Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Att gå på resturang....

Skrivet av samtson med Matilda-03 och bf 12/4
Nästa helg ska svärföräldrarna bjuda oss och min mans brors familj på resturang. Jag fasar! Matilda är jätte duktig på att äta, har ett helt okej bordsskick, så det är inte det som oroar mig. Men när hennes 3½ minut av matro är över och hon vill ner på golvet - hur gör jag då? Inte kul med en 20 månaders som röjer runt borden... Någon med resturang erfarenhet eller kanske ett råd?
Svar på tråden: Att gå på resturang....

Ta det lugnt?

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
Att acceptera att när man är 20 mån så orkar man itne sitta vid bordet så länge i taget. Turas om att gå runt med henne i resturangen. Ta med lite leksaker, ritpapper och kritor, knoppuzzel och annat som hon gilalr att pillamed. Patrik Älskar att tömma pappas plånbok.
Jsut förväntningarna på att få sitta still vid bordet brukar vara det som är mest jobbigt. Om man ställer in sig på att man får springa omkring så brukar man själv slippa stressa upp sig lika mycket (coh det ger gärna positiva effekter på barnet.)
Sätt er inte vid bordet med henne förrän ni har beställt och maten kommer. Så att hennes tid att sitta still blir så kort som möjligt. Ta med småkex och ge. Ta in efterrätt som glass medan ni andra äter varmrätt så kanske hon orkar sitta lite längre.
 

Mentalt förberedd

Skrivet av  samtson med Matilda-03 och bf 12/4
tror jag nog att jag är. Jag räknar inte med att sitta någon längre stund. Hoppas bara inte dom andra räknar med en tre rätters... Kritor och papper är taget - hon älskar att rita! Mycket bra förslag!
 

Det blir som det blir.

Skrivet av  Anna m Elias & Selma
Ibland funkar det jättebra, ibland är det skrik-kaos och matkastning. =)

Vi går ut på restaurang med våra barn någongång då och då men det är ju inte frågan om att sitta och njuta av maten, vi äter rätt fort och sedan går vi. *s*

Vad är det för restaurang ni ska gå på? Är det någon finare? Har ni "press" på er att Matilda ska "uppföra" sig kanske det blir jobbigt men om svärisarna och restaurangpersonalen är medvetna om hur det är att ha barn med på restaurang kommer det nog funka finfint.

Lite leksaker brukar göra susen som Maria skrev.

Lycka till!
Kram
 

kanske lite udda...

Skrivet av  Lena med Louise 030326 + Ytte Bf 8/2
men varför inte passa på att försöka er på barnvakt? Det är så sällan vi kommer ut på restaurang att det skulle vara ett alternativ för oss då jag blir väldigt stressad och inte alls kan slappna av och njuta när Louise är med (förutom när farmor är med för hon tar så gärna hand om Louise och går runt med henne överallt hon vill)
 

Det tänkte jag inte ens på

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
Annars är ju det allra lugnast för föräldrarna om man slipper jaga vild 20 månaderstjej över hela resturangen. *L* Fast tanken är kanske att svärisarna ska träffa barnbarnet också?

Hoppas ni får det trevligt hur ni än gör.
 

Saken är den:

Skrivet av  samtson med Matilda-03 och bf 12/4
Att detta är en "heldags" grej. Vi ska träffas och baka pepparkakor vid 11 (en tradition *suck*), äta lunch, sova middag (för Matilda då) och sedan gå ut och äta med svärisarna och makens brors familj. Nu känner jag att detta blir "för mycket". Min plan är att vi är hemma, äter lunch och åker över till svärisarna efter det. Matilda somnar då i bilen och sover vidare där. När hon vaknar är hon pigg och på bra humör och vi kan gå ut och äta. Detta känns bra för mig. Att min 20 månaders dotter missar papparkaksbaket känns mindre viktigt. Hon kan baka nästa år, och nästa, och nästa....

Det alternativa senariot är ju att vi är där till 11, bakar papparkakor (barnet äter deg och får ont i magen), efter 1½ minuts bak har hon ledsnat. Lunch vill hon inte ha för att hon har ätit deg och har ont i magen. Sova vill hon inte för att hon är borta (och har aldrig sovit där) och middagen efter detta kan ni ju alla räkna ut hur den blir.... Nej, jag tror det blir mitt alternativ faktiskt.

Innan vi fick barn rättade vi oss alltid efter makens bror eftersom dom hade barn som skulle sova och dom fick bestämma tiderna. Nu när vi har ett litet barn - tror du vi får bestämma?! Nej just det - rätt gissat!

Fy på mig vad jag är negativ!
 

Jag förstår dig

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
Det låter som en dag bäddad för trötta och griniga barn lagom till resturangbesöket. *L*
 

Artiklar från Familjeliv