Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

_små_ favvis-leksaker?

Skrivet av Nilla med David och Maja
Vi skall snart ut och flyga och jag tänkte innan dess införskaffa någon ny och spännande leksak till Maja som hon kan sysselsätta sig med hela resan (önsketänkande va? *s*).
Vad har era bebbar för favvis-leksaker nu? Förutom typ Bobbycar och sånt då...
Tar gärna emot andra flygtips, både för Maja och David (han är snart 4 år).
Svar på tråden: _små_ favvis-leksaker?

Flygvana Louise

Skrivet av  Cajo med Louise
älskar just nu sina små hundar (Barbiehundar som hon lånar av bonussyrran) så de hade jag nu på senaste resan, som tur var - tidigare har vi fått små plyschälgar av flygvärdinnorna men den här gången hade de bara leksaker för stora barn och kom med Lejonkungenstickers och ett häfte man skulle sätta dem i :-) Ointressant tyckte Louise....
Nu för tiden får man inget att äta på inrikesflyget utan bara dryck, man kan köpa muffins, mackor mm.

Jag har gjort sex flygresor med L och från början var det ju en enkel match - hon ammade och sov, så är det ju inte nu längre. L är inte så mycket för att sitta stilla i knät men det brukar lösa sig faktiskt. Nu senast satt hon och pillade med glashållaren på brickbordet och säkerhetsbroschyren. Jag hade hennes älsklingsbok i väskan också förrutom hundarna.
Har tänkt att jag inte ska gå upp med henne ur platsen om det inte är absolut kris, men så har vi bara åkt sträckan Arlanda-Östersund och det tar 50 minuter, jag skulle tänka om på en längre tur.

Mätta barn är ju ofta nöjda så vi brukar ta ett mellanmål innan flygningen, jag har ingen lust att kladda med banan eller yoghurt i planet om det inte är en långtur. Något att dricka är bra och nässpray om de är förkylda för att förhindra ont i öronen (har som tur var inte hänt ännu) Jag brukar också se till att få en plats vid mittgången, det känns kört att plocka upp saker från golvet om man sitter mittemellan två andra resenärer.

Jag tycker det funkat jättebra att flyga och när jag kommit ut till Arlanda brukar jag haffa någon som kan hjälpa mig att checka in i automaten (det kan man inte göra själv när man reser med småbarn den tar inte biljetten)jag vägrar stå i kö med Louise i en halvtimme - men det är aldrig några problem och då brukar jag också få lämna allt bagage där man checkar in vagnen. Där hjälper de däremot inte till - inte ens när man är ensam med ett litet barn och ska vika ihop vagen samtidigt!! Skitdåligt.

Hoppas ni får en trevlig resa. Är det Blekinge eller utrikes som gäller?
Kram
 

Hej!

Skrivet av  Nilla med David och Maja
Tack för tipsen. Det är utrikes som gäller, till Portugal på söndag! Skall bli jättekul. Sen åker vi ner till Blekinge och tillbringar sommaren där, bla i vår sommarstuga! Köpet blev klart idag!!!
Ha en skön sommar! Vad skall ni göra?
 

Grattis till sommarstuga

Skrivet av  Cajo med Louise
det låter härligt att ha en egen sommarstuga, väldigt vuxet också :-)
Själva är vi hela familjen (mina föräldrar, syster med kille plus oss)när vi är i stugan i fjällen, men vi planerar att bygga en lite gäststuga på tomten med pentry, toalett och ca 4 sovplatser.

Ni får nog fotbollsfeber i Portugal, särskilt efter gårdagen. Vi var i Turkiet när det var VM i Japan och jag lovar att alla turkar var på festhumör, svenskar också efter Anders Svenssons frispark.
Och nu ska ni befinna er på plats. Hoppas ni får en härlig semester med så mkt fotboll ni själva har lust med och att det är varmt i vattnet.

Jag är just nu uppe i Jämtland med Louise, vi är hos mormor och morfar och har varit här i två veckor. På söndag kommer min man upp och sedan stannar vi över midsommar, då fö min farmor (gammelfarmor till Louise) fyller 90 år. En krutgumma som bor själv och är ute "på byn" med en vännina varje dag :-)
Jag ska jobba tre veckor i juli men i augusti blir det lite skärgård med min familj och även en tur till Göteborg innan allvaret börjar med inskolning i mitten av aug och tillbaka till jobbet på riktigt i sep.

Ha en skön sommar Nilla
Kram
 

Många vuxenpoäng blir det...

Skrivet av  Nilla med David och Maja
med sommarstuga alltså! men kul skall det bli, vi planerar för fullt!
Det är faktsikt en fotbollsresa vi skall på och vi har biljetter till sverige-Danmarkmatchen. men det lockar inte speciellt att gå dit med barnen.. så vi får se hur vi gör. kanske en av oss går, eller så blir det stranden.
ha en skön sommar! Låter som ni kommer att få det jättemysigt med allt ni planerat!
 

grattis Nilla!

Skrivet av  ulrika m Hedda o Kludden v 15
verkar vara en riktigt tur-dag när det gäller husköp.
Ha det så bra i Portugal och så hoppas jag vi hinner träffas något snart.
Kram
 

kanske ett lite tips

Skrivet av  ulrika med Hedda o Kludden v 15
Heddas farmor har en låda med små fingerdockor som jag tror hon har köpt på Ikea.
Dem kan Hedda leka med hur länge som helst, allra roligast är att plocka ur o i dem i lådan igen.
Kanske vore något för Maja med?
Ses i morgon
kram
 

Hmmm

Skrivet av  Nilla med David och Maja
hinner inte ut till Ikea innan söndag... får kolla om de har nåt liknande på BR..
Hur har det gått med ert hus förresten? Läste om det på Vårbarn. Vi har köpt sommarstuga på Sturkö! Köpet blev klart idag! Och på söndag åker vi till Portugal. Så nu är det sommarlov! Ha en skön sommar och hoppas att du inte behöver jobba för mycket! Syns i augusti!
 

CD

Skrivet av  Annica med Hanna, Anton och Ida
En bärbar CD-spelare och någon ny saga typ pippi långstrump på rymmen skulle jag rekomendera.
Hanna och Anton lyssnar mycket på CD-skivor när vi är ute och åker. Annars så är böcker och något pyssel bra, men det är lite svårt med en klåfingrig lilla syster brevid.
Hanna(5½) flög alldeles själv till mormor och morfar förra veckan och då hade hon med ett litet ritblock pennor och klistermärken och en bamse tidning, det gick alldeles utmärkt.
De små är lite svårare att sysselsätta tycker jag, det bästa är om man kan få dom att sova så jag brukar försöka pricka in så att dom är mätta och trötta lagom till avgång, men ofta somnar dom ju på väg till flygplatsen och då är det kört. Det som fungerar bäst hittils är ett paket russin som man kan sitta och pilla i sig, det tar ju lite tid att få upp dom från asken så det kan hålla henne sysselsatt en stund.
 

Russin skall inhandlas!

Skrivet av  Nilla med David och Maja
Kan hon nog sysselsätta sig med en stund. Och David får vi ta med CD-spelaren till. tack för tipsen!
 

Till David

Skrivet av  Anna m Vendela & Evelina
pussel kanske? eller memory? Vendela älskar att lägga pussel och spelar tydligen memory på dagis, annars läser hon böcker....
Evelina älskar sin Mimmi Pigg docka som spelar en melodi när man trycker på magen, hon sitter och vaggar eller står och vaggar med den hårt tryckt mot kinden:)))
Båda två gillar väskor med små saker i, de kan sitta och plocka i och ur väldigt länge, men det kanske är typiskt tjejer:)) Men en doktorsväska till David kan vara en idé? Då kan han ju ta sprutor etc på er när ni flyger och det är ju en "lugn" lek som man kan göra stilla sittandes (eller i alla fall relativt stillasittande)
Vart skall ni flyga?

Kram
 

Tack för tipsen!

Skrivet av  Nilla med David och Maja
Och för sällskapet idag! Syns i höst!
 

Veera och flygning

Skrivet av  Anne o Veera
Vi har redan flugit fyra gånger Veera och jag och nu senast i förrgår. Veera är GALEN i nycklar och har fått en egen JÄTTESTOR nyckelknippa som hon pular med jämt jämt jämt!
Så på flyget satt hon och "öppnade och låste" allt som hon kom över.
Vi flög fem timmar i februari och då satt hon på golvet framför oss och lekte. Men sånt funkar ju inte längre....
Men jag tror inte på att köpa leksaker, barn hittar sina egna på plats. Lycka till!
 

Bra,

Skrivet av  Nilla med David och Maja
då skall jag leta upp lite gamla nycklar som Maja får ha. Tack för tipset!
 

Läste din krönika Anne

Skrivet av  Cajo med Louise
i en av min mammas Må bra tidiningar. Den om märkeskläder och tom plånbok, skrattade högt :-)
Det kunde ha varit jag för några år sedan - att köpa en dyr jacka för att sedan äta fil resten av månaden...har dock prioriterat om nuförtiden, säkert du också.

Kram
 

Små inslagna paket

Skrivet av  Sara m Lydia
med roliga saker. Kan vara nya som gamla men det blir ju lite extra roligt om dom är inslagna!

Lydia älskar att måla med kritor nuförtiden kanske är nåt för Maja, pysselbok till David.
Magic stickers - små klistermärken utan riktigt klister som man fäster på ett ark, det finns ex Pippi eller Byggare Bob.
Freestyle med band/CD + tillhörande bok.
Lite extra smarrig färdkost är nog bra!
 

Artiklar från Familjeliv