Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Oroliga nätter - drömmar?

Skrivet av Nilla med David och Maja
fler som drömmer? Maja har börjat sova oroligt om nätterna, Har alltid sovit bra, men de senaste nätterna har hon sovit mkt oroligt och någon av oss måste sova bredvid henne för att hon skall få ro. Hon gnäller i sömnen och verkar drömma, är lite ledsen också. Nån som känner igen?
Svar på tråden: Oroliga nätter - drömmar?

Känner igen mig

Skrivet av  Cajo med Louise
Det har hänt några gånger att Louise vaknat mitt i natten och varit jätteledsen. Hon hade en period då vi hade en madrass i hennes rum och turades om att sova hos henne men efter några veckor på golvet så var allt som vanligt igen.
Jag tror de små liven drömmer ganska livligt ibland för jag kan höra Louise både gny till eller prata i sömnen.
Just nu sover Louise så himmla bra, 11-12 timmar i sträck på natten. Håller tummarna för att det ska hålla i sig ett tag.

Undrar om det inte går lite i vågor med sömnen, vad tro du? Men jag förstår att det är ovant för er, Maja har väl alltid sovit väldigt bra om nätterna?
Kanske bearbetar hon också på något undermedvetet plan när hon fick kramperna och låg på sjukhus. Det är nog bara att vara till hands på natten så släpper det nog snart.

kram
 

Jo,

Skrivet av  Nilla med David och Maja (030316)
Maja har ju alltid sovit så otroligt bra, så vi är ju bortskämda.... Kan kanske ha med sjukhusvistelsen att göra, det måste ju ha varit jobbigt för henne, med tanke på hur det var för oss.
Hon var liiite lugnare i natt i alla fall, så jag hoppas att det vänt lite nu.
Måste trots allt erkänna att det ju är ganska mysigt faktiskt att sova bredvid henne igen, som man gjorde när hon var liten bebbe... fast i längden blir det ju jobbigt.
kram tebax
 

japp

Skrivet av  Myzan & Co
Felix drömmer en hel del nu men vaknar inte fast sitter upp i sängen och är ledsen.
det räcker med att vi kommer in och lägger honom, klappar lite, ger nappen så lugnar han sig och sover vidare. Vincent var likadan i samma ålder.

däremot så kan Vincent få hemska "attacker" och vara helt otröstlig och okontaktbar. typ som om han drömmer jättehemskt liksom. det kan ta upp till 3-4 min innan man kan lugna honom, då tittar han upp och så somnar han om - kanske nån mild form av nattskräck, vad vet jag?

ja, det är inte lätt för våra små att smälta alla intryck dom får. dessutom händer det juh så otroligt mycket i deras utveckling (typ hela tiden) så det är nog inte så konstigt att de går igenom olika "faser" - som sämra sömn, sämre ätning, arghet mot syskon/föräldrar osv.

kramar från oss
 

David hade också

Skrivet av  Nilla med David och Maja (030316)
nattskräck ett tag. Riktigt jobbigt tyckte jag att det var. Har inte haft det på länge nu som tur är.
Den senaste natten har varit lite lugnare för Maja, skönt. Så det är väl en fas. Skönt att höra att man inte är ensam i alla fall.
kram tebax!
 

Åh, nu såg jag ditt inlägg!!!

Skrivet av  Qristelle med Leo
Sitter just och skickar ett, men vi har det ännu värre. Så som Maja drömmer gjorde Leo oxå förut, men nu har det som du ser blivit etter värre.. Han sover inte ens lugnt mellan oss!!!

Hoppas tryggheten av att ligga hos er hjälper!
 

ja

Skrivet av  Nilla
senaste nätterna har varit helt lugna.
vet ju inte vad Maja drömde eftersom hon inte pratar ännu...
hade Leo varit lite äldre kunde ni ju läsa nån bok om nåt snällt litet spöka, typ Laban så kanske han inte blir rädd... nåja, hoppas att det lugnar ner sig, tyvärr inga råd att ge.
 

Artiklar från Familjeliv