Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

hur duktiga är era barn på att äta själva?

Skrivet av Annas mamma
HEJ!
Vi försökte lära vår dotter att äta själv i veckan och det gick jätte bra, till att börja med, hon blev knapptyst och koncentrerat på att få upp maten på skeden och stoppa skeden i munnen utan att tappa maten ocj kladda. Men några dagar senare så vill hon inte äta själv, det är mycket roligare att bita på skeden eller dricka mjölk/vatten. Så vad skall vi göra: man vill inte svälta ut sitt barn, bara för att den skall lära sig äta själv, dessutom har Anna aldrig varit matglad, hon äter om hon vill, men vill hon inte äta upp så finns det ingenting att göra.
Någon som har haft liknande erfarenheter? Och hur lång tid tog det för era barn att lära sig äta själva?
Svar på tråden: hur duktiga är era barn på att äta själva?

Kopierar mitt svar

Skrivet av  Catya & Sebastian 030305
från en annan ankomstgrupp.

Här äts det inte själv.
Vi försökte förut med att ge Sebastian en sked eller gaffel varje gång vi skulle äta men jag tröttnade på att stå på stolar och torka rent taket och köksskåp från mat. =(

Han äter endast om vi matar honom, annars leker han bara och får inte i sig någonting. =(

Har vänner vars jämnåriga barn sitter och äter utan några som helst problem.
 

Samma här

Skrivet av  Sandra m. Melinda
Vi matar oxå Melinda mest, Melinda kladdar och leker mest med maten om hon skall försöka äta själv. Jag har oxå fätt torka golv, stol och väggar efter att Melinda har försökt att äta själv.
 

Veera äter alltid själv.

Skrivet av  Anne o Veera
Veera hatar o bli matad, sen flera månader tillbaka äter hon själv med fingarna. Ofta med gaffel men ALDRIG med sked-det verkar som om hon asocierar skeden till den tiden som hon blev matad...ha, ha!
Det går jättebra, mest för att hon alltid äter "torr" mat, alltså vi gör aldrig några såser eller annat kladdigt. Det är potatis och kött eller fisk, och det älskar hon.
Gröten har vi slutat med, det skulle hamna på alla andra ställen än munnen, och det gå rju inte att mata henne så....
Jag tror stenhårt på att barn ska få äta med fingrarna så länge de vill.
 

Hhmm

Skrivet av  Cajo med Louise
Har inga direkta råd men så här gör vi.

Louise har egna bestick vid lunch och middag (barnsked och barngaffel)men jag/pappa har också en sked. Det är ju inte så lätt att få upp maten på skeden själv :-)och inte heller helt fel att vi petar in en tugga då och då nu i början.
Men hon äter gärna själv och härmar hur oss med två bestick. Hon gillar verkligen mat och när hon inte orkar med besticken så använder hon fingrarna.

Vi har lekt i en lekstuga varje dag under de tre veckor vi var hos mina föräldrar och där lekte Louise både äta, dricka och laga mat. Det var häftigt att se.

Jag kan ju inte säga att Louise klarar av att äta helt själv men hon är jätteduktig. Hur lång tid det tagit vet jag inte, mer att det bara hände en dag. Jag brukade lägga mat på skeden och låta henne ta den själv i början när jag märkte att hon var intresserad. Anna kanske inte riktigt har lust ännu, det kommer säkert med tiden. Jag tror inte man kan stressa fram utan försök hellre leka.

Cajo
 

Ätit själv i snart 1/2 år!

Skrivet av  Nico m Tindra 1/3-03
Här är det inte ens lönt att försöka mata...då stenvägrar Tindra att äta. Vi började tidigt med att hon fick äta del av frukosten själv - sitta och pilla i sig macka (9mån tror jag hon var). Sen övergick hon till att äta fil och flingor själv när hon var nästan 1år. Och sen ville hon äta varje måltid. Här är det sked som gäller och maten ska vara lagom kladdig så den ligger kvar på skeden även om den vänds upp och ner - typ alltid :o)

MVH

 

Totil äter mest själv

Skrivet av  Hulma m Totil
men huvudsakligen med fingrarna. Vi lägger dock alltid fram sked, och ibland jobbar han på själv med den, ibland vill han att vi ska lägga mat på skeden, och ibland (men ganska sällan) vill han bli matad.

Jag brukade ställa fram tallriken till honom när han tröttnat på att bli matad, men då var det inte så intressant (han var ju mätt). Men så började jag ställa fram den när han var hungrig (jag tror han var ca 11 månader), och då var det plötsligt mycket roligare. Efter två dagar vägrade han bli matad mer, allt skulle ner med händerna, även gröt...

Jag tror på att följa barnets intresse, och uppmuntra till så mycket självständighet de vill ha. Att de äter en del med händerna innan de helt går över till bestick tror jag är oundvikligt. Och sedan får man väl bedöma hur mycket kladd man klarar av ;o)
 

Artiklar från Familjeliv