Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Feberkramper

Skrivet av Nilla med David och Maja
I natt trodde jag att Maja skulle dö. Vid 8-tiden på kvällen fick hon feberkramp, helt okontaktbar. Ringde till våra grannar som är läkare, killen kom ner och kollade och tyckte att vi skulle åka in eftersom det var första gången det hände. Så Magnus åkte till Astrid Lindgrens, de undersökte henne och blev hemskickade, fick en ny tid i idag för uppföljning av provsvaren. Fick även besked om att om det hände igen skulle vi åka in omedelbart. I alla fall, Maja somnade och efter några minuter fick hon kramp igen. Ännu värre denna gång, blev blå om läpparna etc... så vi ringde 112 och de skickade en ambulans. När den kom hade hon slutat krampa, men de åkte in till Astrid Lindgrens ändå. Tog nya prover, bla ryggmärgsprov. Jag åkte dit i morse efter att ha lämnat David på dagis. Maja var trött, men febern hade gått ner. De behåller henne till i eftermiddag för att se så det inte kommer nån ny febertopp.
Så hemskt det var. Och här sitter jag och försöker jobba..... undrar vad jag gör här egentligen. fast nu är ju allt lugnt i alla fall...
vår granne sa att feberkramper kan hålla på upp till1 15 minuter, Majas höll på i kanske 2-3 minuter, men det kändes som en evighet....
Det värsta verkar över i alla fall... men var hemskt det var....

Svar på tråden: Feberkramper

Skickar en cyberkram

Skrivet av  Cajo med Louise
Fy vad det låter otäckt. Kan tänka mig att ni kände er helt panikslagna. Det knottrar sig på mina armar när jag läser ditt inlägg.
Hoppas Maja blir frisk och får åka hem i eftermiddag.

Kram

(Vad bra att vara granne med en läkare, och tur att han/hon var hemma.)
 

Fy så hemskt!

Skrivet av  Gisela & Leo
Skickar alla styrkekramar jag kan hitta.

Kram
 

Men herregud!

Skrivet av  ulrika m Hedda o kludden v 37
Fy vad läskigt det låter, stackars Maja o er med såklart.
Hoppas hon piggnar till snart o att ni kanske kan få en förklaring för det brukar ju alltid kännas lite bättre då.
Skickar massor av kramar till er och så få vi höras av snart.

**KRAM**
 

hjälp

Skrivet av  Myzan & Co
sååå läskigt *ryyys*
håller tummarna att lillskruttan bara blir bättre nu och att kramperna är ett minna blott!
massa kramar till er alla
 

ojojoj...

Skrivet av  Lena med Louise 030326
stackars liten och stackars er! Sade läkarna något om hur man ska bete sig (förutom att ringa ambulans) om det händer? Kan man kyla ner dem snabbt eller något?

 

precis...

Skrivet av  Nilla med David och Maja
kyl ner snabbt; ta av kläder, ställ dig vid ett öppet fönster med barnet. är det första gången det händer bör man alltid åka in.
att barnets händer skakar kan vara ett tecken på att febern stiger snabbt.
läkaren förklarade för Magnus att kramperna beror på att hjärnan inte vet hur den skall reagera när febern stiger så snabbt. hjärnan är liksom inte tillräckligt utvecklad för att veta detta. enkelt sagt...
 

Oj HJÄLP!

Skrivet av  Anna m Elias & Selma
Vad läskigt!!! Förstår att det måste havarit en ohyggligt hemsk upplevelse.

Krama om Maja!
 

Usch vad hemskt

Skrivet av  marita m Mimmi (Josephine kallar sig för det)
Vad otäckt det måste ha varit. Vad är feberkramp? Kan alla barn få det? Hoppas att hon slipper att få det flera gånger. kram
 

verkar som om

Skrivet av  Nilla med David och Maja
vissa barn reagerar på feber på detta sätt. mamma berättade att jag hade det en gång när jag var liten, så det kanske är lite ärftligt.
läkaren förklarade för Magnus att kramperna beror på att hjärnan inte vet hur den skall reagera när febern stiger så snabbt. hjärnan är liksom inte tillräckligt utvecklad för att veta detta. enkelt sagt...
 

Älskade lilla vän!!!

Skrivet av  Anna m Vendela & Evelina
Stackars liten!! Vet inte vad jag skall säga, usch, fy å blä vad otäckt!!
Tusen cyberkramar kommer här!!

Snälla, du kan väl berätta hur det går!!
 

men oj

Skrivet av  Annika med Viktoria
vad läskigt!
Jag hoppas verkligen att ni ( och ingen annan heller) behöver vara med om det igen!!
Hur mår hon nu??
 

HEJ ALLA!

Skrivet av  Nilla med David och Maja
och tack för alla kramar och er omtanke!
Maja fick stanna 1½ dygn på sjukhuset. Första natten var Magnus där och andra sov jag där. Hon fick inte mer kamper än de hon hade hemma. De tog prover på henne som inte visade något, alltså var det nåt slags virus. Nu vet vi vad vi skall göra för att förebygga (alvedon var 5:e timme för att hålla febern nere) och svalka om det ändå skulle hända. Får hon långa kramper skall vi åka in igen, men vid kortare kramper behöver vi inte det. men jag hoppas ju att det inte händer igen... det var verkligen hemskt. Men sen i söndags är Maja pigg och frisk. Däremot har både Magnus och jag hunnit med att vara sjuka också, och jag är det fortfarande. Känns som om det alltid är någon i familjen som är sjuk...
Tack för att ni bryr er om! *kram*
 

Artiklar från Familjeliv