Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

18 månaders kontroll

Skrivet av Maria & Patrik + 2 stora
Den gick utmärkt. Patrik har fått godkänt. *L* Inga tester den här gången utan hon frågade om han kunde några ord och om han förstod om vi bad honom hämta nåt. Det gör han ju.

Spruta fick han också. Han sade inte ett ljud, men blängde på Bvc-sköterskan sedan var han snabb ut ur rummet. På hemvägen somnade han efter en banan i vagnen.

Det kommer nya ord hela tiden. Igår sa han både häst och gris för första gången när vi var på Ikea och självklart var vi ju då tvugna att köpa både hästen och grisen åt honom. *L*
Svar på tråden: 18 månaders kontroll

Vi var också idag!

Skrivet av  Nilla med David och Maja
Och fick nog godkännt, tror jag:-) Maja pratar inte så mycket, men "titta där" och "tise" (katten) kan hon i alla fall. sprutan gick bra, med storebror som spexade bredvid!
Och David klarade 4-årskollen också, skönt!
 

Ord ja...

Skrivet av  Cajo med Louise
Vad duktig Patrik är, häst och gris!
Vi ska inte på kontrollen förrän i slutet av månaden, men jag tvivlar på att Louise kommer att öka sitt ordförråd innan dess...
Hon kan klart och tydligt säga mamma, pappa och ajaj (hur kan det komma sig *L) Dessa ord härmar hon också om vi säger dem först men sedan är det kört. Lite ljudmelodier har hon också. Undrar vad de säger om det på bvc? Vår "bvctant" har sagt att medelbarnet har ett ordförråd på ca 8 ord vid 18 mån ålder.....
Det råder ingen tvekan om att hon förstår vad vi säger (som alla Brommabarn kände hon tidigt till "flygplan" tex) Hon hämtar och lämnar saker vi ber henne om och kan peka ut saker vi säger.
Jag tror nog att det kommer att rinna ur henne massor en vacker dag. Hon är så rolig när jag sjunger för henne - hon tittar så intensivt på min mun då :-)

Kram
 

Så var det för några veckor sedan här med

Skrivet av  Maria & Patrik + 2 stora
Tyckte inte Patrik pratade nåt. Han sade vovve och mamma ibland, men han kunde flera djurljud. Sen ett par veckor tillbaka så verkar det ha lossnat.

Nu känns det som det kommer nya ord varje dag. Vi träffade en kompis i somras som har en dotter 9 månader äldre än Patrik och jag tyckte hon pratade så mycket och så bra och tänkte att Patrik kommer aldrig vara så duktig på talet när han precis blivit 2 som hon är, men i det här tempot som han kommit upp i sista veckan så kanske han pratar lika mycket snart. *L
 

Gick bra för Tova också

Skrivet av  madele o Tova
Hon fick bygga med klossar, rita, hämta bollar och lite andra övningar.
Pratar gör hon och sedan hon började på dagis pratar hon nya ord varje dag. Idag har hon börjat med sitt första Sthlms dialekt ord, Neeej. Annars kan man höra de skånska diftongerna. (De ska förhoppningsvis försvinna ganska snart!) Tova pratar 3 ords meningar och är bra på att hämta saker man behöver. Inte för att vi har någon större konversation och ofta tar hon till fysiska uttryck då hon inte får fram vad hon vill.
Hon vägde 9050 och är 80 cm lång. Sprutan gick bra, bara att hoppas att alla barnen slipper ev reaktioner på sina sprutor.
 

vi

Skrivet av  Myzan & Co
ska gå den 23/9.

skönt att allt var bra, duktigt att inte säga nåt vid sprutan :)

kramar från oss
 

Artiklar från Familjeliv