Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Min son vill inte äta, bara leka.

Skrivet av Frustrerad mamma
Han vill inte sitta och äta, bara springa runt och leka och göra andra skojiga saker. Han kan tänka sig att äta lite om han får stå i förnstret och titta ut. Eller om han får kolla på sin favoritfilm på TV.

Jag kan inte få honom att sitta vid matbordet. Om jag försöker ta striden med honom eller om jag "sätter fast" honom så blir han SÅ förtvivlad! Han blir så oförstående lessen och då kan han ju absolut inte äta, så då är det bara att ge upp alltihop.

Jag vet inte hur jag ska få i honom mat. Inte vid bordet, iaf!

Jag börjar bli lite frustrerad, minst sagt.

Fast å andra sidan: Är det så himla viktigt??? Måste man sitta ner på stolen när man äter? Kan man inte sitta på bordet? Stå i fönstret?

Jag vet att det vanliga är att barn "ska lära sig att", men... Varför? Egentligen? För att det ser fint ut? För att man inte ska sätta i halsen (gröt???)? För att "det bara är så"? För att barn mår bra av att sitta vid bordet?

Min son har tydligt klargjort att han minsann inte mår bra av att sitta ner, allra minst där!
Svar på tråden: Min son vill inte äta, bara leka.

så där kan vi ha det ibland

Skrivet av  anne
Men det går i perioder. Om min dotter vägrar sitta tar jag henne i famnen och matar en stund och sen fösöker igen, eller ofta lastar jag en del skojiga saker på bordet, inga leksaker utan vuxensaker från köket som är spännande.
Det är frustrerande men försök strunta i honom och låt honom äta var han vill, för det är verkligen bara i perioder sånt där. Jag matar min tös ibland när hon står på soffbordet. Dt är ok, om det inte blir ofta...
Jag tycker det är ok att strunta i alla måsten, emellanåt.
Men funkar det inte med roliga saker vid matbordet?
 

Funkar en liten stund

Skrivet av  Frustrerad mamma
Men han tröttnar så fort. Han har så mycket spring i benen!

Jag försöker koppla av men det är svårt, jättesvårt.

Tack för ditt svar!
 

Jag har tva svar...

Skrivet av  Anna m Elias & Selma
Eftersom jag har tv barn har jag tva olika erfarenheter sa att saga. =)

Nar Elias var liten (eller ibland fortfarande) sa gjorde jag ALLT för att fa honom att ata. Ibland satt han pa golvet och at, direkt fran golvet, alltsa. Alla medel var tillatna, huvudsaken var att han fick i sig nagot. (Han at alltid kvallsgröten i badkaret t.ex)

Med Selma ar det annorlunda. Ater hon inte nar vi serverar maten sa ar hon inte hungrig. Hon ater nar hon ar hungrig och vi behöver saledes aldrig "leka in" maten eller mata henne nar hon springer runt.

Min slutsats av detta ar att gör som du kanner ar bast. Du marker nar ditt barn "leker" med dig och da kanske det ar dags att fa lite ordning och reda runt matbordet.

Lycka till!

Kram
 

Han är bara helt ointresserad, helt enkelt.

Skrivet av  Frustrerad mamma
Jag tror inte att han leker med mig. Han är ointresserad av mat.

Tack för ditt svar, jag ska verkligen försöka ta till mig att göra som jag känner. Kanske är jag för orolig för vad andra tycker? Att dom tycker att jag är gränslös och curlar och gör mitt barn en stor otjänst för att jag inte "orkar ta striden". Att jag är slapp?

Ska försöka lita till mig själv!
 

det är likadant hemma

Skrivet av  Annas mamma
Anna tröttnar väldigt fort på att äta i stolen och reser sig upp. Då blir hon erbjuden efterrätt, som tur så älskar hon banan, bär mfl, så hon får i sig lite mer mat. Men vi har slutat lägga upp en hel burk på tallriken, hon tröttnar på att sitta stilla, äta själv eller bli matad. Ibland funkar det att sitta och äta i vårt knä. Det som fungerar bäst är att bli matad (eller få maten serverad av) av farfar eller farmor, men det händer ganska sällan att vi är tillsammans, de bor 20 mil från oss.