Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Julklappstips önskas!

Skrivet av Sofie m Lukas
Jaha, nu var det dags för julklappar igen! Det vore roligt att höra vad ni ska köpa/önska till era små så att man kan få lite inspiration. Om ni ska köpa/önska böcker - skriv gärna vilka så jag kan få lite tips där.

På Lukas önskelista står det bla: småbilar (han älskar verkligen bilar och ska nu för första gången få lite bilar i metall och inte bara plast som hitills), bilgarage, plastmat, fotoalbum, kläder t ex pyjamas som man aldrig kan få för många av, böcker (Totte, Molly, någon med bilar). Och sen står det still. Jag kommer inte på så mycket mer. Så jag kikar gärna lite på era önskelistor!
Svar på tråden: Julklappstips önskas!

Sopborste!

Skrivet av  madele o Tova
Tova ska få en sopborste med skyffel, ingen barnanpassad utan ett riktigt set. Hon gillar att sopa och vi behöver en ny! Sedan får hon inte mer av oss.
Hon får en leksaksspis och en docksäng av mormor resp farmor. Sedan får hon inget mer. Tycker att det räcker mer än väl. De blir bara förvirrade av för mkt saker.
Det här blev ingen hjälp för dig för jag märker vilka könsbunda saker hon ska få... Hm, stå vid spisen och ta hand om barn och städa. Nej FY MIG! Hon behöver nya tåg och vagnar till sin tågbana, får nog se till att Tomten har med sig sådana också...
 

Jämställdhet!

Skrivet av  Sofie m Lukas
Ha ha, en leksaksspis fick Lukas när han fyllde ett år och nu har han börjat leka ganska mycket med den. Han lagar "noner" och "kov" eller fishk" (alltså makaroner och korv eller fisk.) Sopborstar gillar han också och även dammsugaren. Så än så länge verkar han ganska jämställd!

Annars håller jag med dig. Det får inte bli för mycket saker. Lukas har inte speciellt mycket leksaker men nu kan jag känna att han är lite trött på det han har så lite nytt nu blir nog bra. Har kommit på att vi givetvis ska önska något nytt pussel också. Lukas har ett par knopp-pussel som han är jätteduktig på och han tycker det är kul.
 

Louise önskar inget...

Skrivet av  Lena bf 29/3 med Louise 26/3
men jag gör det förstås!

* Spis med diskho och köksgrejor
* docka med säng
* bilgarage med hiss och ramper
* Stora klätterkuddar som man kan byggar borg och koja med
* Böcker
* Doktorslåda (skokartong med lite bandage, termometer, doseringsmojänger och sånt)

Andra roliga saker:
* tågbana
* dockhus
* dockvagn
* gräsklippare/damsugare
* knoppussel
* kladdkit (förkläd, kavel, kakformar, trolldeg, fingerfärg)
* Ladugård med djur
* Massor med Duplo förstås
* Pulka, snowracer, stor snöskovel
* Stor lastbil att ha ute
* Skottkärra att ha ute
* Trehjuling
* Big Buddy Car

Boktips:
* Mamma Mu
* "Det var det fräckaste" - Holzwart
* "Pelles nya kläder" - Beskow
* Rut och Knut leker doktor - Wirsen
* Pippi-böcker
* Bu och Bä-böcker
 

Bra boktips!

Skrivet av  Sofie m Lukas
Tack för bra tips på böcker och även klätterkuddar kan vara något för Lukas. Kladdkit och vanliga duploklossar var andra bra tips.
 

Han har så mycket

Skrivet av  Hulma m Totil +
och kommer att få ännu mer av mina gamla leksaker som mormor och morfar gärna vill bli av med.

Jag har köpt en bok om att få syskon (han ska ju få det i april). Så blir det nog någon mer bok, Max kanske. Gamla Totteböcker kommer också från mormor och morfar. Just det, jag gick med i en bokklubb åt honom så därifrån kommer Vilda bebin och något mer som jag har glömt.

Lantgård med djur och Brio-tåg (också ärvda). Har önskat lite nya tåg med batterier, och signalskenor där de vänder själv. Men han har jättekul med de tre vagnar och fem skenor han har fått i adventskalendern så här långt.

jag funderade på en bebisdocka (också inför syskonets ankomst), men jag vet inte. Har några dockor från när jag var liten som han kanske får. Min gamla dockvagn tror jag dock är för stor, så kanske han får en liten paraplyvagn, de är ju roliga att köra med både med och utan docka.

Och duplo, han har massor men lite till skadar inte. Speciellt ska jag köpa några stora plattor som man kan ha till golv och tak.

Kom på en till sak: Någon barnmusikskiva. Och en video med en klassisk konsert. Vi avvaktar med barnfilm så länge (såvida vi inte får någon ändå), men ibland vill han ha på TV:n när han ska somna så då tänkte jag att lite klassisk musik kunde vara lugnt och skönt.
 

Det mesta

Skrivet av  Hulma m Totil +
av detta passar ju också bra till födelsedagen i mars, så jag vet inte riktigt vad jag ska spara tills dess.
 

Tågbana!

Skrivet av  Sofie m Lukas
Det var utförsäljning i en leksaksaffär här i höstas. Vi var och bunkrade lite och jag kom just på att vi köpte någon slags tågbana från LEGO. Den kan han nog få nu till jul. Det var med ett elektriskt tåg tror jag.

Kul att ni har lite gamla leksaker. Vi har också en del från sambon vars föräldrar också vill bli av med dem. Där har vi hittat bl a en draganka (klassisk från BRIO), en docka, och nåt gammalt pussel. Kan vara kul med lite hederliga träleksaker mitt bland all plast!
 

FischerPrices bondgård

Skrivet av  Therese med Sigrid -01 och Hugo -03
ska hugo få samt även skolbussen. Little people serien är jättebra tycker vi. De leker jättemkt med garaget o bilarna. Sigrid ska få FP dockhuset.
 

Skolbuss!

Skrivet av  Sofie m Lukas
Lukas har fått ärva en FP-bondgård. Den har han lekt jättemycket med. Det var den lite äldre modellen så det var inget som spelade eller lät i den som det ju är idag, men det är bara skönt tycker jag=).

Skolbussen är ett bra tips. Den har han lekt med hemma hos någon kompis och verkar tycka den är ganska kul.

Nu börjar visst önskelistan bli ganska lång! Får se vilka önskningar som tomten kan uppfylla!
 

Det är just det att listan

Skrivet av  Therese med Sigrid -01 och Hugo -03
börjar bli lång...men jag kan inte låta bli...
En skolbuss får det bli!
 

Visst är Little People fina

Skrivet av  Hulma m Totil+
Totil har en bärgningsbil som han har fått, men de är rätt dyra. Och jag har mest sett stora paket, med massor av gubbar, som kostar multum. Men det kan kanske vara värt att sätta upp på önskelistan.
 

Jo visst kostar delarna

Skrivet av  Therese med Sigrid -01 och Hugo -03
lite mer men å andra sidan kan man bygga ihop alla delar o även lite större barn har roligt.

 

Julklappar

Skrivet av  Anne o Veera
Detta har jag köpt till Veera:
2 videofilmer med Tippen
4 böcker med Nalle Puh
Stort badlakan med Nalle Puh och hela gänget

Pappa kommer att köpa en leksaksspis.
 

Film!

Skrivet av  Sofie m Lukas
Bra idé. En film kan man ju önska för det kommer väl bli lite mer av den varan framöver.
 

Harry får

Skrivet av  Viktoria m.3 pojkar
* en bondgård med lite djur (modellen är typ ett bärbart hus som man kan fälla ut)
* dammsugare
* tror att han kommer få Boken Molly och piratskatten (?) av min bror (Harry älskar att leka med brorsans nästan sönderlekta "Mollys bondgård" som är sån där lekbok - därav också nya bondgården i plast :-)
* av mormor och morfar får han min gamla Skrållandocka med ny skivspelare (eller nåt digitalt är det visst nu) och nya kläder.

Våra julklappstips till andra, dvs saker som Harry älskar:

Boken om grodan Greger, stor bok med handdocka innuti. Har lästs med skräckblandad förtjusning ungefär tre gånger om dagen senaste året.

Duplo!! Han älskar sitt bord med Duploplattor och byggsaker.

Böcker - gärna Sysselstad, Pippi eller Mamma Mu

Piratskepp

Instrument
 

Bra tips!

Skrivet av  Sofie m Lukas
Boken om grodan Greger lät ju spännande, och intrument är ju en bra idé (i varje fall om det inte är trumset eller liknande *L*).
 

Artiklar från Familjeliv