Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Min matvägrare...

Skrivet av madele o Tova
Klarar en 15 månaders sig på, i bästa fall, 3 flaskor välling per dag? Tova har aldrig varit förtjust i mat och nu har hon sedan 3 veckor tillbaka inte ätit en enda smula mat. Ett kex här och var kanske slinker ned och massor med vatten. Ja, jag vet att hon dricker ist för att äta, har nekat henne vatten men inte äter hon för det, då får hon ingen vätska heller i sig. Inget fungerar, inget vill hon ha. Skakar på huvudet och kniper ihop hela ansiktet. Kastar bort maten. Vad göra? Har försökt ge henne gröt på flaska (utspädd alltså) men hon märker direkt att det är lurt och äter det kanske en gång av 20.
Jag blir tokig, gnällig är hon också men det är ju inte så konstigt då hon inte äter. Hon måste ju vara helt slut. Jo, jag vet att barn ser till att få i sig det de ska, men jag börjar undra...
Min väninnas barn född 13 dec väger lika mkt och har samma klädstorlek som Tova och hennes dotter anses vara frodig men inte fet eller stor... 6 månader yngre kusinen väger nästan 3 kg mer än pinn-Tova. Jag tycker inte att T ser liten och klen ut, ganska normal modell mindre. Men nu har jag börjat oroa mig och var tvungen att luta min panna mot era axlar och *gråta* en skvätt!
Ge mig ngt tips. Kan man ge mer än 200 ml välling per gång? Ska jag byta ut vanlig välling mot tex risvälling för att strypa glutenintaget? (Farmor är vääääldigt gluteniontolerant så jag oroar mig mkt för det, eftersom jag är ett ufo vid spisen. Tänk om jag måste börja baka bröd odyl till en glutenintolerant Tova!!!! DÅ måste vi ha hemhjälp! ;-) )

Hå hå ja ja, ute skiner solen och vi ska väl gå ut till den kuliga sandlådan...

Kram på er alla, tack du som orkade läsa hela uppsatsen.
Svar på tråden: Min matvägrare...

jobbigt... *aplångt*

Skrivet av  Lena m Louise 030326 + Ytte bf 8/2
men sådär tror jag att det kan bli ibland. Louise har perioder på 1-2 veckor när hon har dålig aptit, men aldrig sådär dåligt. Lite tankar:

* Har hört att barn som äter dåligt kan må bra av att man erbjuder lite att äta oftare än normalt. Dvs ger lite att äta varannan, var tredje timme. Jag tror att det hänger ihop med att de lär sig känna igen hunger och att magen vänjer sig med att det är gott med mat

* Har hon något som hon fortfarande äter? Ärtor brukar Louise gilla oavsett aptit och bröd gillar hon också (kan slinka med lite leverpastej). Om det finns något som hon gillar så skulle jag erbjuda det ofta. Louise gillar även fruktpureer så det ger jag också som mat emellanåt.

* Louise är också liten och periodvis har hon varit lite spinkig, men det är inget att haka upp sig på. Låter värre att hon är gnällig faktiskt. Bli inte stressad över andras frodiga småbarn. Kompisens tjej väger mer än Louise och är bara 5,5 månad. Men Louise följer sina egna kurvor fint.

* Kan det hjälpa att ge lite (typ 50-100ml) välling eller mjölk, alternativt ett kex innan maten? När man ammade lät jag ofta Louise amma lite innan maten och sedan fick hon sitta och plocka med maten utan att jag kände mig lika pressad att hon skulle äta. Då kanske hon känner att det vore lite smaskigt med något...

* Tycker hon om att smaka eran mat, det gör Louise nämligen. Hon kan äta en ganska stor klutt torr tråkig ris bara den kommer från min tallrik. Mycket roligare än sin egen mat. Dessutom kommer inte en matbit innan för hennes läppar om hon inte får 1-2 skedar och får kladda i maten själv.

* Ibland vägrar Louise också äta om hon är för hungrig. Då får jag liksom tvinga in första tuggan och så kommer hon igång. Det är som att hon inte kopplar mat="gott och mättande" och inte vet var hon ska ta vägen med sin hunger. Kan vara svårt att veta om det är läge att "tvinga in en tugga", men eftersom jag vet att Louise fungerar så och att hon inte reagerar nämnvärt på det så...

* Louise tycker att äta utomhus är roligare än hemma samt att äta med andra barn som också äter är toppen. Kanske ska leta upp något barn som kan visa hur roligt och gott det är att äta eller prova på nåt lunch-ställe/kafe?

Sist men inte minst: det är lätt att säga att man inte ska stressa upp sig runt matsituationen (det är lättare sagt än gjort om man har en tunn matvägrare) men jag tror att om du fortsätter att erbjuda lite olika små-saker hit och dit så förser hon sig med det hon vill ha och behöver och kommer att må bra även om hon just nu bara dricker välling. Det går ju inte att tvinga i barnen mat, det är ju helt omöjligt, så det enda du kan göra är att vara positiv och inte förvänta dig att hon ska äta så mycket.

Om du tycker 3 flaskor är lite lite kanske du kan lura i henne lite mellanmål emellan eller ge en flaska till helt enkelt. En del mammor som ammar i den här åldern har också problem med att barnen bara vill amma och inte äta mat, men efter ett par månader till verkar det ge med sig och de flesta 2-åringar som matvägrat i den här åldern äter på samma sätt som sina jämnåriga. Jag ser egentligen ingen skillnad med att Tova bara vill ha välling, bara att det kanske inte talas så mycket om det på samma sätt som att långtidsammande mammor inte talar så mycket om att deras barn inte heller vill ha mat. Så du är långt ifrån ensam och för de allra flesta verkar det ju lösa sig bara man har lite is i magen. Men som sagt är det ju lätt att säga.

Själv blir jag också tokig emellanåt eftersom Louise slänger mat överallt och geggar så mycket att man undrar om något överhuvudtaget hamnar i munnen fastän hon vet hur man äter med skeden. Men så får man ställa om förväntningarna, det går ju inte att jag ska sitta och irritera mig för att hon kladdar. Så nu försöker jag se det som en bonus om nåt hamnar rätt och applåderar henne vilt när hon gör rätt och ignorerar helt att hon tvättar händerna i maten. Bara hon tycker det är kul att äta och jag ser att hon verkar nöjd så får det andra komma så småningom. Jag tror att felet jag gör är att jag själv är lite hungrig när jag ger henne mat, då blir man ju så lätt tjurig. Så nu ser jag alltid till att jag inte är hungrig och sätter på henne en t-shirt bara och duschar av hela henne efteråt.

Något som också ökat hennes aptit var att dra in på mellanmålet efter morgonvällingen och lunchen. Ger eventuellt lite frukt för att få upp blodsockret lite, men annars får hon välling vid 7 och lunch vid 11.30-12. Sedan får hon yoggi vid 15 och middag vid 18. Eftersom hon får välling när hon lägger sig så spelar det inte så stor roll hur mycket hon äter till middagen, men oftast är hon hungrig då också.

Att dricka vatten tycker jag inte du ska neka henne. Varför inte erbjuda lite mjölk ibland? Det brukar jag göra och Louise gillar det mycket. Blir som ett litet minimellanmål utan att sabba aptiten. Känns nyttigt och bra också.

Det där med gluten vet jag inget om alls...

Och så sist men inte minst, vad säger BVC?
 

Jättebra svar tycker jag (också svar till Madele)

Skrivet av  Hulma m Totil
Speciellt det med att äta själv, och att ge mat de tycker om åtminstone en gång om dagen tror jag mycket på. Att en del barn måste småäta lite för att komma på att de är hungriga och komma igång med maten.

Jag tror inte det är någon fara att ge mer än 200 ml välling åt gången, men det kan nog vara bra att kolla med BVC, speciellt det här med gluten. Tycker det Lena skrev verkar mycket rimligt angående jämförelsen att många som ammar i den här åldern kommer in i en fas med mycket amning, det kan väl bli likadant med välling.

En annan sak som BVC nämnde på vår sista föräldragrupp var att då, i ettårsåldern var det många barn som åt bra, för de hade upptäckt att det var spännande med mat. Men senare, i ettochetthalvtårsåldern var det mycket annat som var spännande, så då åt många barn sämre. Jag vet inte om Tova kommit på att mat är spännande än, eller om hon hunnit förbi det, men det går nog fram och tillbaka iallafall.

Och sedan tycker jag nog faktiskt att du låter så pass orolig att du ska prata med BVC. Vad tror de, och har de några tips?
 

Hulma

Skrivet av  madele o Tova
Jo, äta själv är ett måste även för Tova, och hon är riktigt duktig med sked och gaffel, otroligt duktig på att kladda också... hehe.

Jag får väl ta mig iväg till Bvc för en vägning åtminstone, så får vi se vad de säger.

Jättetack för ditt svar!
 

Åh Lena! :-D

Skrivet av  madele o Tova
Vilken tjej du är!
Jättebra råd, tips och framför allt så lugnande. Varför är inte du min "BVC tant"?
Jag ska inte klaga på vår bvc tant för hon är jättebra, stressad som alla andra inom vården, så jag vill inte "besvära".

Jag känner igen ALLT du skriver. Som om jag skrivit det själv, bara bra mkt bättre formulerat!
Tex att det är viktigt för Tova att äta samma mat som vi. Hon kämpar hellre med en bit knäckebröd än sin goda middag om hennes knäckebrödstokiga pappa äter det. Hon verkligen försöker äta oliver som jag är tokig i, men hon tycker inte att det är gott. Ska jag få i Tova hennes egen mat måste hon äta först och sedan får hon av vår mat.

Jag ska ta till mig det du skrivit och prova lite olika saker, och hoppas det blir bättre. Mjölk tex har jag inte provat, däremot är vispgrädde ett måste i maten om hon överhuvudtaget ska titta på den. Jag älskar mjölk själv så det var ju en sak att prova.

Och du, du är en fullfjädrad 2 barnsmor redan!
Tack för ditt *aplånga* inlägg! ;-)

 

Nypon soppa

Skrivet av  Annica med Hanna, Anton och Ida
Nu har jag ju inte haft någon matvägrare, men hos mina barn har jag upptäckt lite olika fenomen vad gäller maten.
En bakvänd sak är att dom är väldigt blodsocker känsliga, framför allt mina två äldsta, har blodsockret sjunkit för lågt så ville dom inte äta.
Så jag började ge som frukt eller ett kex typ brago ungefär en halv timme innan maten och då åt dom bättre. Vilket ju är precis tvärt emot vad man får lära sig. Misstänker att den snabba socker kicken när den avklingar gör att hungern ger sig till känna.
Ida är lite besvärligare än sina äldre syskon, hon vägrar att bli matad, hon äter bara om hon får äta själv, vilket givetvis är väldigt kladdigt, men det får man ta. Även om man tycker att det mesta maten hamnar på golvet och i knät så hammnar nog en hel del i magen.
Allra bäst äter hon om hon får sitta vid bodet med tallrik och sked och leka en stund innan maten kommer, Ida äter alltid samma mat som resten av familjen, så jag lägger upp och skär upp hennes mat först så att hon får lite försprång och gott om tid till att pilla i sig maten.
Har du provat om hon gillar nyponsoppa ?
Jag brukar ge ungarna proviva nyponsoppa om dom är dåliga på att äta, dels för att dom gillar den men även för att hålla ordning på magen och få med lite C-vitaminer, plus att den inte är lika söt som vanlig nyponsoppa.
 

Draghjälp före maten

Skrivet av  madele o Tova
Har jag också upptäckt är bra... Ditt inlägg bekräftar min funderinga att det kan vara bra att starta hungern med en liten munsbit.
Tova får så lite socker som möjligt, för att inte säga inget socker mer än det som finns naturligt, så jag har inte provat nyponsoppa som är en sockerbomb.

Tack för ditt svar, jag ska testa med en liten "starter" framöver!
 

Hej på er...

Skrivet av  Camilla med Emma
vill bara säga att Emma är precis likadan just nu. Hon total vägrar äta mat. Har alltid ätit gröt till frukost, men vill inte ha. Puttar bort våran hand och stänger igen munnen. Hon har däremot velat ha välling igen, så det får hon. Men hon dricker kanske 100-120 ml åt gången, sedan är hon mätt. Så lite har hon alltid druckit.

Hon får sitta o äta själv nu, men det går inte ner så mycket. Man kan ju undrar hur länge de klarar sig utan mat egentligen. För precis som Tova så är ju Emma är enormt aktivt. Hon gör ju av med lika mycket som hon får i sig.

Det är jobbigt, vet du jag skickar ett mail istället. Kramar till dig....
 

Hej kompis!

Skrivet av  madele o Tova
Tack för inlägg och mail, svar kommer snart på mailet. Ingte kul med små matvägrare. Min mamma säger nästan förtjust: Nu får du igen! ;-)
 

Lydia matvägrar också

Skrivet av  Sara m Ludvig&Lydia
Jag tror hon klarar sig alldeles utmärkt på 3 flaskor per dag men det är nog ok att öka till 250ml. Bättre att hon blir lite gladare och piggare innan ni lägger in "stöten" för att få henne att äta vanlig mat.
Hur nu det går till - det undrar jag med....(jag har fått lite tips se nedan)???

Lydia är också totalt ointresserad av mat - det har hon alltid varit. Känner så väl igen "Skakar på huvudet och kniper ihop hela ansiktet. Kastar bort maten."

Vi har nyligen tagit bort alla mjölkprodukter, vilket innebar bort med den enda gröt och yoggi som hon tidigare åt...så nu dricker hon Prosobee-välling 3-4ggr per dag. Har vi tur lyckas vi få ner lite av en 5 mån burk (hon äter bara 1 sort).

Hon har ALDRIG velat äta/smaka av vår mat, inte ens en fruktbit har slunkit ner men vi serverar ändå lite varje dag - den leker hon med eller matar oss.

Fick lite tips inne på Allergi-snack som jag tänker prova. Vilket innebär i stora drag att jag erbjuder vanlig mat och låter henne plocka med den i 30min sen ställer jag in resterna i kylen. Efter 30-60min erbjuder jag maten igen och låter henne hålla på en kvart. Sen kommer det jobbiga...hon ska inte få någon välling i anslutnin till detta. Tydligen så ska dom fatta galoppen på 2-3 dagar - lite som 5mm.

Tänker i varjefall försöka mig på en variant av den här metoden. Jag har nämligen fått höra att det inte är bra att äta för mycket soja (Prosobee) för det kan utveckla sojaallergi som är besvärligare än mjölkallergi och oftast inte växer bort.
Det viktiga med den här metoden är väl att man äter på bestämda tider, alla tillsammans så lillan förstår att när alla sitter vid bordet och man säger Varsågod så är det äta mat som gäller.

Lycka till!
Jag ska rapportera hur det går för oss!

(hade jag inte fått höra det där om sojan så hade jag nog personligen väntat in tjejen tills hon var mer sugen själv men men...
 

Även myggtips!

Skrivet av  Sara m Ludvig&Lydia
Såg nedan att stackars Tova och du blir uppätna. AloeVera Gelly är jättebra att smörja på elaka myggbett.
 

Ska prova

Skrivet av  madele o Tova
ditt myggtips!
En fråga bara, var köper man det?
Fick ett annat tips om en solkräm som innehöll citrus som Järnagänget kokar ihop. Efter helgen har Tova bättrat på sin spetälska, så jag testar vad som helst mot mygg! Tack!
 

AloeVera produkter säljs

Skrivet av  Sara m Lydia
endast vad jag vet via homepartys (precis som tupperware) i varjefall de med äkta aloevera.
Jag hade ett eget party (igår faktiskt!) för att själv kunna köpa deras produkter.

Jag har använt flera produkter bla AloeVera Gelly som fungerar utmärkt på myggbett, getingstick, om tex man bränner sig (ex. hett vatten eller i solen) och även som after sun.

Eftersom du nämner solkräm så kan jag verkligen också rekommendera AloeVeras solkräm med solskyddsfaktor 30!!!! och den innehåller inga faliga ämnen och kan användas på barn fr 6mån. Superbra och smidig att kräma in, använde den på min son förra sommaren och har nu köpt ett lager till barnen för sommarens behov!

Är du intresserad och bor i Stockholm så kan jag se till att du kommer i kontakt med den tjej som hade party hos mig. I annat fall kan hon säkert ge dig information om oberoende distributörer i ditt område.

Obs! jag har inget med försäljning att göra - jag är bara nöjd användare. Ville bara tipsa...
 

myggstickstips...

Skrivet av  Lena m Louise 030326 + Ytte bf 8/2
när myggan väl varit i farten så brukar jag smörja på lite hydrokortison. Det stillar kliet och lindrar den lilla infektion som blir. Det går även bra att använda på småbarn i små mängder.

Dock har jag inga bra tips på hur man INTE blir biten eftersom inget fungerat hittills. Kläder och den där U...-nånting stiftet brukar jag köra med.
 

Oj, inte så kul

Skrivet av  madele o Tova
att höra hur ni har det. Har Lydia mjölallergi? Ska bli intressant att höra hur det går med er "matmetod". Hoppas verkligen att den fungerar.
Ni har det jobbigare än vi, för Tova kan ofta intressera sig för det jag äter och ibland vad hennes pappa äter, så bra dagar kan man lura i henne en och annan smula på så vis.
Har också hört att sojaallergier är svåra att tas med. Hoppas verkligen att det löser sig för er. Lycka till!
 

En liten tunnis här med...

Skrivet av  Sanna och Nora 18/2
Nora har haft en formsvacka både vad det gäller mat och viktuppgång. Hon väger 9.500 nu förra veckan, så på det sista fem månaderna har hon gått upp typ 450 gr. Lite lite tycker bvc men ingen fara. Hon har alltid ätit jättebra, så jag blev ganska så förvånad över den dåliga uppgången i vikt när vi var nere och vägde i april. Men nu har hon tyvärr börjat vägra mat och det har blivit väldigt många halva-ätna frukostar och luncher. Tror att det beror på att hon varit lite hängig, tänder och förkylning på gång + att hon varit ganska så frusterad över att hon vill men inte kan. Typ gå och prata mer. Har märkt att det går betydligt mycket bättre med vår mat som hon uppskattar mer än burkar. Så jag har försökt ge henne så mycket det går av våran och om hon dessutom får äta själv så går det ibland bättre. Men annars har det ju blivit massor av bananer och tunnbröd som hon gillar.
Tror iofs att Tova klarar sig på vällingen ett tag iallafall. BVC ville att vi skulle blanda i fett i maten så att den blev riktigt mycket energi i. En klick smör i vällingen kanske slinker ner obemärkt???
Annars så är det väl bara att passa på att ge henne smakisar på allt som hon är villig att smaka på.
Ang. det där med gluten, så har jag ingen erf. själv men om Tova inte har visat några tecken på intolerans så tål hon säkert att äta sin gamla vanliga välling.

Långt och svammligt och inte så många tips, men jag hoppas att det löser sig !!!! Sanna
 

Har funderat på tänder

Skrivet av  madele o Tova
Att det kasnke är kindtänderna som spökar och att hon inte vill äta pga det...
Jag ska gå till Bvc och väga och kolla hur hon ligger. Hon har en stadigt nedåtgående kurva och Bvc höjde ett varnande finger på 1 års kontrollen om att hon inte fick gå ned mer, då låg hon under den nedersta kurvan.

Jag ger ibland en tesked olja EFTER vällingen. Blandar jag i den verkar det som att det mättar innan hon fått i sig all välling, men efteråt går det bra. Vispgrädde och extra fett i maten tillsätter jag också.
Tova har absolut inte visat ngr tecken på glutenintolerans, det är bara jag som är rent ut sagt hysterisk inför tanken att det skulle kunna drabba henne. Bara att erkänna sina nojor! :-)

Det löser sig väl då hon är 30+ och inte kan sluta äta, så gick det för mig... Hihi
 

Jag har

Skrivet av  Catya & Sebastian 030305
tyvärr ingen lösning!

Hoppas att hon "skärper till sig" snart igen!

Sebastian har precis gått ur en period då han under tre veckors tid endast fick i sig 2 flaskor välling/dag, kex kunde han äta men det vill jag inte ge honom hela tiden.

Igår åt han äntligen gröt till frukost, inget mellanmål alls under dagen, sedan satte han i sig 2½ pannkakor och välling på kvällen.
Idag har det sett bättre ut. Hoppas det vänder för Tova som det gjort för Sebastian!

Men han väger bra ändå.

*kram*
 

Matproblem här med!

Skrivet av  Anne o Veera
Hej, hej!
Veera har också sina perioder. Ibland äter hon jättebra och mycket och är på gott humör. Ibland vill hon bara äta välling. En gång hade hon en period då hon åt 7 flaskor välling per dygn och inget annat!
Just nu är hon inne i en halvdålig period igen, äter inte mycket utan leker mest med maten. Hon har ätit själv med fingrarna länge och vill inget annat. Hon älskar korv och skulle äta det dygnet runt om hon fick. Men ack dessa konserveringsmedel!
Jaha, vad ville jag ha sagt då? Vette sjutton men att allt verkar gå i perioder. Upp och ner hela tiden ,hela livet! Veera äter absolut inte frukt eller grönsaker eller bröd! allt annat går bra.
 

Artiklar från Familjeliv