Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ni med storasyskon...

Skrivet av Nilla med David och Maja
Hur är er mars-"bebis" med mindre barn?
Maja och jag var på Öppna förskolan och hon var HELT WILD. De större barnen brydde hon sig inte om, men de mindre... Drog i deras kläder, drog dem i håret, ja fullkomligt kastade sig över dem... Och gapskrattade hela tiden eftersom hon tyckte att det var kul att jag jagade henne (vilket jag var tvungen att göra så att hon inte skulle slita hårtussar och dra sönder kläder...) Jag var helt slut när vi gick därifrån...
Antar att en del i det hela är att hon är van vid större barn. Vi har mest kompisar med barn i hennes ålder eller äldre och då kan hon ju vara lite mindre varsam... När vi träffade min kompis lille 6-månaders häromdagen var hon likadan; kastade sig över honom.
Ni som träffat Maja vet ju att hon inte är någon vilding precis. Vad skall jag göra? jag har absolut inget emot att hon är mer framåt än innan och vågar lite, men jag vill ju inte att mindre barn skall vara rädda för henne! Vet knappt om jag vågar gå till öppna förskolan mer... Hur är era bebbar och vad kan man göra? Mer än att jaga...
Svar på tråden: Ni med storasyskon...

hi hi som jag trodde...

Skrivet av  ulrika m Hedda o kludden v 27
i de lugnaste vatten....Närå jag skojar bara.
Jasså Maja har förvandlats till en liten ligist :-)
Då har du fullt upp kan jag tänka mej.

Ja som du vet så har Hedda inga större syskon så jag har väl inte så mkt att komma med egentligen.
Visserligen har hon ju börjat på dagis och har blivit aningen obstinat när hon kommer hem på em, men så blir det väl med alla nya intryck o rutiner.

Fast hittills när vi träffar mindre barn blir hon mest rädd för dem, hur ska det gå när hon blir storasyrra tro?

Hoppas hon lugnar ner sej snart.
Ha det så bra o så ses vi på onsdag!
kram
 

Ja, du skulle inte

Skrivet av  Nilla med David och Maja
ha känt igen Maja idag, jag lovar! Tur att hon skrattade samtidigt, annars hade jag verkligen blivit rädd!!!
Skall bli trevligt på onsdag! De har så god mat! Följer Isa med?
 

Inga storasyskon här

Skrivet av  Hulma m Totil +
men Totil är väldigt intresserad av både större och mindre barn. Jag kör jättemycket med "klappa fint", och visa att han får klappa på benen eller armen (annars vill han gärna klappa i ansiktet och då helst i ögonen). Det funkar ganska bra, men man får ju vara på hugget hela tiden.
 

mitt "klappa fint"

Skrivet av  Nilla med David och Maja
hjälpte inte långt idag kan jag säga:-) Jag kör också med det annars och det brukar fungera ok, på katten tex. Men idag var hon verkligen vild!
 

ho, ho, ho

Skrivet av  Anna m Vendela & Evelina
DET hade jag velat se! Maja som besatt!! nej, skämt å sido, jag har svårt att förstå vad du skriver än mindre föreställa mig Maja bete sig så!! Hon är ju väääärldens lugnaste!! Evelina har ju aldrig varit direkt lugn (så har hon ju storasyster att brås på) och det är ingen skillnad nu, det är fortfarande Vendela som lägger sig på Evelina och inte tvärtom. Det enda är väl att hon är väldigt mammig men ovanstående tendenser har hon aldrig visat mot kompisars yngre barn.
Så jag vet icke vad du kan göra!! (mer än jaga å härda ut, snart byts det ut mot ngt annat roligt beteende...)

Kramar
 

Theo är yngst på dagis

Skrivet av  Mia med Emma & Theo
men det märks inte mer än att han pratar (och lyssnar!) sämre. :)
Fröknarna uppskattar det faktiskt eftersom han inte behöver lika mycket tillsyn som en "vanlig" 1½-åring.
 

Artiklar från Familjeliv