Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ny vecka!!

Skrivet av Annika med Viktoria
Det är nu sista veckan på inskolningen, jag tycker att det går bättre och bättre, Viktoria gråter när jag går, men har lugnat sig efter ca 5 min! Känns skönt att veta!!!

Det är ju oxå min sista vecka i frihet, nästa måndag är det dags att börja jobba. Vi håller ju på med bebistillverkning, så jag hoppas att jag ska bli "ledig" snart igen :o)

Idag kommer min syster och hennes son på besök, de stannar till på torsdag. Det är så kul att se Viktoria och Leo leka, han är 3 år, och det brukar bli lite tjafs om leksakerna, men annars funkar det bra!

Vad har ni för er i veckan??
Svar på tråden: Ny vecka!!

dagisinskolning fortsätter

Skrivet av  Anne o Veera
Vi är inne på dagisvecka 3, eller är det 4???? Vi har inte bråttom, Veera ska bara gå 10 timmar i veckan nu under hösten och jag har inget jobb att skynda till. Idag är en vanlig kort 2 timmars dag, imorgon ska hon stanna över vila. DET ska bli kul o höra hur det går....hon är ju inte en dagsovare direkt...
Annars händer inget speciellt. Ska ut o festa på torsdag och kräftskiva på lördag!
 

Inskolning och TRR

Skrivet av  Maria & Patrik + 2 stora
Patriks inskolning hos dagmamman fortsätter. Idag lämnade jag honom en halvtimme och det var inga problem alls. Han var glad hela tiden. Även när jag kom tillbaka så verkade han inte närmvärt intresserad av mig. Precis när jag kom så ville han visa mig en bil, men sen sprang han omkring och lekte.

På torsdag ska jag till trygghetsrådet och höra på vilka vis de kan hjälpa mig. Jag är inne på att studera och måste läsa in naturkunskapen på komvux innan jag kan söka in till sjuksköterskehögskolan. Har funderat länge på om jag vill bli lärare eller sjuksköterska och jag blev nog lite avskräckt av läraryrket av en av klasserna jag hade i våras.

Ev går jag och maken på bio i helgen. Det beror lite på hur svärmor har det med tid. Annars har dagmamman en dotter på 17 som gärna sitter barnvakt och som han verkar gilla. Kanske kan vi ta både bio och middag. Vi har ju ett presentkort på greken på hörnet som maken fick i 30-årspresent som vi inte utnyttjat än.
 

Greken på Hörnet

Skrivet av  Cajo med Louise
har jag ätit på en gång för flera år sedan. Jättegod mat.
Hoppas ni får trevligt :-)
 

Tack

Skrivet av  Maria & Patrik + 2 stora
Hoppas inskolningen snart går bättre för er. Jag har aldrig haft problem med att barnen har gråtit vid inskolning. Den gången dottern gick på dagis så gick hennes absolut bästa kompis där med och så länge hon var där så var det inga problem.

Jag förstår att det är jättejobbigt för er. Har du möjlighet att dra ut på inskolningen ännu mer? Kanske lämna kortare stunder igen om du känner att det är jobbigt för er.
 

Jadå

Skrivet av  Cajo med Louise
Vi låter inskolningen ta den tid som behövs och på mitt jobb förstår alla.
Idag var jag borta i 30 min, inte så länge kanske men imorgon blir det kortare igen.
Vi har nästan aldrig haft barnvakt åt Louise eftersom vi bor så långt ifrån min familj och min mans tyvärr inte är att räkna med....Det har förmodligen också betydelse i det hela. Louise är verkligen inte van att jag är borta från henne, och om jag inte är där så är ju pappa det.

Nåväl, jag är övertygad om att det kommer att gå bra, därför får Louise ta den tid hon behöver till inskolning. Hon tar mycket kontakt med andra barn och också med personalen och hon är alltid glad och nyfiken när vi kommer till dagis på morgonen. Det får vi vara glada över, det kommer att lossna snart tror jag.

Tack Maria
 

Inskolning och mormor

Skrivet av  Cajo med Louise
Vi går in i inskolningsvecka 2. Idag hade Louise gråtit hela tiden jag var borta. De kunde trösta henne korta stunder och personalen fick bära henne. Men när jag kom till parken och såg hennes rödgråtnag ansikte så rann det en tår på mig också, höll mig stenhårt där - hade kunnat gråta floder faktiskt
Fy vad jag tycker det är jobbigt.....
Tro nu inte att jag överför detta på Louise och drar ut på lämnandet. Jag stålsätter mig verkligen för att inte visa hur hemskt jag tycker att det är. Och det går bra för henne det ser jag. Så vi kämpar på

En ljuspunkt är att mormor och morfar kommer på besök imorgon och stannar resten av veckan (utom morfar som ska till jkp på mässa on-fr)Det blir roligt, ni som läst mina inlägg tidigare vet att vi inte träffas såå ofta eftersom de bor i Jämtland
 

Åh vet hur du har det...

Skrivet av  ulrika m Hedda o kludden v 25
Hedda har det oxå jättekämpigt på dagis.
Skickar några styrkekramar till dej, är helt övertygad om att det kommer att ordna sej för våra prinsessor oxå så småningom.
KRAM
 

Tack Ulrica

Skrivet av  Cajo med Louise
Bra att höra att det finns fler som kämpar med dagis och jo, jag tror också att det kommer att lossna för våra tjejer. Det är mer mitt förnuft och mina känslor som inte samarbetar just nu...
Hur mår du och kludden? Har ni flyttat redan?
 

halloj

Skrivet av  ulrika m Hedda o kludden v 26
Jo tack vi mår bara fint:-) Tiden rusar iväg och jag hinner knappt tänka på att jag är gravid.
V1 bor fortfarande kvar här i Haninge men den 1 nov så flyttar vi.
Hedda kommer alltså bara att gå på dagis här oktober ut, mycket tråkigt men vad gör man när man inte har någon barnvakt:-( Och jobba måste vi ju göra.

Hoppas det går bra för Louise nu.
kram
 

Uuuhh

Skrivet av  madele o Tova
Stackars Louise och stackars dig. Vi börjar på torsdag och jag har ingen aning om hur det ska gå... Hoppas det blir bra och att sötnosen börjar trivas. Det är hemskt att gå då de gråter, sedan har man med sig den bilden hela tiden.
Kul med mormor och morfarbesök, det blir belöning för Lousie att ha dem hemma och busa med.
Kämpa på duktisar!
Kram
 

Tack Madele

Skrivet av  Cajo med Louise
Louise trivs faktiskt jättebra - så länge jag är där. Men det är intressant att se hur hon tänjer ut sitt "gummiband" med mig och rör sig mer och mer i lokalerna utan mig.
Jag har ju tom jobbat på dagis (för typ 14 år sedan)men det är helt annorlunda när man är på andra sidan, förälder inte personal.

Lycka till när ni börjar.
 

Första arbetsveckan

Skrivet av  Hulma m Totil + krumelur
för pappa alltså, Totil och jag är hemma i höst, har planerat dagisinskolning i mitten av november. Så det här är första veckan på egen hand, det känns lite ovant efter åtta veckor ledigt tillsammans. Men går bara fint så här långt. Totil är lite förkyld så vi avvaktar med öppna förskolan än så länge, men han är ganska pigg.

Kör för mig, babysim för lilleman och två kräftskivor till helgen är vad som väntar.
 

Artiklar från Familjeliv