Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fattiglapps enkät...

Skrivet av Anne o Veera
Nyfiken som jag är så tänkte jag höra om det är nån annan än jag som:
bor i hyresrätt 3 mil från stan
är trångbodd ,3pers och hund i en tvåa!
har ingen sommarstuga eller båt
tjänar under 20.000 tillsammans med sambon
kan med nöd och näppe göra en till två charterresor per år (om jag sparar under lång tid)

Så, nu vet ni det...

Svar på tråden: Fattiglapps enkät...

Inte riktigt som du

Skrivet av  Maria & Patrik + 2 stora
Men vi är 3 barn, 2 hundar i ett radhus 3 i förort (också 3 mil från stan ungefär). Har inkomster på klart under 20000:- i månaden tillsammans (netto). Maken studerar, jag är arbetslös just nu (han med över sommaren).
vi kan inte göra några charterresor ens om vi sparar länge, men vi klarar oss. Vi kan ställa mat på bordet, vi har råd att sätta på barnen kläder och vi har ett bra boende.
Ibland kan vi unna oss en pizza och i helgen så åkte vi till Västervik och bodde borta. Inte på hotell utan i privatbostad som vi hyrde via turistbyrån (360:-/natt, superbilligt i mina ögon).

Vi bor inte trångt (hade vi bott kvar i 3:an hade vi säkert klarat nån charter per år), men det är hela tiden ett väldigt kämpande med pengar. Den här månaden får vi ringa svärfar för FK har skickat fel fp. Istället för 7 dagar i veckan i drygt 2 veckor så har han fått för 4 dagar de två veckorna. Och inte får man tag i dem för att reda ut det heller.

Jag har konstaterat att det är sanslöst vad lite pengar man egentligen klarar sig på när man måste. När vi båda jobbade hade vi 10000:- mer i månaden och ändå gick pengarna åt. Tänk om man hade spartat 5000:- då vilket sparkapital man hade haft nu.
 

Bara EN?

Skrivet av  Anne o Veera
...som lever fattiglappsliv.....oj då!
 

Vi får bilda klubb

Skrivet av  Maria & Patrik + 2 stora
Vi 2 som fått barn i mars som lever fattigt. *L*
 

resa? Vad är det?

Skrivet av  Emma
Bor i en 2:a ensam med min son i ett litet samhälle. Har ingen bil. Äger ingen cykel.

Har ingen sommarstuga eller båt.

Tjänar 7000 kr. Har ingen sambo.

Kan aldrig resa, gå ut, äta på resturang, köpa nya kläder, köpa dagstidningar eller dyligt. Om jag aldrig unnar mig något överhuvudtaget klarar jag mat o räkningar med nöd o näppe. Kläder till sonen köps på röda korset.
Så nu vet du det.
 

hehe

Skrivet av  Alice mamma
Ja du... För tillfället så har vi det väldigt knapert med tanke på att sambon studerar och bara får 6.500 i månaden! Så vi är 3 personer som bor i en 3:a och har räkningar på 13.000 och inkomster på 15.000 (inkl barnbidrag). Sparar 0 kr/månaden. Men jag skrattar åt eländet för vi är en frisk och lycklig familj som kommer få det bättre när sambon får ett jobb efter studierna.
 

Artiklar från Familjeliv