Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nu är vi nog inskolade

Skrivet av Hulma m Totil+
Totil älskar dagis, ropar "Deddeeeeee" när vi kommer dit på morgonen. Men det är ju trist när mamma eller pappa går. Förra veckan storgrät han, arg och ledsen, men det gick över en stund efter att man gått. Den här veckan har han också blivit ledsen, men slutat gråta redan innan jag hunnit ut ur hallen (när jag lämnat därinne till en fröken). Och idag gick jag nästan direkt, en fröken hade tagit upp honom i famnen och när jag sa "hejdå, nu går jag till jobbet" vinkade han bara!

Det känns jättebra, han har verkligen landat på dagis och trivs med barnen, miljön och fröknarna. Jag tror iofs att han ibland kommer att vara ledsen när vi går framöver också, men det är ju ganska naturligt att han helst vill att vi ska vara på dagis också. Och då måste det ju vara ok att vara ledsen.

Och sover gör han i sin vagn, det funkar jättebra. Så småningom kanske han flyttar till en madrass som de andra barnen, men det är ju ingen brådska om vagnen är en trygghet för honom så här i början. (Det är mest jag som funderar över hur jag ska göra med vagnar när nästa bebis kommer.)

Själv är jag tillbaka på jobbet - men man hade visst inte så mycket tid att skriva snackinlägg här heller ;o)
Svar på tråden: Nu är vi nog inskolade

skönt

Skrivet av  Myzan & Co
att det funkat så bra och att han funnit sig tillrätta!
vissa dagar är mina killar lite ledsna när jag går och vissa dagar har de inte ens tid att vinka - så det varierar mycket *ler*
ha en trevlig helg,
kramar från oss
 

skönt!

Skrivet av  Lena m Louise
Håller på med inskolning av Louise och har bara lämnat henne för att ta kaffe än så länge. Det har fungerat bra, en av fröknarna är verkligen gullig och lyckades trösta henne bra även när hon ramlade och slog sig lite idag.

Nästa vecka är det dags att sova för första gången och jag tvekar så mellan vagnen eller madrass. Hur snabbt brukade Totil somna med dig i vagnen (vagnade du eller gick du promenad?) och hur har det gått nu?

Var Totil väldigt trött i början och har det blivit bättre? Louise har varit helt förstörd 2 eftermiddagar nu (sover som vanligt, men otroligt ledsen och stressad).
 

får jag lägga mej i?

Skrivet av  ulrika m Hedda o kludden bf 7/12 +3
hade jag varit som du så hade jag valt vagnen att sova i på dagis.
Hedda, som hade en jättetuff inskolning på dagis, kände sej trygg i sin vagn och dessutom så klarade hon sej utan förkylningar under den tiden hon gick.
Tyckte att det var toppen, barnen lärde sej snabbt och kröp upp i sina vagnar o somnade utan att fröknarna behövde vagga dem alls.

lycka till med inskolningen
 

låter för bra för att vara sant...

Skrivet av  Lena m Louise
Är ju (som de flesta) väldigt fundersam på hur de ska få henne att somna då hon är superenvis. Hon älskar sin vagn och sin åkpåse... Hur lång tid tog det innan hon somnade utan problem?

Problemet hittills med inskolningen har varit att hon varit helt förstörd på eftermiddagarna hemma. Superstressad helt enkelt. På dagiset verkar hon trivas bra och är mycket självständig, men det tar på krafterna verkar det som.
 

Tro det eller ej

Skrivet av  ulrika m Hedda o kludden bf 7/12 +3
men hon somnade redan första dagen utan problem.
Fast då var hon trött efter att ha gråtit och det var ju inte lika kul. Men hon var iallafall glad när hon vaknade igen, alltid något.
För henne spelade den tryggheten väldigt stor roll.
Frågade fröknarna sen hur det funkade och de sa att vissa dagar somnade hon på stört o andra låg hon o filosoferade en stund.
De lär sej otroligt mycket av att se hur de andra barnen gör o accepterar läget.
 

ang sömn...

Skrivet av  Anna m Elias & Selma
... så har ju Selma ALLTID älskat att sova och går gärna och lägger självmant men på dagis totalvägrade hon såklart att sova de första veckorna. Hon sprang upp hela tiden och vägrade ligga ner. Nu sover hon, men inte tillräckligt. Hon borde sova längre så kanske eftermiddagarna/kvällarna blir lite mindre skrikiga...

Hoppas det fungerar att låta Louise få sova i vagnen!

Kram och lycka till!
 

Lite svar om sömnen

Skrivet av  Hulm am Totil +
Jag gick alltid promenad med Totil, och då somnade han inom 5-10 minuter. Första gångerna vi provade att sova på dagis var jag med, då låg han lite på sin madrass, men ville sedan upp. Sedan tyckte vi (jag och personalen) att det var lika bra att de provade, då hade han också legat en liten stund på sin madrass men sedan gått upp och då la de honom i vagnen, vaggade den en liten stund och så somnade han. Jag tror de har frågat någon gång efter det om han vill sova på en madrass, men han väljer vagnen, och de behöver inte ens vagga honom. Det är tydligt att det är en trygghet för honom så här i början.

Någon gång efter jul (snarare februari) tänkte jag be personalen föreslå för honom att han sover på madrass med de andra barnen, men det är ju ingen brådska. Jag skulle föredra det så blir vagnen ledig, men det viktigaste är ju att det funkar på dagis.

Totil är lite klängigare/mer gosesugen än vanligt, och han sover längre på mornarna, men är annars inte så mycket tröttare än innan (iallafall inte så han somnar tidigare ;O) Han har en dipp vid halv fem eller så, men sedan håller han igång till nio-halv tio. Men han påverkas inte så mycket av att vara lite trött, det är svårt att se trötthetstecken, och han blir inte särskilt kinkig heller. Vi hoppas väl att han ska somna något tidigare på kvällen så småningom. Vi har dock inte väckt honom på mornarna, det funkar bra att vi går upp och äter frukost och duschar medan han sover, sedan när han vaknar smäller vi i honom ett ägg och sedan drar vi till dagis ;o)
 

Skönt att det funkar bra!

Skrivet av  Anna m Elias & Selma
Det är ju lättare att gå och jobba om det känns bra.

Vi har ju avklarat en hel "riktig" vecka nu när vi båda har jobbat och det har gått bra. Lite gråt på morgnarna i början av veckan men i fredags vinkade Selma glatt hej då till mig. Eftermiddagarna däremot har varit överj*vliga med två skrikande barn i två timmar samtidigt som man ska laga mat... *suckar*

Kram å lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv