Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sömnenkät

Skrivet av Hulma m Totil +
Jag funderar ständigt på om Totil sover mycket eller för lite, så nu måste jag fråga:

Hur ser era barns sömnvanor ut? Regelbundna eller inte? När vaknar de, sover middag, lägger sig? Hur länge sover de? Väcker ni dem?

Och hur ser er nattningsrutin ut? Vi har nämligen inte direkt någon, det skulle vara mysigt men jag är inte redo att ta någon strid för att införa en.

Totil har nu blivit ganska regelbunden. För några veckor sedan vaknade han sex-halv sju, men nu sover han ända till åtta. Sover middag efter lunch, vaknar ibland av sig själv efter knappt två timmar, annars väcker jag honom efter två timmar. Somnar då mellan halv ett och ett oftast, ibland drar det ut på tiden och blir lite senare ändå.

På kvällen tar vi på pyamas och borstar tänderna vid sju-halv åtta, men han somnar oftast kring nio-halv tio. Igår kväll strax efter tio. Somnar oftast i soffan, men ibland väljer han en säng.

Rätt skönt med sovmorgon som vi får just nu, men det blir ju ganska sena kvällar (å andra sidan var de lika sena när han vaknade sex). Och jag hoppas att sovtiderna håller sig trots vintertid, då kommer han vakna vid sju och det känns lagom.
Svar på tråden: Sömnenkät

samtson svarar

Skrivet av  samtson med Matilda-03 och bf 18/4
Matilda funkar så här:

07:00-07:30 Vaknar hon
13:00 ca somnar hon lunch och sover mellan 1½-2 timmar
20:00 förbereder vi kväll med bad, välling och tandborstning. Sedan går vi och lägger oss hon och jag och hon somnar mellan 20:30-21:00. Vi släcker ner, lyssnar på en film (tv:n står i rummet brevid) jag gäspar och menar att åhh vad skönt det ska bli att sova och så somnar vi. Observera att det oftast är "vi" också... :-)

Vi kör samma ritual på lunchen att vi lägger oss och ska "bara vila lite", och hon somnar ganska omgående.

Tidigare dansade vi till sömns eller vyssade. Numera orkar jag inte bära henne så - därför har vi fått "gå vidare".

Jag skulle önska att jag kunde lägga henne i sängen ensam och det var bra så och har hört många "tips" på hur man kan gå till väga - men varför bråka när detta funkar? I April kommer ett syskon och hur det blir då får vi ta då. Det finns ju en pappa också även om han bara nattar när han måste (om jag inte är hemma/inne) är jag i närheten funkar det inte - hon blir hysterisk!

Är hon övertrött eller speedad någon kväll och bråkig så kör jag bara med att hon "måste" ligga ner - sparkar hon eller sjunger eller så spelar ingen roll - bara hon ligger brevid mig. Tillslut slappnar hon av och somnar. Jag gör ingenting - inga smekningar, ingen sång, inget prat utan jag bara ligger där och "ska sova" och tydligen smittar det av sig.

Matilda har alltid velat sova och somnar relativt lätt - det tror jag hon har efter sin far... :-)
 

Vi är bortskämda

Skrivet av  Annika med Viktoria
Viktoria lägger sig mellan 19- 19.30 varje kväll. Vi tittar på Bolibompa, läser ev en saga, och sen leker vi till sängdags.
Vi har aldrig nattat henne, utan hon kryper upp i sin säng, får en puss och somnar sen. Ibland kommer hon upp, men då följer vi bara henne tillbaka till sängen.
(tog bort spjälisen för två-tre veckor sedan.

Vaknar gör hon mellan 7-8 nångång.

På helgerna sover hon efter lunchen ca 11.30-13.30, men på dagis sover hon bara en timme, lättväckt??

Så vi är nog bortskämda med hennes sovvanor
 

mina

Skrivet av  Myzan & Co
killar sover såhär:
välling vid kl.18.30, sen tandborstning och i säng. innan de får välling så klär vi på pyjamas.
de vaknar oftast runt kl.7-7.20
på dahis sover de middag efter lunch, ca 1 tim tror jag.
hemma på helgerna sover de minst 2 timmar, sällan kortare tid. detta efter lunch som dom äter runt kl.11.30
de somnar själva i sina spjälsängar, vi går upp med dom och säger godnatt och stoppar om dom sen går vi ut ur rummet bara!
kramar från oss
 

Sömn=SUCK!

Skrivet av  Anne o Veera
Ja så var det Veera då...
Hon somnar nångång mellan 21-22.30 (ikväll dock 20.45!!!)
Sover till ca 09.00. Men nu har jag börjat ställa klockan på 08.00 de dagar det är dagis.
På dagis sover hon ca 45 min mitt på dagen. Sen är hon uppe HEEELA dan och kvällen till tiderna ovan!
Dagisfria dagar sover hon ENDAST i vagnen på promenad och kan då sova upp till en hel timme!
 

Sömn ja

Skrivet av  Gisela & Leo
Peppar, peppar, just nu är vi inne i en fas där han lägger sig vid åtta med mig och oftast somnar inom ett par minuter, (efter fyra sånger varken mer eller mindre och alltid i samma ordning ;o)) På dagarna somnar han efter lunch (tolv, halvett) och sover till längst två då jag antingen väcker honom eller han vaknar själv. Vaknar igen på morgonen mellan sju och åtta.
 

Louise

Skrivet av  Cajo och Louise
Vaknar ofta till strax före 6, då stoppar jag tillbaka nappen och sedan får jag väcka henne vid 6:30 om vi ska till dagis.
När det är helg brukar hon få välling i sängen och torr blöja vid 6 sedan sover vi till efter 8 med lite tur.

Hon sover middag efter lunch, ca 1 timme.

Nattrutinen börjar med bad och välling och sedan ligger hon vid 18:45. Vi sjunger lite, lyssnar på speldosa och sedan ligger jag på en madrass på golvet och vilar själv tills jag hör att hon somnat. ca 19:15.

Just nu sover Louise hela natten igenom utan att vakna en gång, peppar peppar... så var det inte för en månad sedan så vi njuter så länge det varar. Hon har spjälsäng i eget rum och om hon vaknar på natten brukar vi ligga i hennes rum på madrassen resten av natten. Ett tag bar jag över henne till vår säng varje natt men både hon och vi sover sämre om alla tre ska dela säng.
 

jobbiga nätter

Skrivet av  Sofie m Lukas
Lukas somnar ganska enkelt men sover sen inte så bra på natten. Vi brukar äta middag vid 18 och då har han fått på pyjamas. Sen leker han lite eller gosar med oss i soffan och ca 19 borsta vi tänderna och går till sängen.

Där vaggar!! vi honom till sömns och jag brukar sjunga också. Somnar oftast på 5-10 min. Men sen vaknar han oftast en gång på kvällen och sen 1-3 ggr på natten. Då vill han ha vatten i sin nappflaska och ibland måste man även ta upp honom och vagga lite till....Sen vaknar han ca 6 på morgonen och sover middag efter dagis ca 13-14,30.

Men jag hade faktiskt tänkt skriva lite här innan sömnenkäten kom upp. Jag skulle kolla hur ni lägger era barn. Det här med att vagga till sömns håller ju bara inte i längden. Ryggen går ju nästan av och någon gång måste han ju lära sig att somna själv.

Det senaste är också att nu vill han inte somna om i sin egen säng på natten längre utan skriker och vi måste ta in honom i vår säng för att han ska lugna sig och somna om. Jag vill helst inte att Lukas ska sova i vår säng för jag sover själv så himla dåligt då.

Låter ni era barn skrika lite själva om de inte somnar direkt och i så fall hur länge? Finns det någon mer som står och vaggar sina barn?

Det här med att låtsassova kanske man skulle testa. Man kan kanske ha en madrass inne i Lukas rum där man lägger sig så får man se om det hjälper.
 

nej...

Skrivet av  Lena med Louise 030326
jag vaggar inte längre, men jag har gjort det miljoner nätter förut. Började med att först sitta i sängen och vagga och sedan ligga brevid och krama och nu ligger hon i sin säng och jag alldeles brevid och vi håller handen. Gradvisa försämringar för henne alltså. Vi har också vid ett par tillfällen ändrat lite rutiner med farmors hjälp eftersom Louise alltid blir otroligt medgörlig med henne (slutade nattamma på så sätt). Vi har då inte varit hemma vid nattning och så har farmor fått sova med Louise ett par nätter och det har fungerat toppen. Det fungerade inte alls lika bra när vi försökte med pappa, då bara skrek hon så det gäller att hitta någon person hon tycker om och tyr sig till.

När det gäller skrik så kan jag numera höra ganska väl om Louise är arg eller ledsen. Är hon arg försöker jag tala lugnande med henne och då ger hon sig efter max 1-2 minuter, mer klarar jag inte. Är hon ledsen tar jag upp henne direkt. Jag går aldrig ur rummet (även om hon inte skriker).

Louise har haft en orolig period och vaknar en gång på förkvällen när hon kissar ut vällingen. Då somnar hon om själv. Sedan vaknar hon 1-2 gånger till på natten och då brukar jag behöva gå in och lägga henne ner igen och säga några lugnande ord så somnar hon om. Vissa nätter vill hon att jag ligger kvar på sängen brevid så då ligger jag där tills hon somnat om igen.
 

Hm

Skrivet av  Sofie m Lukas
Hm, det känns som om man helt enkelt får inrätta en liten sovhörna till oss på Lukas rum! Tack för att du ville skriva lite om hur ni har det.

Jag hoppas det snart kommer en fas i utvecklingen då barnet sover bättre och inte bara faser där det sover sämre hela tiden=).
 

Totil sover bra på natten

Skrivet av  Hulma m Totil
men när han vaknar räcker det oftast med att jag säger "mmmmm" eller "det är natt nu, sov lite till". Någon gång vill han över till oss, det är så sällan nu att han får sova kvar, men annars går det oftast bra att lyfta tillbaka honom när han somnat (eftersom han oftast somnar i soffan eller vagnen lyfter vi nästan alltid omkring honom när han somnat).

Dock ska vi snart flytta honom till eget rum, så vi får väl se om han kommer att sova lika bra där, eller om vi får gå in och lugna honom, iallafall i en övergångsperiod.

Vaknar han riktigt och gråter skriker tar vi upp honom, oftast vill han då ner och somna i soffan. Och angående att ändra sovvanor tror jag som Lena med Louise på små steg, att man tar ett litet steg i taget. Har också läst tips om att man har flera steg, där man börjar med det man vill ska räcka (klappa lite på magen kanske) och sedan går vidare och sjunger, sedan gungar och till sist det som funkar. Efter hand kan man utesluta stegen i slutet, för barnet har vant sig vid de första stegen och somnar redan då. (Har dock inte testat själv.)
 

Louise nr 2

Skrivet av  Lena med Louise 030326
Vaknar vid 6
Sover middag vid 12.45 ung. (somnar i vagnen) och sover 1 timme
Pyjamas på och saga vid 19.00, välling efter saga, tandborstning och gonatt. Somnar vid 19.30-19.45

Jobbigt med tidiga mornar, men nu när jag är hemma tycker jag det är värt att ha lite mer tid för mig själv på kvällen istället.
 

Mackan m Josephine

Skrivet av  mackan m mimmi
Våra rutiner.

Gröt eller smörgås vid 18:30-19.

Tandborstning vid 19 ca.

Sedan sitter jag med killarna och Josphine (eller Mimmi som hon kallar sig själv) ett litet tag och myser.

jag går upp med henne, lägger henne i sin säng tillsammans med Björne (hennes Nalle) som också ska sova, säger godnatt och går ut. Hon somnar utan problem. Mimmi är ganska kvällstrött och gillar att sova så tack och lov fungerar det utan problem. Hon sover oftast hela nätter och vaknar runt 06:30 pigg och glad. På sistone har hon ibland sovit oroligt och skrikit på nätterna men då räcker det med att vi går in och klappar henne på ryggen så somnar hon.
 

Selmas vanor

Skrivet av  Anna m Elias & Selma
är som de har varit sedan AW-kuren vid 10 månaders ålder:

kl 19 välling och sova (lägger sig samtidigt som Elias och de delar rum, båda dricker sin välling i sängen och somnar efter det)

kl 7 vaknar hon och vill ha sin ÄLSKADE välling. Precis som storebror.

Sover kanske 1½ tim på dagen, efter lunch vid 12. Vi brukar inte väcka henne om hon nu inte sover så länge så man kommer försent till dagis. =)

Kram
 

Sömn och nattrutiner

Skrivet av  Susi med Oliver 030323
Länge sen jag skrev nåt hur men kände att nu är det dags igen :)

Olivers sömn då. Sen han började dagis ser tiderna ut ungefär så här:
Pappa och Oliver går upp mellan 7.30-8.00, äter och går till dagis.

Efter lunch sover han oftast 1 timme på dagis.

Vid 19.30-tiden är det dags för kvällsamning och tandborstning.

20.00 går jag och O och lägger oss i stora sängen, pappa pussar godnatt, vi läser 2 böcker, jag sjunger godnattsång (och så måste han oftast suga på ett av mina fingrar för att somna :|) Ibland gör vi inget av detta (förutom fingret då) och han somnar ändå men jag tycker det är lite mysigt med saga mm. De gånger han somnat och jag fortfarande är vaken lägger jag över honom i hans spjälsäng.

Under natten vaknar han 1-3 gånger. Då tar jag över honom till mig och vi ammar. Sen sover han hos mig tills jag ska till jobbet. Då brukar vi amma en sista gång, han somnar (oftast) om och sover till 7.30-8.00 med pappa.
 

Artiklar från Familjeliv