Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fortfarande inga tänder!

Skrivet av Jenny m Elias
Ni kommer säkert inte tro mig när jag säger att min lillkille fortfarande inte fått några tänder. Jag tror jag började leta tänder när han var 6 månader och trott ett flertal gånger sedan dess, att nu, nu är tänderna på gång, men icke. Har frågat runt bland kompisar med barn och i mammagruppen men deras barn fick tänder för länge sen och har snart hela munnen full. Min man har varit hos tandläkaren med honom och det finns tänder på gång säger de. Men jag tycker ändå lite synd om honom. Han kan ju inte äta all mat och när vi som i går var på en mammaträff och det bjöds på små äpple- och päronbitar samt knäckebröd kan ju inte Elias äta det och förstår inte var hans mamma inte ger honom det. Visst kan han få suga lite på det men det är ju inte detsamma.
Ja, det är väl ingen här som känner ingen sig eller??
Trösten är som tandläkaren sagt, att desto senare tänderna kommer detso bättre tänder. Och vill slipper ju jobbet med att borsta osv.

Svar på tråden: Fortfarande inga tänder!

din son ar inte ensam

Skrivet av  Anna m Elias & Selma
jag har ocksa traffat pa ettaringar utan tander. Fast de har atit och tuggat "vanlig" mat som de andra jamnariga barnen, fast med gommen da i stallet för tander. =)

Som du skriver sa kommer nog tanderna snart och de kommer vara starka och fina lange!

Kram
 

Inget att oroa sig för

Skrivet av  Bettina
En del är sena med sina tänder precis som en del får dem tidigt. Min farbror var 1 1/2 år när han fick sin första tand. Jag har också hört att detso senare tänderna kommer desto bättre men en jag vet inte om det är sant. Mina barn var mellan 8mån - 11 månader så de var ganska sena men jag tycker de kunde äta ganska bra utan tänder och jag ger inte Jessica äpplen eller andra hårda saker pga jag är rädd att hon ska sätta i halsen.
 

Tack

Skrivet av  Jenny m Elias
för att ni tog er tid att svara. Känns mycket bättre nu. Och det går ju bra utan tänder också för gommen är ju hård men vissa dagar oroar man sig bara. Speciellt när jag så ofta får höra -VA, har han INTE fått tänder än??. Han är ju 16 månader!!.
Känns nästan som jag måste ge en förklaring ibland till varför han inte fått tänder än. Men det är ju inte något man kan påskynda precis. Och i mina ögon är han värdens sötaste tandlösa 16-månader pojke jag vet :).
Kram på er.