Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Veeras märkliga utbrott!

Skrivet av Anne o Veera
Igår hände nåt jävligt läskigt. Jag höll på att diska och min sambo skulle ge Veera välling. Efter ett tag hör jag hur han ropar på henne- inget konstigt med det, trodde bara att hon hade smitit iväg, och sen hör jag det igen och går o kollar. Då hänger hon i hans famn, blå i ansktet coh verkar livlös!!! Hon har bara slutat o andas!!!! MIn sambo sa att hon blivit arg för att han inte låtit henne köra ner handen i välllinmuggen och då först vrålat en gång och sen slutat andas. Helt jäääävla vidrigt! Är det nån som varit med om det här? Vad sjutton var det? Jag skakade i benen hela kvällen sen och var skiträdd!
Svar på tråden: Veeras märkliga utbrott!

nej

Skrivet av  Cajo med Louise
något liknande har vi inte varit med om. Fy förstår att du var alldeles skakig efteråt.
Hur länge hade hon andningsuppehåll då, vad gjorde ni så att hon började andas igen??
Har ni varit i kontakt med läkare och vad sa dom?

Usch det är verkligen min skräck att något ska hända så att L slutar andas.

Hoppas ni mår bättre idag och att Vera är sitt vanliga jag igen :-)
 

hej igen!

Skrivet av  anne o Veera
Utbrottet varade inte så länge, tack o lov.
Men jag var ju inte på plats från början så jag är inte säker på vad min sambo gjorde. Men han skakade väl henne och ropade hennes namn. När jag tog henne i mn famn var hon helt slapp i kroppen och sen grät hon mycket. Jag tog ut henne till balkongen och försökte distrahera henne genom att vi tittade på fåglarna.
Nej, vi har inte varit i kontakt med nån läkare ellernåt.Nu är hon febrig dessutom....jag ska prata med BVC om det här.
 

Affektkramp?

Skrivet av  An2 & Sara
Vissa barn har så stark vilja att de helt enkelt tuppar av när de inte får som de vill, eller ibland är det så att de får in för mycket information och intryck i hjärnan och så förlorar de medvetandet en liten stund.

Min äldsta tjej fick det när hon hade börjat hos dagmamman, på fredagkvällen när vi skolat in henne hela veckan busade vi på golvet och helt plötsligt bara kände jag hur hon blev slapp och var helt borta. Jag skakade liv i henne och då skrek hon okontrollerat, ringde till sjukvårdsupplysningen och de sa att det kunde vara affektkramp som är helt ofarligt, men mycket läskigt. Jag fick komma in nån timme senare och då konstaterades att det nog var det hon hade haft för då var hon helt normal igen.

Det har aldrig hänt med någon av de andra tjejerna *ta-i-trä*, och jag glömmer det aldrig!

Vissa barn gör t o m en "konst" av att framkalla affektkramper när de inte får som de vill och kan tuppa av "på beställning" *riktigt otäckt*.

Nu vet jag ju inte om det var detta Veera hade, men det var det jag kom att tänka på när jag läste ditt inlägg.
 

Usch vad laskigt!!!

Skrivet av  Anna m Elias & Selma
Min första tanke, var precis som An2 skrev om, affektkramp. Pratade ni med nagon om detta efterat?

Hoppas ni slipper uppleva det igen, det maste ha varit oerhört hemskt!!!

Styrkekramar
 

Totil har så också

Skrivet av  Hulma m Totil
När han blir riktigt arg, eller slår sig mycket. Han drar liksom efter andan jättelänge. Han har inte svimmat av någon gång, men ibland är det så att han börjat bli blå. Vi säger hans namn eller skakar lite på armen, och till slut kommer ett illvrål ut. Sedan blir han som lite matt, och vill kramas och gråta ut i famnen.

Jag tror att det kanske är någon mild form av affektkramp, men inte riktig affektkramp, eftersom han inte svimmar. Tror inte det är farligt, men vi ska nog fråga om det nästa gång på BVC.
 

Nu förtiden...

Skrivet av  Anne o Veera
blir vi inte lika rädda när det händer. Veera har läskigt stark vilja och kan göra såna här låtsasaffektkramper nästan dagligen. Nu bryr vi oss inte längre utan låter det passera.
 

Artiklar från Familjeliv