Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Favorit i repris - sömn

Skrivet av Hulma m Totil
(Hmm, det känns som om jag skriver mycket om sömn, egentligen har vi inga direkta sömnproblem, men ämnet känns ändå intressant.)

Den här gången tänkte jag fråga om entimmesvakningar. Jag vet att det var fler än Totil som för ett tag sedan ofta vaknade till 45 minuter - en timme efter att de somnat, för att sedan somna om ganska snabbt igen. Totil somnar just nu allt mellan kvart i sju och kvart över tio, men somnar han tidigt (speciellt om det är långt innan vi gått och lagt oss) så vaknar han till efter 45 minuter. Är man där snabbt lugnar han sig snabbt, men någon kväll tog det lång tid innan han slutade gråta.

Fler som fortfarande gör så här?
Svar på tråden: Favorit i repris - sömn

nä, men...

Skrivet av  Anna m Elias & Selma
... Elias höll på sådär ända tills han var nästan två år. Rätt jobbigt, speciellt eftersom han fortsatte att vakna sådär 10 ggr till varje natt...

Selma, däremot, sover utan att vakna (så det hörs iaf) och det är UNDERBART! Jag hade räknat med sömnlösa nätter ett år till men det verkar som om jag kommer att få sova! *s*

Hoppas det ordnar till sig med sömnen!
 

Absolut!

Skrivet av  madele o Tova
Tova gör så en 3, 4 ggr varje kväll. Har alltid gjort så.
 

går i perioder...

Skrivet av  Lena m Louise 030326 + Ytte bf 8/2
och så märker jag att om hon var supertrött och liksom somnade innan hon riktigt förstod att hon skulle gå och lägga sig kan hon vakna och vara lite förvirrad. Detsamma om vi ligger och halvsover lite längre innan jag lägger henne i sin säng. Då har hon inte riktigt fattat att jag flyttat henne. Bäst att flytta henne när hon precis somnat så att hon öppnar till ögonen och ser att hon ligger i sängen, då brukar hon sällan vakna igen.

Men så kommer det perioder på 1-2 veckor när hon sover allmänt oroligt och nåt mentalt händer, då vaknar hon oftast en gång på kvällen och så vid midnatt, 2 etc.
 

I perioder här oxå....

Skrivet av  Sanna och Nora 18/2
Nora vaknar ofta till efter 1/2-1 timme och så får man gå in och natta om. Ofta är det inget problem, utan det går ganska snabbt. Men på sista tiden har det varit några riktigt sega gånger. För det mesta brukar hon sova bra resten av natten, men ibland kommer en period när hon kan vakna till vid 2-3. Men som sagt det går i perioder och har man tur så sover hon hela natten i några veckor!!!
 

Kan tillägga

Skrivet av  Hulma m Totil
att igår var det lilleman som sov som en stock, men själv vaknade jag efter 45 minuter och var alldeles stirrig. Somnade dock om efter en liten stund.
 

Artiklar från Familjeliv