blir en retsticka utan visar samma ömhet som mot nallarna... Tror nog att det första 1,5 året kommer att gå galant, det är nog sedan när YttePytte på allvar börjar ta plats som de riktigt fajterna kommer. När Ytte börjar gå och ta för sig... Kul om du ville hänga kvar här så du kan dela med dig lite av dina erfarenheter...
 

Grattis!

Skrivet av  Johannah m. Albin-00 & Ebba-03
Åh vad kul. Blir så avundsjuk ;0). Det går säkert bra ska du se.
 

tack

Skrivet av  Lena med Louise 030326
jag hoppas verkligen att allt går bra även denna gång. Fast jag inser ju att allt verkligen kan hända, speciellt såhär tidigt i graviditeten. Men man ska inte måla fan på väggen...
 

GRATTIS!

Skrivet av  Nilla med David och Maja
vad kul!!!! Hur många veckor är detnu och när är du beräknad?
Kan berätta att min mage blev större snabbare andra gången, så jag behövde mammakläder tidigare. ett litet tips bara och jag vet att jag inte är ensam om det. att magen blir större snabbare, menar jag. har väl med att göra att kroppen känner igen vad som är på gång eller nåt sånt antar jag....
jag fick oxå lite bebbelängtan idag när jag tänkte på Majas första veckor.....av någon anledning... just idag...
nej, nu skall jag fortsätta sy riddarmantel till David. Han har bestämt att den skall hänga på hans säng när han vaknar i morgon bitti....
är förresten ledig till mitten av oktober så vi kanske kan synas lite i höst när du är ledig igen.
Grattis igen!!!
 

tack...

Skrivet av  Lena med Louise 030326
är bara i vecka 5, 35 lååånga veckor kvar. Bf 8/2. Just nu verkar det långt borta att börja få mage, men eftersom alla säger att det går snabbare med 2:an så tar jag er på orden.

Jag ses jääääättegärna till efter semestrarna och framemot hösten, eventuellt kommer jag på träffen nu den 15:e också om det inte är så mycket på jobbet.
 

Va kul!

Skrivet av  madele o Tova
Hihi, jepp vissa barn kommer till för att det själv vill, andra är mycket mer svårbedda. Vad roligt! Blir allt lite sugen, det ploppar upp småsyskon magar lite här och var nu...
Ha det så gott, hoppas du mår bra. Grattis!
 

tack...

Skrivet av  Lena m Louise 030326 + Ytte bf 8/2
har inga grav-symptom än, men så är det ju bara vecka 5...
 

Ett stort grattis *imt*

Skrivet av  Bettina
------------
 

tack! *imt*

Skrivet av  Lena med Louise 030326
.
 

Härligt med en gravidkompis....

Skrivet av  Sanna och Nora 18/2
Man får gratulera så mycket!!! Det är bara att fråga på, nu är jag uppdaterad i graviditetskrämpor och jag har ju flera barn, tätt dessutom!! Jag är v 26 redan och har väl hunnit ta mig mer än en funderare på om vi var riktigt vid våra sinnen när vi bestämmde oss för en till. Nåväl, med skräckblandad förtjusning så kan jag säga att är ganska så underbart att få vänta på ett barn till!!!
 

tack..

Skrivet av  Lena med Louise 030326
härligt med 2*2 så att säga! Jag kommer säkert att få massor av funderingar, det brukar jag få. Bra att ha någon att fråga då.
 

Grattis!

Skrivet av  marita m Jossan
Vad kul, då blir det ca 2 år emellan, det är ju perfekt. Oh vad mysigt att få uppleva en bebis till - jag bli nästan lite avundsjuk. Men det får räcka m tre. Ta hand om dig kram
 

Tack...

Skrivet av  Lena med Louise 030326
hoppas att det blir bra med 2 år, det får väl tiden utvisa. Hoppas ni mår bra hela familjen.
 

Jättegrattis från oss också!!*imt*

Skrivet av  Sofie m Lukas
.
 

tack! *imt*

Skrivet av  Lena med Louise 030326
.
 

grattis till bäbis-mage :) *IMT*

Skrivet av  Myzan & Co
 

Tackar :-) *imt*

Skrivet av  Lena m Louise 030326 + Ytte bf 8/2
.
 

Åhhii - gud vad roligt

Skrivet av  Cajo med Louise
Jättegrattis.
Det går säkert jättebra, men det där med att inte få mage så tidigt tror jag du måste tänka om på. Jag har hört att andra gången känner kroppen igen sig och gör plats mkt tidigare.
Min granne var väldigt synligt gravid redan i vecka 14... och du är ju så liten så på dig ser man nog mage rätt snabbt :-)

Faktist sög det till i mig när jag höll på att sätta in kort från den första tiden för några veckor sedan, "Du skämtar väl?" sa min man när jag sa att jag kände mig sugen - skämtade gjorde jag inte men när min Louise är vaken känner jag att vi ska nog vänta ett tag. Jag är så mkt ensam med henne på kvällar och vi har absolut ingen avlastning, då jag inte känner mig riktigt bekväm med farmor (mkt snack och lite verkstad) Mina föräldrar och syster bor ju i Jämtland och det känns så rätt när dom är med Loa.

Många kramar och lycka till!
Glöm inte oss här på 03/03

Carina
 

Tack...

Skrivet av  Lena m Louise 030326 + Ytte bf 8/2
Ibland vet man ju inte om man tar sig vatten över huvudet eller ej, men nu får det bli som det blir. Om det nu blir ett syskon kommer det bli sååå spännande.

För att det ska fungera måste man ju ha lite avlastning och som tur är så är Stefan hemma oftast. Tyvärr har vi ju inga andra släktingar förutom hans syster. Hon har aldrig varit barnvakt hittills och nu när hon har fått ett barn själv lär det väl inte bli oftare.

Lite tur är det att man inte minns hur jobbigt det var i början och inte har en aning om hur jobbigt det kommer att bli. I helgen var vi tillsammans med Stefans syster och hennes 4 veckors och det var två saker jag tänkte på:
* känner mig mer erfaren med spädisar nu än när Louise kom, i allafall vad gäller hur ofta och mycket man ska amma, sömn och att trösta ett litet spädbarn. Stackars syster var ganska stressad över allt (precis som jag var) och lite deppad över hur mycket tid det går åt att sköta ett spädbarn

* spädisar vaknar och sover aldrig när man helst vill, det hade jag nästan glömt bort. Alla dessa eftermiddagar jag höll på att spy av trötthet eftersom jag varit ute och gått i friska luften och när vi kom in så hade Louise sovit klart och ville inte ligga och pilla själv. Hu!
 

Åhh, vad kul - Grattis!!! imt

Skrivet av  Sara m Ludvig&Lydia
q
 

Tack! *imt*

Skrivet av  Lena m Louise 030326 + Ytte bf 8/2
.
 

ojoj.. GRATTIS!!! *imt*

Skrivet av  Catya & Sebastian 030305
=))
 

Tack...

Skrivet av  Lena m Louise 030326 + Ytte bf 8/2
Hoppas allt är bra med er!
 

Artiklar från Familjeliv