Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tv- tittande??????

Skrivet av Anne
Veera ser mycket på tecknade filmer. Det första hon vill göra på mornarna är att se film. Sen ser hon några gånger till om dagen. Sammanlagt kanske det blir nån timme....vad tycker ni, är det för mycket?
Hur är det med era barn, ser de på filmer dagligen?
Det är ju alltid så mycket snack om det här med barn och tv....men tv är ju faktiskt den allra bästa barnvakten!
Svar på tråden: Tv- tittande??????

hej

Skrivet av  Myzan & Co
vi tittar på Barnkanalen på morgonen medans vi klär på och äter välling innan dagis - blir typ 20-30 min.

sen kollar vi på Bollibompa tillsammans, första 30 min sen blir det juh för lite större barn.

ofta står Disneykanalen/Nickelodeon/Barnkanalen/Animal Planet på här hemma då vi kommer hem från dagis eftersom jag fixar med maten då. killarna sitter juh inte klistrade men det blir väl lite tittande nu och då.

tycker inte att Veera verkar titta för mycket på TV :)

kramar från oss
 

Maja tittar

Skrivet av  Nilla med David och Maja
nästan inte alls. Ibland om David tittar på nåt tecknat så kan hon sitta hos honom en stund, men själv vill hon nästan aldrig sitta. kanske någon minut framför Teletubbies.
Kan tycka att det är skönt på ett sätt, att hon inte vill titta för mycket alltså, samtidigt skulle det vara skönt om hon ville titta ibland, om man behöver få något gjort...
 

Totil är inte så intresserad

Skrivet av  Hulma m Totil +
men vi har inte heller försökt intressera honom, några enstaka gånger har vi sett lite på Bolibompa tillsammans. Då kan han fastna som hypnotiserad framför TV:n, men bara en kort stund.

Som Nilla skrev ovan känns det rätt skönt att han inte är mer intresserad än så. Däremot har vi ofta på TV:n på kvällarna, och jag funderar lite på vad han uppfattar av programmen. Vi undviker förstås våld mm, men ändå.

Ju mindre desto bättre tycker jag om TV-tittande, men samtidigt är det ju en del av vårt samhälle idag. Bara det är åldersanpassat.

Däremot är TV:n
 

Bollibompa!

Skrivet av  Sofie m Lukas
Lukas brukar kolla på Bollibompa. Han älskar själva signaturen och gillar sen t ex "Lilla röda traktorn". Sen har vi förstås på TV på kvällen innan han går och lägger sig och då kan han tycka lite sport! och musik är bra. Film hade han aldrig tittat på tills för ett par veckor. Då fick vi tag på en Byggare Bob-film och en Teletubbies. Detta gillar han, men han orkar inte titta mer än ca 10-15 min vilket jag kan tycka är lagom.
 

Tova ser

Skrivet av  madele o Tova
på "Bompa", och bara första delen som är för små barn. Är det ngt jag inte tycker är bra så sätter vi på hennes enda video med Molly Mus ist. 10-15 min brukar intresset vara. Då hon är trött vill hon gärna se på tv, jag tror att hon "kopplar av" eftersom hon aldrig vill se på tv då hon är pigg. Ett par vänner har döpt om Bollibompa till Halleluja, deras lugna stund på dagen... ;-)
 

Ja du....

Skrivet av  ulrika m Hedda o kludden bf7/12
här blir det en hel del tv-tittande och det nog helt o hållet mitt fel.
Vi brukar dega till någon film Hedda o jag och särskilt nu när jag inte orkar aktivera henne.
Tv:n är nästan alltid på här hemma även fast ingen tittar;-)
Vårt filmutbud är dock något begränsat:
Teletubbies, Nalle har ett stort blått hus, Tweenies, Bananer i pyjamas o Byggare Bob är det som hon tittar på.
Jag har (nästan) slutat att ha dåligt samvete över hennes tv-tittande, det är ju inte så att jag tvingar henne direkt.
Och vad gör man inte för en extra halvtimme i sköna sängen kl 6.30 zzzzzzz
 

beror på...

Skrivet av  Lena bf 29/3 med Louise 26/3
Louise tittar vanligtvis inte alls på TV, vi har den inte på helt enkelt. Ibland när jag är ensam och alldeles för trött alternativt någon fredag här och där har hon fått titta på Pippi-film. Då tittar hon ca 30 min ensam och 20 min med någon av oss. Det händer 1-2 gånger per vecka. Förmodligen kommer TV-tittande att öka dramatiskt i samband med nya bäbisen så jag ska inte skriva någon på näsan. Min syster skrattade rått i telefonen när jag berättade att Louise nu fått börja titta på TV så där fick jag...

Jag gillar inte tecknat och snabba klipp, utan gillar de gamla filmerna med långa sekvenser och inte så mycket action. Louise älskar Pippi och sitter som klistrat. Fast det är klart, Hitta Nemo, Lejonkungen och liknande tycker jag ju om förstås. Sedan är det förstås skillnad på vad jag tycker om och vad Louise tycker om, men lika lite som jag sitter med Stefan och tittar på skitprogram vill jag sitta med Louise och titta på sånt jag inte gillar.

Tycker man absolut ska följa sitt eget samvete och livssituation, men hålla nere på TV-konsumtionen så gott det går. Tids nog blir det massor med TV och datorer för hela slanten...
 

första minuten av Bolibompa

Skrivet av  Viktoria m.3 pojkar
annars är han inte mycket för varken tv eller video.
Jo, julkalendern - den ser han nästan hela av :-)

 

näää...

Skrivet av  Anna m Elias & Selma
... här finns inget intresse för sådant. Varken Elias eller Selma tittar på TV. Jo, julkalendern är en hit, tycker Elias men inget annat i TV-väg har någonsin intresserat honom. (Tack igen, Cecilia, om du nu läser här fortfarande. *s*)

Kram
 

är det

Skrivet av  Nilla med David och Maja (030316)
Cecilia som har Tyra och Svante? Är hon med? det har jag missat. vad kul! vem spelar hon?
 

Artiklar från Familjeliv